شناسهٔ خبر: 45882275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این گزارش بروز رسانی می‌شود؛

روزگار سخت مردم سی سخت‌ / افزایش مصدومان زلزله ظهر امروز به ۱۴ تن

آزیتا کریمی

در روزهایی که تمام مردم دنیا از مهمان ناخوانده ای به نام کرونا در هراسند اما مردم زلزله زده سی سخت نمی‌دانند هراس ابتلا به کرونا را داشته باشند یا برف و باران و خانه ای که سقف ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امروز چند روز پس از آن شب سخت است که مردم سی سخت زلزله‌ای ۵.۶ ریشتری را تجربه کردند، تجربه ای تلخ در این روزهای هراس انگیز، روزهایی که ویروس کرونا زندگی را برای همه دشوار کرده است. بدتر از آن بارش برف و باران بر سر مردم محرومی است که خانه و کاشانه آنها تاراج زلزله شده و از سرما نمی‌دانند به کجا پناه ببرند.

البته در این روزهای تلخ تعداد زیادی از مسئولان نظام با سفر به سی سخت و بازید از مناطق زلزله زده قول‌هایی برای کمک دادند که موجب دلگرمی مردم شده است. مردم رنج دیده این مناطق امید دارند که با کمک مردم و مسئولان خانه‌هایشان خیلی زود بازسازی شود تا از سرما و ترس از کرونا لرزه بر جانشان نیفتد.

تشکیل ۵۰۰ پرونده برای بازسازی واحدهای زلزله زده دنا/ پاکسازی مناطق زلزله زده سی سخت آغاز شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل ۵۰۰ پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله در روز نخست تشکیل ستاد بازسازی خبر داد.

"کیامرث حاجی زاده" با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه کادر درمان در دقایق اولیه وقوع این زلزله در محل حضور داشتند، افزود: توانستیم بدون تلفات انسانی این زلزله را پشت سربگذاریم و مهم ترین شاخص مدیریت بحران امدادرسانی به موقع و نداشتن تلفات است.

وی تصریح کرد: یک ساعت پس از وقوع زلزله برق و دو ساعت بعد از آن آب در شهرستان دنا پایدار شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه فردای روز وقوع زلزله گاز منازل به صورت خانه به خانه وصل شد، اظهار کرد: همزمان با کار اسکان و امداد رسانی عملیات پاکسازی معابر و ارزیابی را آغاز کردیم.

حاجی زاده به تشکیل ستاد بازسازی در شهرستان دنا تاکید کرد و ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ پرونده تشکیل و ۱۵۰ نفر شماره حساب های خود را برای دریافت تسهیلات به کارشناسان ارائه دادند.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ مصوبه هیئت دولت در اولین نشست دولت بنا به پیشنهاد استان، تاکید کرد: تا پرداخت نهایی تسهیلات بلاعوض بنیاد مسکن قسط اول را از محل دارایی های این نهاد پرداخت می کند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از دیروز آواربرداری انجام شده است و با تاکید مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و همت دولت برای آبادانی سی سخت تلاش می کنیم.

حاجی زاده با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت بیش ترین شهید را تقدیم کرده انقلاب کرده است، تصریح کرد: فرزندان این دیار همیشه پیشرو بوده اند.

وی اظهار کرد: مردم ولی نعمت ما هستند و تا پایان ساخت منازل و بازسازی شهر سی سخت و روستاهای اطراف دست از تلاش برنمی داریم.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش کلانتری را مدیری ارزشی، پای کار، متواضع، مردمی و متدین عنوان کرد.

کلانتری با اشاره به اینکه در بحران های مختلف از جمله سیل خوزستان حضور داشتم، بیان کرد: هیچ بحرانی مثل این استان را ندیدم که با محوریت، تدبیر و حضور میدانی استاندار همزمان با دقایق نخست وقوع زلزله مدیریت شود.

به گزارش ایسنا، ۱۴ نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که برای بررسی وضعیت زلزله زدگان سی سخت وارد استان شده بودند دیروز عصر در نشست جمع بندی که به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد، شرکت کردند.

کمک چهار میلیاردی شرکت پتروشیمی گچساران به زلزله زدگان سی سخت

شرکت پتروشیمی گچساران اقلام و کالاهایی گرمایشی و غذایی به ارزش تقریبی چهار میلیارد ریالی به جهت کمک به زلزله زدگان شهرستان دنا و شهر سی سخت اهدا کرد.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع زمین لرزه به بزرگی ۵.۶ ریشتری در شهر سی سخت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد هر نهاد  و سازمانی به منظور کمک به هم نوعان خود اقلام و کالاهای مورد نیاز جمع آوری و در بین  افراد آسیب دیده  توزیع کرده‌اند.

در این بین شرکت پتروشیمی گچساران  اقلام و کالاهایی گرمایشی و غذایی به ارزش تقریبی چهار میلیارد ریالی به جهت کمک به زلزله زدگان شهرستان دنا و شهر سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارسال شد.

این اقلام و کالاهایی گرمایشی و غذایی شامل(پتو، کنسرو و موکت) است که به جهت کمک به زلزله زدگان شهرستان دنا و شهر سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد در اختیار این قرار گرفت.

کمک رسانی پتروشیمی گچساران شامل ۵۰۰۰ قوطی کنسرو، ۵۰۰ تخته پتو و نیز ۳۰۰۰ مترمکعب موکت بوده است.

احتمال ابتلای زلزله زدگان شهرستان دنا به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: با توجه به زلزله سی سخت احتمال ابتلای مردم این شهرستان به کووید ۱۹ بسیار زیاد است بنابراین باید در رفت و آمدها و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی احتیاط بیشتری صورت گیرد.

پرویز یزدان پناه بیان کرد: ورود امدادگران از سایر شهرها و استان های دیگر احتمال شیوع کرونا را در شهرستان دنا بیش از پیش کرده است بنابر این از مردم شریف استان و کشور خواهش می کنیم با توجه به اینکه زلزله زدگان نیاز به حمایت مالی جهت بازسازی خانه های خود دارند و با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در بعضی از شهرهای کشور خواهشمند است کمک های خود را به صورت نقدی به حساب سازمان های مورد اعتماد واریز و از حضور در شهر سی سخت خودداری کنند تا از مبتلا شدن زلزله زدگان به کرونا جلوگیری شود، از مردم شریف سی سخت بطور جدی خواهانیم که از حضور در تجمعات پرهیز کنند تا دچار کرونا نشوند.

ارسال اولین محموله کمک های ذوب آهن اصفهان به شهر زلزله زده سی سخت

معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی ذوب‌آهن اصفهان گفت: اولین محموله کمک‌های ذوب‌آهن اصفهان طی مراسمی با حضور مسئولین این شرکت از مقابل بنای یادمان شهدای گمنام، شامل ۸۰۰ تخته پتو و ۵۰ عدد وسیله گرمایشی جهت کمک به مردم آسیب‌دیده در زلزله در شهر سی سخت سوم اسفندماه ارسال شد.

"مهدی بهرامی" افزود: این مجتمع عظیم صنعتی که در مسئولیت‌های اجتماعی همواره پیش‌قدم است وظیفه خود دانست که همراه با هلدینگ شستا، کمک‌های لازم را برای این عزیزان فراهم کنید.
وی تصریح کرد: در مرحله اول، دو محموله به این شهر ارسال می‌شود که یکی شامل ۸۰۰ تخته پتو و دیگری ۵۰ عدد وسیله گرمایشی است.
معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: این اولین مرحله از کمک‌های ذوب‌آهن اصفهان است و امیدواریم زودتر مشکلات مردم حل شود، این مجتمع عظیم صنعتی در ادامه نیز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در صورت نیاز کمک‌های لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بهرامی تاکید کرد: امیدوارم هر چه زودتر شرایط این هموطنان که در سرمای زمستان مشکلات زیادی دارند، با کمک‌های هموطنان بهبود یابد و از مشکلات آن‌ها کاسته شود.

خسارت ۱۴ میلیارد تومانی زلزله سی سخت به بخش گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دنا گفت: زلزله سی سخت ۱۴ میلیارد تومان به بخش گردشگری و تاسیسات این بخش خسارت وارد کرده است.

افشین بهمنی در نشست شورای اداری شهرستان دنا افزود: انتظار می رود که ساخت و سازهیا جدید که بازسازی می شوند متناسب با بافت گردشگری شهر توریستی سی سخت باشند.

وی با بیان اینکه ۸ مورد از تاسیسات گردشگری شهرستان دنا در زلزله دچار خسارت دشه اند، اظهارکرد: هتل دال دنا ۴۰ درصد، هتل سیمرغ ۲۰ درصد، مجتمع بوم گردی شهر سی سخت ۱۰۰ درصد تخریب شده اند.

بهمنی بیان کرد: در مجموع ۱۴ میلیارد تومان خسارت به مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری شهرستان دنا وارد شده است.

خسارت ۱۰۶میلیارد تومانی زلزله به بخش کشاورزی دنا

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان دنا گفت: زلزله بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.

نجفعلی آرسته در نشست شورای اداری شهرستان دنا افزود: خسارات وارد در بخشهای مختلف ازجمله شیلات، دامداری، جدول ها و کانال‌های کشاورزی و دیوار باغات بوده است.

وی اظهارکرد: ۱۴ مزرعه پرورش ماهی طی زلزله ۵.۶ ریشتری در شهرستان دنا خسارت دیده اند و همچنین به ۷۰ آغل دام آسیب جدی وارد شده است.

به گزارش ایسنا، آرسته بیان کرد: ساختمانهای اداری جهادکشاورزی شهرستان دنا و شهر پاتاوه خسارت جدی دیده اند همچنین زلزله به مهمانسرای این اداره در شهر سی سخت خسارت زد.

سی سخت دوباره لرزید

فرماندار دنا لحظاتی قبل از وقوع زلزله ۴.۵ ریشتری خبر داد و تصریح کرد: این زلزله تاکنون ۹ نفر مصدوم داشته است.

عبدالحمید پناهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در حال ارزیابی منطقه زلزله زده سی سخت هستیم و تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس جهت مداوای مصدومان احتمالی به منطقه اعزام شده است.
وی افزود: این زلزله تلفات انسانی نداشته است.
فرماندار دنا گفت: برخی منازل مسکونی که ترک خوردگی و خسارت کمی داشتند بیشتر و شدیدتر شده و غیرقابل سکونت شدند.

به گفته پناهی این افراد به دلیل ترس از زلزله و فرار کردن مصدوم شده اند.

فرماندار دنا گفت: احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد.

افزایش شمار مصدومان زلزله ظهر امروز سی سخت به ۱۳ تن

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: زلزله ۴.۵ ریشتری ظهر امروز سی سخت تاکنون ۱۳ مصدوم برجای گذاشته است.

جهانبخش وحدت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از این تعداد مصدوم، یک نفر خانم باردار بوده است.

وی اظهارکرد: همچنین یک نفر خانم ۳۳ ساله نیز با آسیب دیدگی مچ پا به مراکز درمانی یاسوج منتقل شده است.

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه احتمال افزایش مصدومان وجود دارد، خاطرنشان کرد: الحمد الله تاکنون گزارشی از تلفات انسانی ناشی از این زمین لرزه گزارش نشده است.

وحدت نژاد بیان کرد: تیم های امدادی اورژانس در منطقه زلزله زده دنا و شهر سی سخت در آماده باش کامل هستند.

آغاز عملیات اجرایی و بازسازی مناطق زلزله زده شهر سی سخت و شهرستان دنا

طی مراسمی با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و برخی مسئولان محلی، عملیات اجرایی و بازسازی مناطق زلزله زده شهر سی سخت و شهرستان دنا آغاز شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: بنیاد مسکن از صفر تا صد عملیات بازسازی واحدهای مسکونی در کنار مردم دنا می ماند.

علیرضا تابش در آئین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی و بازسازی مناطق زلزله دنا، افزود: مرحله آواربرداری در منطقه زلزله دنا آغاز شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات احداث خانه های مردم زلزله زده، اظهار کرد: انتظار می رود مردم کار جداسازی مصالح را به نیروهای عملیاتی بنیاد مسکن واگذار کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به استقرار ماشین آلات بنیاد مسکن در منطقه زلزله زده دنا، گفت: ابتدا عملیات آواربرداری انجام شده و پس از آن پروانه شهرداری صادر شده و مهندسین نظام مهندسی نیز در منطقه حضور دارند.

تابش با اشاره به استقرار ستاد در شهر سی سخت، تصریح کرد: بنیاد مسکن برای ساخت خانه به صاحب خانه پیشنهاد می دهد که می توانند خود نسبت به ساخت خانه هایشان اقدام کنند یا احداث را به دست پیمانکار بسپارند.

عقد قرارداد مسکن زلزله زدگان با پیمانکاران در ۳ روز انجام می شود

وی با تاکید بر اینکه عقد قرارداد در مدت زمان سه روز عملیاتی می شود، ادامه داد: به لطف خداوند تمام تلاش خود را برای تحویل هرچه سریع تر خانه ها به مردم دنا به کار می گیریم.

وی روند کار و همکاری استاندار و تیم مدیریت بحران استان را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: ۱۵۰ نفر از مردم دنا قسط نخست تسهیلات بلاعوض خود را از بنیاد مسکن دریافت کردند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه آواربرداری را به سرعت ادامه می دهیم، تاکید کرد: با اعتبارات بانکی هر خانه که ۱۰۰درصد تخریب شده ۱۰۰میلیون تومان وام و ۲۰میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در سطح شهر به آنها تخصیص می یابد اما در مناطق روستایی مبلغ ۸۰میلیون وام و ۲۰میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به مردم دنا پرداخت می شود.

احداث و تعمیر۴۱۰۰ واحد مسکونی مناطق زلزله زده دنا

تابش با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز به هر واحد ۱۰میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کنند، تصریح کرد: کمیته امداد و سایر نهادها نیز خدمات دیگری ارائه می دهند.هیچ مشکل و نگرانی در خصوص بودجه نداریم  و ظرف چند ماه ۵۰۰ میلیارد تومان بصورت بلاعوض و تسهیلات بانکی در شهر سی سخت و روستاهای شهرستان دنا هزینه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد مسکونی در شهر سی سخت و روستاهای شهرستان دنا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند، بیان کرد:بیش از ۶۰۰ واحد در سطح شهر و بیش از ۵۸۰ واحد نیز در روستاهای شهرستان دنا به صورت ۱۰۰رصد تخریب شد. همچنین از ۲۹۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی نیاز به تعمیرات دارند که واحدهای تعمیری در شهر ۱۵۰۰واحد و در روستا ۱۴۰۰ واحد است.

شهر سی سخت ایمن و زیبا ساخته خواهد شد

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز رد این مراسم گفت: آسایش و آرامش مردم شهر سی سخت و شهرستان دنا در پی این زمین لرزه به هم ریخت اما با حضور مسئولان دستگاهها و نهادهای مختلف خودشان را تنها ندیده اند.

وی افزود: تاکید مسئولان نظام و رئیس محترم جمهور ایسنت که تا پایان تیرماه منازل مسکونی زلزله زدگان شهر سی سخت و شهرستان دنا تکمیل شود و زلزله زدگان خسارات دیده مردادماه در منازل جدید خود ساکن می شوند.

کلانتری اظهارکرد: تا کنون همکاری مردم با دستگاههای مختلف مطلوب بوده و اگر این همکاری ادامه داشته باشد موفقیت دستگاه‌ها در امداد رسانی و کمک بهتر خواهد بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ان شاء الله شهر سی سخت ایمن و زیبا ساخته خواهد شد.

راه اندازی ۵ شعبه برای تشکیل پرونده در شهر سی سخت

همچنین حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این مراسم گفت: اکیپ های ارزیابی در شهر سی سخت کار ارذزیابی را انجام دادند و عملیات آوار برداری و تخریب آغاز شده است.

وی افزود: ۵ شعبه جهت دسترسی مردم برای تشکیل پرونده در شهر سی سخت ایجاد و راه اندازی شده است.

جنتی اظهارکرد: امیدواریم  در سریعترین زمان ممکن منازل مسکونی زلزله زدگان سی سخت و شهرستان دنا ساخته شوند و در خانه ایمن و نوساز زندگی سالم و خوبی داشته باشند.

کمک دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به زلزله زدگان سی سخت

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از کمک دارویی این معاونت به زلزله زدگان سی سخت خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، "دکتر رحمت اله افشار" افزود: بالغ بر ۱۴۰ میلیون اقلام مورد نیاز مردم شهر سی سخت شامل سرم های شست و شو و سرم های تزریقی، داروهای مصرفی و تجهیزات و وسایل بهداشتی با کمک داروخانه های خصوصی استان و همچنین همکاری شرکت پخش دارویی ستاره تهیه و به شبکه بهداشت و درمان شهر سی سخت تحویل داده شد.

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش تعداد مصدومان زلزله ۴.۵ ریشتری ظهر امروز چهارشنبه ششم اسفند ۱۳۹۹ به ۱۴ نفر در زلزله خبر داد. 
جهانبخش وحدت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از این تعداد سه نفر به مراکز درمانی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد انتقال داده شدند.

ادامه دارد...

نظر شما