شناسهٔ خبر: 45878367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

آغاز بازسازی مناطق زلزله‌زده سی‌سخت از ۴شنبه/ جزئیات پرداخت تسهیلات ۱۸۵ میلیون تومانی به واحدهای شهری

بازسازی مناطق زلزله زده سی سخت از فردا آغاز می‌شود و تا نیمه اول سال بعد به اتمام می‌رسد.

صاحب‌خبر -




به گزارش نما، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر کشور در گفتگو با تیتر امشب ۳ شنبه شب شبکه خبر افزود: براساس تجربه کاری که پیش از این در دیگر نقاط زلزله زده بدست آمده است همکاران من در نخستین ساعات اولیه وارد عرصه شدند و این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

وی گفت: نخستین جلسه مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد صبح روز ۵ شنبه تشکیل شد و در نخستین قدم ۷۰ چادر بر پاشد خوشبختانه این زلزله فوتی نداشت و ۶۳ مصدوم هم سرپایی مداوا شدند.

همتی افزود: این دوره به عکس بحران‌ها و حوادث قیلی معابر بسته نشد و فوتی گزارش نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۸۰۰ چادر برای اسکان اضطراری برپا شده است و تمام اقلام مورد نیاز هموطنان در سی سخت و روستاهای همجوار تامین و تحویل شده است.

همتی از ارسال نخستین کمک مردمی به منطقه خبر داد و گفت: ۱۴۶ روستا و شهر "سی سخت" با حدود ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج تحت تاثیر زلزله بودند. این زلزله تنها به ۱۵ روستا خسارت زد.

معاون بنیاد مسکن دیگر مهمان تیتر امشب هم از گروه‌های ارزیاب منطقه و شروع بکار بازساری مناطق زلزله زده سی سخت گفت و افزود: کار شناسایی و تکمیل خانواده‌هایی که منازل آن‌ها آسیب دیده اند شروع شده است.

عزیزالله مهدیان از تخریب کامل ۷۰۰ واحد شهری و ۵۸۰ واحد روستایی در زلزله ۵.۶ دهم ریشتری کهگیلویه و بویر احمد گفت و افزود: کار آوار برداری آغاز شده است و خود مردم در کنار ما پای کارند.

وی افزود: فردا ۴ شنبه ۶ اسفند در سی سخت کلنگ بازسازی زده می‌شود و تا پایان نیمه اول سال آینده صد در صد کار بازسازی به پایان برسد.

معاون بنیاد مسکن درباره پرداخت جزئیات تسهیلات ۱۸۵ میلیون تومانی به واحد احداثی شهری گفت: به هر واحد مسکونی تخریب شده شهری که باید از نو ساخته شود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد، ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۰ میلیون تومان هم برای اسکان موقت و پرداخت اجاره بها داده می‌شود.

مهدیان همین شرایط را برای واحدهای تخریب شده روستای نام برد و گفت: در مناطق روستایی پرداخت ۸۰ میلیون تومانی تسهیلات با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

معاون بنیاد مسکن گفت: در مجموع برای واحدهای تخریب شده روستایی ۱۶۵ میلیون تومان تسهیلات و همچنین به همه واحدهای تخریب شده ۸ تن سیمان رایگان داده می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در ارتباط تصویری با تیتر امشب گفت: ساختن منازل ایمن برای مردم در دستور کار قرار گرفته است.

کلانتری افزود: از فردا نخستین پرداختی تسهیلات اسکان موقت به واحدهایی که پرونده آن‌ها آماده است، پرداخت می‌شود و تا پایان تیر سال بعد کار بازسازی به اتمام می‌رسد.

نظر شما