شناسهٔ خبر: 45878107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

روحانی در جلسه هیات دولت:

مخدوش کردن توافق دولت و آژانس،‌ بازی در زمین دشمن است

رییس جمهور گفت: اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مخدوش کند در زمین دشمن بازی کرده و معلوم است اینجا اهداف دیگران اجرا و عمل می شود.

صاحب‌خبر -
مخدوش کردن توافق دولت و آژانس،‌ بازی در زمین دشمن است

به گزارش «فرهیختگان»، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد پربرکت امام علی(ع)، اظهارداشت: چند بار باید رهبر معظم انقلاب تکرار کنند که احترام، ادب و اخلاق اسلامی را مراعات کنید چرا گوش نمی کنیم؟

رئیس جمهور با اشاره به اینکه "اراده مردم را ضعیف نکنید و نگذارید مردم نسبت به آینده مایوس شوند"، گفت: همه باید شرایط حساس کنونی را درک کنند و آیا حق داریم با تریبونی که در اختیار ما است با اعصاب مردم بازی کنیم؟

 دکتر روحانی با بیان اینکه اصل 113 از بدیهیات و واضحات است و طبق آن رئیس جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است، افزود: به عنوان رئیس جمهور بار بسیار سنگینی در اجرای اصل 113 قانون اساسی بر دوش خود احساس می کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: نباید قانون اساسی را به تعطیل بکشانیم و بگذاریم تخریب شود اینکه به نام حسن روحانی اهانت می کنند مهم نیست اما عنوان ریاست جمهور را کسی حق ندارد تخریب کند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه می ترسم دستی در پشت پرده در کار باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مایوس کند و بگوید شما مردم کاره ای نیستید، اظهارداشت: آیا مشارکت حداکثری برای انتخاب رئیس جمهور یعنی اینکه مردم فردی را انتخاب کنند که از فردای انتخابات،  تابلو و سیبل فحاشی و تهمت بشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مطابق اصل 113 هر کجای قانون اساسی صدمه ببیند، رئیس جمهور وظیفه دارد که فریاد بزند و از همه توان خود استفاده کند، اظهارداشت: در اصل 57 بر استقلال قوا تصریح شده است و هیچ قوه‌ای حق ندارد در امور قوه دیگر مداخله کند و قوای سه‌گانه از هم استقلال دارند، ضمن اینکه در اصل 60 قانون اساسی نیز تصریح شده که به جز مواردی که مسئولیت بر عهده رهبری است، کل امور اجرایی کشور بر عهده رئیس جمهور و وزرا قرار دارد، لذا نباید قانون اساسی به تعطیلی کشانده شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: می‌ترسم دست‌هایی پشت پرده باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مأیوس کند و چنین القاء کند که مردم کاره‌ای نیستند، لذا نباید بگذاریم چنین فکری توسعه پیدا کند و تمام کسانی که توسط مردم انتخاب می‌شوند و یا طبق قانون انتصاب می‌شوند دارای احترام و جایگاه هستند.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت هشیاری در شرایط حساس کنونی و نیز هجمه‌هایی که از پشت سر به دولت وارد می‌شود، اظهار داشت: شدت هجمه‌هایی که از پشت سر وارد می‌شود، به گونه‌ای است که شاید یادمان رفته در شرایط جنگ و تروریسم اقتصادی و نیز وضعیت سخت کرونا و تحریم قرار داریم که مشکلات مضاعفی را در کشور ایجاد کرده است.

دکتر روحانی توصیه‌های رهبری برای رعایت احترام و ادب اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: چرا به این توصیه‌ها گوش داده نمی‌شود، وقتی مقام معظم رهبری نکته‌ای را تأکید می‌کنند باید برای همیشه آویزه گوش‌مان باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: در شرایط حساس کنونی اتحاد و انسجام مخصوصاً بین قوای سه‌گانه بسیار اهمیت دارد و نباید روبروی هم قرار بگیریم. باید کنار هم باشیم، نباید مچ‌گیری کنیم و بدانیم آنچه می‌تواند دشمن را شکست دهد، قانون نیست، بلکه وحدت و یکپارچگی است و الا نوشتن یک خط روی کاغذ که نمی‌تواند کاری کند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه بدانند کاری که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشورمان را زیر سوال می‌برد، خطا و اشتباه است و این راهی است که دشمن آن را می‌خواهد.

رئیس جمهور گفت: دشمنان به دروغ تهمت زدند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز نیست و با این بهانه قطعنامه‌های مختلفی از جمله 2231 را علیه کشورمان صادر کردند که ما را تا مرز جنگ پیش بردند. این در حالی است که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌‌های خود را بر مبنای وظیفه اخلاقی، شرعی و فتوای رهبری دنبال می‌کنیم و همچنین بر اساس ان‌پی‌تی فعالیت‌هایمان باید صلح‌آمیز باشد. لذا ما که می‌خواهیم فعالیت صلح‌آمیز داشته باشیم چرا باید علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان داده شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، اظهارداشت: آژانس بین‌المللی اتمی برای این منظور تأسیس شده است و زمانی که این نهاد اعلام کرد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است حربه از دست دشمن گرفته شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت چرا که همه بهانه دشمن پی‌ام‌دی بود و این دولت پرونده پی‌ام‌دی را مختومه کرد و این بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان بود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه دنیا بدانند که ایران در برجام محکم حضور دارد، اظهار داشت: ما بر اصل برجام متعهد هستیم و با همه توان از آن حفاظت می‌کنیم و چنانچه صبر و تحمل نمی‌کردیم امروز برجامی باقی نمانده بود و دنیا باید بداند که امروز برجام بخاطر صبر ملت ایران زنده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای به کرسی نشاندن حرف‌هایمان در دنیا و افکار عمومی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از صندلی اتهام روی صندلی مدعی بنشینیم و غیر از این مسیر دیگری وجود ندارد.

دکتر روحانی گفت: یکی از جاهایی که ترامپ در آن شکست خورد این بود که قصد داشت از طریق آژانس بین‌المللی اتمی علیه کشورمان اقدام کند، اما آژانس در برابر او ایستادگی کرد و در ماه‌های اخیر هم وقتی 3 کشور اروپایی می‌خواستند ایران را محکوم کنند، آژانس از ایران حمایت کرد و توطئه آنها خنثی گردید، بنابراین رابطه با آژانس و سازمان ملل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در روند امور به مقطعی بسیار سختی رسیدیم که قانونی وضع شده بود و باید طبق قانون اساسی آن را اجرا می‌کردیم و به خوبی هم اجرا کردیم. اجرای این قانون حساسیت زیادی داشت چرا که از طرفی می‌خواستیم آن را اجرا کنیم و از طرفی اگر درست اجرا نشود، چه بسا همه ساختمان تخریب می‌شد. لذا لازم بود که خیلی مراقبت شود تا هم قانون را اجرا کنیم و هم روابط خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفظ کنیم و از طرفی به دنیا هم اعلام کنیم که فعالیت کشورمان صلح‌آمیز است.

دکتر روحانی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه در این مقطع نیز کار بسیار بزرگی بر مبنای تدبیر انجام داد به طوری که قانون را به طور کامل و صد در صدی اجرا کردیم، اما هنرمندانه و هوشمندانه و به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم اعلام کرد که ایران نمی‌خواهد فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهد و روزهای این هفته را می‌توان از روزهای ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی اتمی را مخدوش کند، بی‌تردید این کار بازی در زمین دشمن است و معلوم است که اهداف دیگران آنجا اجرا می‌شود.

دکتر روحانی خطاب به طرف‌های برجام، اظهار داشت: ما ملت، دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی‌کنیم و اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند می‌مانیم و این جزء اخلاق، دین و فرهنگ ملت ایران است.

خبر تکمیل می شود...

نظر شما