شناسهٔ خبر: 45877623 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مجوز مجلس به ایدرو و امیدرو برای تهاتر بدهی شان تا سقف هزار میلیارد تومان

مجلس به شرکت های ایدرو و امیدرو اجازه داد تا سقف هزار میلیارد تومان از طریق گردش خزانه تهاتر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت صبح چهارشنبه 6 اسفند و در بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه 1400 در ردیف 2 بند د تبصره 7 مصوب کردند به دولت اجازه داده می‌شود مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام ‌شده فروش هر مترمکعب آب و دفع فاضلاب و هر کیلو وات ساعت برق را (پس از تأیید سازمان حسابرسی به‌عنوان بازرس قانونی) با بدهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بهره‌برداری رسیده بخش آب، فاضلاب و برق وزارت نیرو موضوع ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی از محل ردیف درآمدی ۳۱۰۴۰۴ و ردیف هزینه‌ای ۳۳-۵۳۰۰۰۰ به صورت جمعی- خرجی تسویه کند.

 

وکلای ملت در بند هـ تبصره ۶ به دولت اجازه دادند مطالبات قبل از سال ۱۳۹۷ سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمانهای مذکور و وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه بابت سهم متعلق به آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط، مشروط به انجام تکالیف موضوع قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را با بدهی آنها به دولت بابت مالیات و سود سهام تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به صورت جمعی- خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر کند.

 

در ادامه و با نظر رییس مجلس بند الحاقی ۱ تبصره ٧ برای بررسی دقیق تر به کمیسیون ارجاع شد. بر اساس این بند نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی ورودی همه کالاهای وارداتی بود که بر اساس آن نرخ سامانه مبادله الکترونیکی ets خواهد بود.

 

همچنین نمایندگان و در ادامه، بند ب تبصره ٧ مصوب کردند که به موجب آن گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از تأیید اسناد مربوط، نسبت به استرداد حقوق ورودی مواد و قطعات وارداتی که در کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، موضوع مواد (۶۶) تا (۶۸) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲ /۸ /۱۳۹۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی و هزینه انبارداری موضوع تبصره (۲) ماده (۴۵) قانون امور گمرکی، ظرف مدت 15 روز، از محل تنخواه دریافتی از خزانه داری کل کشور که تا پایان سال تسویه می‌کند، اقدام کند.

 

بر اساس مصوبه مجلس، در ردیف 1 بند ج تبصره ۶ نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی طی سال ۱۴۰۰ را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع ردیف ۱۳۰۴۲۱ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند.

 

همچنین نمایندگان در ادامه در ردیف 1 بند ب تبصره 8 مصوب کردند وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری) مجاز است تا سقف سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ) ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرح های فوق کند.

               

همچنین تا سقف مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اجرای این جزء پس از واریز به ردیف درآمدی ( ۲۱۰۲۲۸ ) جدول شماره (۵) این قانون جهت ساخت و تکمیل مدارس با اولویت مجموعه های مسکونی مهر و مناطق محروم و کم برخوردار در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد.

 

بر اساس ردیف ۲ بند ب تبصره ۸ لایحه، در اجرای ماده (۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجاره ای ۹۹ ساله متعلق به خود می باشند.

 

همچنین در ادامه وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند زمین های متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنجاه هزار میلیارد ( ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال طی قراردادهایی با بانک های عامل و صندوق های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی، بافت های فرسوده و آماده سازی مصوب را أخذ کند.

 

بر اساس ردیف ۴ بند ب تبصره ۸ لایحه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، کلانتری، پایگاه بسیج، حوزه علمیه، مصلا، حوزه های مقاومت، مسجد، سالن های ورزشی بسیج صالحین، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی و فرهنگی مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار دستگاه های دولتی ذی ربط در طرح های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن قرار دهد.

 

 

 

پایان پیام/33

نظر شما