شناسهٔ خبر: 45877347 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساخت نخستین کتابخانه سبز کشور در مازندران کلید خورد

ساری - ایرنا - ساخت نخستین کتابخانه سبز ایران با حضور استاندار مازندران صبح امروز چهارشنبه در ساری مرکز استان کلنگ‌زنی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین کتابخانه سبز کشور صبح امروز چهارشنبه در ساری مرکز استان مازندران با حضور استاندار مازندران و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی و خیر احداث این پروژه دکتر نجات حسینی در بوستان دامادی ساری کلنگ‌زنی شد.

استاندار مازندران در این مراسم توسعه بدون حضور و حمایت خیران را دست نیافتنی دانست گفت: در این مسیر همکاری دولت و خیران را شاهد هستیم که خیران با مشارکت‌های گسترده، زمینه توسعه را فراهم می‌کنند.

احمد حسین‌زادگان با اشاره به اینکه توجه خیران به حوزه سلامت بیشتر از سایر حوزه‌ها است، افزود: در سال‌های اخیر با اقداماتی که رسانه‌ها در تبیین اقدامات خیرخواهانه داشتند رویکرد مردم به سمت کتابخوانی و احداث کتابخانه هدایت شده و اتفاقات ویژه‌ای در این زمینه رخ داده است.

وی اتفاقات اخیر حوزه فرهنگی مازندران را مبارک دانست و تصریح کرد: اخیراً دانشنامه مازندران به عنوان کتاب شایسته تقدیر کشور انتخاب شده در حالی که انتظار داشتیم عنوان کتاب سال را به خود اختصاص دهد.

حسین‌زادگان به رشد ۴۷ درصدی کتابخانه سازی مازندران در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران با مدیریت بانوان در حوزه‌های مختلف عمرانی، مخاطبان و همچنین نوع کتاب‌ها اقدامات مناسبی انجام داده است.

پیوستن ۲۹ کتابخانه جدید به مازندران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در این مراسم اظهار کرد: در طول هفت سال اخیر ۲۹ کتابخانه عمومی با متراژ ۱۲ هزار متر به سرانه استان اضافه شد.

آرزو ولی‌پور با بیان اینکه در ۲ سال اخیر هشت کتابخانه افتتاح کردیم، افزود: امروز هم با همت خیر بزرگوار دکتر نجات‌حسینی آغاز به کار پروژه کتابخانه سبز در مساحت ۳۰۸ متر مربع با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی را شاهد هستیم.

خیر پروژه کتابخانه سبز مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: مازندران در تهدید تخریب محیط زیست قرار دارد و این مسئولیت بر عهده ما قرار داد تا حافظ محیط زیست شکننده و حساس این استان باشیم.

دکتر سیدنجات حسینی با بیان اینکه برای رسیدن به روشنایی هیچ راهی جز مطالعه نیست، ادامه داد: اگر با تحقیق ایمانی به دست آید این ایمان تحسین برانگیز است.

تغییر شیوه گردشگری با کتابخانه سبز

همچنین مدیرکل دفتر شهری استانداری مازندران در این مراسم کتابخانه سبز را پروژه دوستدار محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۲۲ ساری به عنوان پایتخت گردشگری طبیعت‌گردی اکو انتخاب شده و کتابخانه سبز می تواند به عنوان نمادی باشد که گردشگری ساری را با محیط‌زیست پیوند دهد.

محمد محمدی تاکامی افزود: در معماری سبز، انرژی باید به صفر برسد و حداقل انرژی برق مصرفی از خود ساختمان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با دوجداره کردن دیوار و پنجره‌ها می‌توان مصرف انرژی را تا ۹۰ درصد کاهش داد و ۱۰ درصد دیگر را با استفاده از ساختمان تامین کرد.

این مسئول با بیان اینکه این پروژه تکنولوژی نو در جهان است، یادآور شد:اقلیم مازندران در معرض  به دلیل پسماند و شیرابه و همچنین بخشی از گردشگری در معرض تهدید است و با هدایت گردشگران به سمت گردشگری‌های نوین می‌توان از این تخریب کاست، ما به عنوان‌نگهبان طبیعت باید این کار را انجام دهیم.

نظر شما