شناسهٔ خبر: 45869303 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

۶۵ درصد ساخت و سازها در یزد بدون پروانه است

یزد - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با اشاره به اینکه ۶۵ درصد ساخت و سازها در استان بدون پروانه است، گفت: این سازه ها سرمایه ملی است، باید از آن به خوبی محافظت کرد و براین اساس این تشکل بر روند ساخت نظارت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی اصغر زحمتکش عصر سه شنبه به مناسبت پنجم اسفند (روز مهندس ) در جمع خبرنگاران افزود: در موضوع تخلف  ساخت و سازها عوامل مختلفی دخیل است که مهمترین آنها صادر نشدن پروانه ساختمانی برای زمین‌های قول نامه ای ،مشاعی و نیز زمین‌های تفکیک شده زیر حدنصاب صدور پروانه ساختمانی و البته رانت و وجود مافیا در صنعت ساختمان است. 

وی اظهارکرد: در کارگروه جلوگیری از تخلف ساخت و سازها این موانع برداشته شد و با راه اندازی « پلیس ساختمان» تلاش شد تا بناهایی که وارد ساختار کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌شود، ادامه ساخت منوط به نظارت نظام مهندسی باشد.

وی با بیان اینکه نرخ هزینه‌های خدمات نطام مهندسی کمتر از ۲ درصد از کل هزینه‌های ساخت ساختمان  است ،افزود: میزان ورودی پرونده‌های سازمان از ۴۵۰ هزار فقره در سال ۹۷ به یک میلیون پرونده رسیده است. 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد  در ادامه به سه راهبرد محوری هیات مدیره دوره هشتم اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به پراکندگی سامانه‌های موجود در سازمان ضمن به روزرسانی اطلاعات فرایندهای سازمان در راستای هوشمندسازی و اجرای سامانه یکپارچه، سامانه جامعی در این خصوص طراحی شد.

وی ادامه داد: هم اکنون عضویت و صدور پروانه اشتغال مهندسان در قالب این سامانه انجام می‌شود، امید می رود تا قبل از تیرماه سال آینده تمامی فعالیت‌های سازمان به صورت الکترونیکی و به صورت متمرکز به مهندسان و مردم ارایه شود.

زحمتکش با اشاره به حذف نقشه های کاغذی گاز هم افزود: به همت بخش انفورماتیک سازمان، یزد اولین استانی است  که فرایندهای مرتبط به بخش گاز را به صورت تمامی الکترونیک ارایه کرد تا با این کار ۹۰ هزار مورد تردد در زمان شیوع کرونا کاهش یافت.

وی یکی دیگر از این اقدامات را راه اندازی سامانه های ارجاع نظارت ذکر کرد و گفت: در قالب این سامانه ناظران صاحب صلاحیت به صورت مکانیزه و به صورت شفاف برای طرح‌های مختلف انتخاب می‌شوند.

وی راهبرد دوم سازمان را بهبود کیفیت خدمات مهندسی در راستای افزایش اعتماد و رضایتمندی مردم ذکر کرد و گفت: در همین رابطه با تلاش واحد آموزش نسبت به ارایه دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای مهندسان اقدام شد، طوری که در ۱۰ ماه اخیر ۱۱۳ دوره آموزشی یعنی هر هفته ۲.۵ دوره برگزار شد که ۶۰ درصد آنها دوره های آموزشی آزاد و مهارتی برای دانش افزایی بیشتر مهندسان بود.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد سوم هیات مدیره فعلی سازمان نظام مهندسی استان شفاف سازی اطلاعات است.

زحمتکش گفت: تمامی اطلاعات مهندسان و ظرفیت های مجریان ذیصلاح روی سایت سازمان بارگذاری و در دسترس عموم قرار می گیرد تا به طور شفاف و با استفاده از مکانیسم مشخص طرح‌ها بین مهندسان توزیع شود.

همچنین مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در این نشست با اشاره به  ساخت و سازهای غیرمجاز در استان گفت: علاوه بر این عوامل به نظر می رسد، طرح های جامع و تفضیلی تهیه شده شهرها در سال های اخیر مطلوب نبود و مورد رضایت مردم واقع نشد، لذا اقبال مردم رعایت ضوابط شهرداری‌ها را کمرنگ کرد.

مهدی سالاری افزود: یزد به عنوان نمونه (پایلوت) آزمایشی شبکه نوآوری صنعت ساختمان در کشور معرفی شد در این زمینه مرکز رشد نوآوری‌های صنعت ساختمان با همکاری پارک علم و فناوری یزد راه اندازی شد و در این مرکز صاحبان ایده در صنعت ساختمان مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با بیان این که سال های اخیر بودجه سازمان با وجود شرایط رکود در صنعت ساختمان به صورت چالشی با رشد ۸۳ درصد تعیین  شد، گفت:  با جلب حجم زیادی از ساخت و سازهایی که تاکنون در اختیار سازمان نبود، بودجه‌های پیش بینی شده محقق شود.

 سالاری با بیان این که ساختمان یک سرمایه ملی در کشور است، از تلاش برای ارتقای عمر مفید ساختمان ها خبر داد و گفت: این مهم تنها با استفاده و اعتماد مالکان به خدمات جامعه مهندسی تحقق می یابد.

وی از تخفیف ۵۰ درصد هزینه های خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد به طرح های اقدام ملی مسکن در استان که از مناطق پیشتاز در این زمینه است، خبر داد و گفت: همکاری خوبی از سوی سازمان با دولت و متقاضیان طرح اقدام ملی وجود دارد.

وی ادامه داد: جامعه هفت هزار نفری مهندسان سازمان ظرفیت مغتنمی برای صنعت ساخت و ساز استان  است و همین امر باعث شد که خیلی از دستگاه‌های خدمات رسان به دنبال استفاده از این ظرفیت برآیند که در همین راستا می توان به واگذاری تمامی خدمات حوزه گاز به سازمان اشاره کرد.

وی همچنین از توافق اخیر سازمان با شرکت آب و فاضلاب یزد برای واگذاری نظارت های این بخش به سازمان اشاره کرد و گفت:  شرکت توزیع برق استان نیز با توجه به تهدیدهایی که ناحیه برق ساختمان ها برای مردم ایجاد می شود، نسبت به عملیاتی کردن تفاهم نامه فیمابین با سازمان در این رابطه هرچه زودتر اقدام کند.

به گفته سالاری در سال های اخیر تفکیک سند آپارتمان ها و نیز تفکیک اراضی بالای هزار مترمربع تنها با تاییدیه سازمان نظام مهندسی ساختمان ممکن است و علاوه بر این نیز شورای حل اختلاف صنعت ساختمان به سازمان واگذار شد تا به شکایت های مربوط به این بخش رسیدگی کنند. 

پنجم اسفند سالروز تولد خواجه نصرالدین طوسی دانشمند ایرانی روز مهندس نامگذاری شد.

نظر شما