شناسهٔ خبر: 45865883 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان:

نگاه بازار سرمایه به آینده است /بازدهی ۴۰ تا ۶۰ درصدی در ۲ دهه گذشته

صفاری با تاکید بر اینکه نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه از مهمترین آفت‌های سرمایه گذاری است، گفت: سرمایه‌گذاران باید برای ورود به این بازار حداقل نگاهی یک ساله داشته باشند، نقدینگی‌هایی که برای یک یا دو ماه در اختیار فرد است، نباید وارد این بازار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مصطفی صفاری، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان به بررسی روند معاملات بازار سهام و ریزش قیمت ها پرداخت.

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی روند این روزهای بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص بورس از لحاظ اقتصادی یکی از شاخص‌های مقدم است، گفت: این متغیر در همه دنیا دماسنج اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که تحت تاثیر شوک‌های سیاسی و شوک‌های اقتصادی چه مثبت یا منفی دچار نوسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ریزش این روزهای بازار سرمایه نمایی از واقعیت اقتصاد است و اتفاقا این روزها شاخص بورس به درستی رفتار می‌کند، بیان کرد: شوک‌های سیاسی معمولا اثر کوتاه‌مدتی بر بازار سرمایه‌دارند اما شوک‌های اقتصادی اثر بلندمدت‌تری داشته و معمولا در آینده خودشان را نشان می‌دهند، به این ترتیب است که می‌توان گفت حال و روز امروز بازار سرمایه ما به دلیل شوک‌های اقتصادی یک سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، با اشاره به اینکه بازار سرمایه به آینده نگاه می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاران بازار سهام اگر به این نتیجه برسند که در آینده شاهد گشایش‌های اقتصادی در کشور هستیم حتما آن را در روند معاملات لحاظ می‌کنند، فراموش نکنیم که بازار سرمایه ما در دنیا به شدت ارزان و زیر قیمت است، چراکه اقتصاد ایران هنوز به اقتصاد جهانی متصل نشده اما در صورتی که توافق‌هایی انجام شود بازار سرمایه ایران به شدت برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب و ارزان است.

صفاری با اشاره به اینکه سال گذشته در چنین روزهایی دولت و نظام به ورود نقدینگی‌ها به بازار سرمایه تاکید کرد، افزود: پس از آن بود که یکباره شاهد ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به بازار داشتیم، این در حالی بود که در آن دوره هنوز هیچ کدام از نهادهای بازار سرمایه، زیرساخت‌های سازمان بورس و در مجموع کلیت بازار سرمایه آمادگی ورود چنین حجمی از نقدینگی را نداشت.

وی آزادسازی سهام عدالت، افزایش بی‌سابقه و چشمگیر تعداد سهامداران بازار سرمایه طی مدت بسیار کوتاهی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در دوره ورود پرحجم نقدینگی به بازار و همچنین افزایش تعداد کدهای فعال، شاهد بالا رفتن نسبت P/E به بیش از ۱۸ بودیم، هرچند در بازارهای مالی دنیا سهام با P/E های ۴۰ هم فعال هستند، اما نرخ بهره در اقتصادهای دنیا معمولا پایین است، در شرایط امروز بعد از انتشار مجدد پیش‌بینی سود، نسبت P/E ها به حدود ۷.۵ مرتبه کاهش یافت.

صفاری  با اشاره به اینکه این افق امید و ناامیدی در P/E دوره بازگشت اثر خود را نشان می‌دهد، گفت: بلاتکلیفی و ابهام امروز مهمترین نگرانی بازار است. در شرایط امروز شوک سیاسی مهمترین نگرانی بازار است، پدیده برجام، بودجه در مجلس، تعیین حداقل دستمزد و مواردی از این دست هنوز شفاف نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود این موارد تا نیمه اول اسفند شفاف می‌شود و پس از آن ارائه بودجه و پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌تواند کاملا روند بازار را تغییر دهد.

این کارشناس بازارسرمایه با تاکید بر اینکه مهمترین علت بحران مرداد و شهریورماه بازار سرمایه نبود پیش‌بینی سود شرکت‌ها بود، گفت: حذف پیش‌بینی سود باعث شد تا سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری‌ها فقط به گذشته بسنده کنند، این در حالی است که اشراف به آینده می‌تواند اثر مثبتی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.

وی در ادامه  به سرمایه‌گذاران توصیه کرد با نگاه بلندمدت و حداقل یک ساله در بازار سرمایه‌گذاری کنند و گفت: طی ۱۸ سال گذشته متوسط بازدهی بازار سرمایه ۴۰ تا ۶۰ درصد بوده، سرمایه‌گذاران باید انتظارات خود را از بازار سرمایه منطقی کنند، انتظار بازدهی روزانه از بازار سرمایه کاملا غیرمنطقی است.

نظر شما