شناسهٔ خبر: 45861677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

علی‌اصغر مونسان:

گردشگری با ٢٢ هزار میلیارد تومان خسارت زمین‌گیر نشده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این‌که صنعت گردشگری ایران از شیوع ویروس کرونا ٢٢ هزار میلیارد تومان آسیب ‌دیده است گفت: گردشگری هنوز زمین‌گیر نشده و سرپا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، علی‌اصغر مونسان در افتتاحیه نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با اشاره به مجموع حوادث و وقایع سال ٩٨ که گردشگری را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: ما نه تنها زمین‌گیر نشدیم بلکه هوشمندانه روی نقاط ضعف کار و تلاش کردیم که هوشمندانه بازارهای جدید را فعال کردیم. ما ضربات مکرری را که در سال ٩٨ دریافت شد به نحوی جبران کردیم، رکورد بی‌سابقه در حضور گردشگران خارجی در همان سال ٩٨ شاهد این ادعا است.

او ادامه داد: در گردشگری داخلی تحول به حدی رو به جلو است که با وجود هشدارها در دوران کرونا برای سفر نرفتن، دیدیم که عده‌ای آن را در سبد خانوار خود قرار داده‌اند.

مونسان سپس به تحولات ساختارهای گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: ٢٢٣ هزار میلیارد تومان پروژه در گردشگری تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود و ١۵٨ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر در گردشگری در کشور درحال اجرا است. این حجم سرمایه‌گذاری از رشد عبور کرده و به جهش تبدیل شده است.

او افزود: بیش از ۴٠٨ هتل در دولت تدبیر و امید ساخته شد و از ٢١٩ هزار تخت به ۴١٧ هزار تخت رسیدیم که یک نوع جهش است. بخش عمده این پروژه‌ها در زمان تحریم حداکثری کشور اتفاق افتاده است. در واقع زمانی که منابع زیاد نفت در خارج از کشور بلوکه شد این وزارتخانه با اقتصاد مردم‌پایه، ماموریت خود را رو به جلو برد.

مونسان بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی، کل بودجه برای ٣۴ هزار اثر زیر ٢٠٠ میلیارد تومان بود که اگر قرار بود با این بودجه به میراث فرهنگی بپردازیم خیلی از آثار از بین می‌رفت. از طرفی دولت در شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت. چه باید می‌کردیم؟ سراغ مردم رفتیم. با واگذاری بناهای تاریخی از سوی مردم و استفاده از سرمایه‌های آن‌ها این بناها را به موضوعات جدید و پرجاذبه تبدیل کردیم.

او سپس به افتتاح نمایشگاه گردشگری تهران با وجود تمام محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: خواستیم بگوییم ما هنوز پررونقیم و هرچند ضربات زیادی خوردیم، اما از پا ننشستیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: گردشگری هنوز سرپاست. به همان میزان که مردم در برابر بدترین تحریم‌ها که نمی‌شود پشت تریبون گفت مقاومت کردند، گردشگری هم به همان میزان از خود استقامت نشان داد، اگرچه ٢٢ هزار میلیارد تومان از کرونا آسیب دید. حمایتی که ما کردیم اندک بوده است، با بودجه‌ای که سه سال تحت سخت‌ترین تحریم‌ها بود بیشتر از این نمی‌شد حمایت کرد.

به گفته مونسان، تا کنون از محل وام‌های کرونا بیش از ۶٠٠ میلیارد تومان به پرونده‌های گردشگری تزریق شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما