شناسهٔ خبر: 45861491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مسکو تا زمانی که ایران منافع آن را تامین کند از ان حمایت می کند

روسیه تا کجا با ایران می آید؟

پرسشی که این روزها به کرات و به تناوب مطرح می شود این است که روسیه در نبرد برجامی ایران و آمریکا به نمایندگی از غرب در کجا خواهد ایستاد؟

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل- مصطفی مطهری: پرسشی که این روزها به کرات و به تناوب مطرح می شود این است که روسیه در نبرد برجامی ایران و آمریکا به نمایندگی از غرب در کجا خواهد ایستاد؟ پاسخ به این پرسش چندان هم آسان نیست؛ چرا که اگر فکر کنیم مسکو در ماجرای برجام تمام قد در کنار ایران و در تقابل با غرب خواهد بود، مسلماً دچار اشتباه محاسباتی شده ایم.  

به گزارش بولتن نیوز، روسیه به عنوان یک دولت – ملت با کارکردهای بازیگری در سطح جهانی و تأثیرگذاری بین المللی، اهداف و برنامه های کنشی خود را بر اساس کسب حداکثری منافعش هدف گذاری کرده است. به بیان ساده تر روسیه تا آنجا در کنار تهران خواهد بود که به منافع آن ها آسیبی وارد نشود. واقعیت امر این است که روسیه در ماجرای خروج آمریکا از برجام همواره حق را به ایران داده و از ایران به عنوان یک ذیحق در این باره حمایت کرده است. اما در صورتی که ایران نیز در ارتباط با برجام و پرونده هسته ای و یا حتی غنی سازی فراتر از آنچه برود که روسیه از ایران انتظار دارد مطمئناً حمایت های خود را از ایران پایان خواهد داد و در جبهه غرب علیه ایران فعال خواهد شد. دلیل فعال شدن در جبهه غرب علیه ایران نیز تهدیداتی است که از سوی ایران می تواند در عرصه همسایگی غیرهمجوار با روسیه و در عرصه مناسبات جهانی دامن مسکو را بگیرد، می باشد.

اما اینکه چرا روسیه در شرایط فعلی و براساس محاسبات انجام شده از ایران و تصمیمات مبتنی بر کاهش تعهدات برجامی حمایت می کند که با فراتر رفتن ایران از آنها یعنی عدم تعهد یا خروج از ان پی تی و ... حمایت های خود را از ایران پایان خواهد داد در دو بخش باید مورد تحلیل قرار گیرد. اول اینکه روسیه به ایران به عنوان یک همسوی سیاسی در عرصه مناسبات جهانی می نگرند. همسویی که مانند مسکو در تقابل با غرب و نقاد معیارهای مدیریت جهانی آن است. پس در این راستا این موضوع برای ما روشن شد که ایران و روسیه متحد یکدیگر نیستند یا به عبارت بهتر متحد راهبردی هم به شمار نمی آیند. چرا که اتحاد آنها بر حسب ضرورت ها و براساس منافع موجود در مناطق مختلف و در ارتباط با موضوعات مختلف یکسان نیست بلکه متفاوت است.

دوم با توجه به اینکه روابط ایران و روسیه بر حسب شرایط و با توجه به موقعیت ها و بسته به نوع کنش گری ها شکل می گیرد، پس میزان همکاری و حمایت ها نیز بر حسب و برمعیار همین گزاره ها انجام می گیرد. به عبارت بهتر اینکه میزان حمایت روسیه از ایران در ارتباط با اجرای قانون اقدام راهبردی و متوقف سازی تعهدات فرا پادمانی جهت لغو تحریم ها تا جایی ادامه خواهد داشت که روسیه خود را متضرر از این اقدام ایران و اقدامات تقابلی غربی ها با این اقدام ایران نبیند.

بنابراین باید تأکید کرد که مسکو و رویه های حمایتی آن از ایران تا جایی ادامه خواهد داشت که اولاً منافع آن ها را تأمین کند و با منافع آنها و اهداف و برنامه هایشان سازگار باشد. و دوماً به منافع و اهداف و برنامه های جهانی – منطقه ای آنها آسیب نرساند و بر دامنه درگیری های آنها با غرب نیافزاید.

برچسب‌ها:

نظر شما