شناسهٔ خبر: 45861334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ربیعی: تحت تأثیر فضای احساساتی قرار نخواهیم گرفت | آمریکا به عنوان مهمان در نشست 1+4 حضور می‌یابد؟

سخنگوی دولت تاکید کرد: سیاست دولت بر اساس قوانین و رهنمون‌های مقام معظم رهبری بوده و قطعا تحت تاثیر فضای احساساتی قرار نخواهیم گرفت و آنچه در این روزها مشاهده می‌شود خللی در اراده دولت در آنچه فکر می‌کند به نفع و مصلحت مردم و زندگی و معیشت آنها است، وارد نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز سه‌شنبه در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگاران درباره مذاکرات اروپایی‌ها برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک با آمریکا با بیان اینکه مذاکرات بین ایران و آمریکا تنها در چارچوب برجام اتفاق می‌افتد، گفت: از آنجا که آمریکا هنوز  به برجام بازنگشته و نمی‌تواند از ساختار و چارچوب درون آن بهره‌گیری کند، پیشنهاد طرف اروپایی برای برگزاری نشست غیررسمی به منظور گفت‌وگو و مذاکره ایران و چهار به اضافه یک با آمریکا به عنوان مهمان است.

وی با خوب ارزیابی کردن اقدامات جوسپ بورل، ادامه داد: ما این اقدامات را در چارچوب تلاش‌های ایشان برای حفظ برجام می‌دانیم و دعوت از دولت‌های ناظر در چارچوب برجام پیش‌بینی شده بود و برای آن مقررات خاصی تعیین شده است.

 هنوز تصمیمی درباره نشست کمیسیون مشترک گرفته نشده است

ربیعی افزود: طبق پیوست چهارم برجام حضور یک دولت باید با اجماع به تصویب برسد و دولت ناظر خارج از این توافق حق شرکت در نشست را نخواهد داشت. هنوز تصمیم نهایی در دولت گرفته نشده و این تصمیم بستگی به متقاعد شدن ما دارد که شکل‌گیری این گفت‌وگو می‌تواند به آمریکا برای انجام کامل تعهداتش کمک کند یا نه.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این نشست احتمالی صرفاً برای تکرار روشن مواضع صریح ما و دیگر طرف‌ها است و به هیچ وجه مذاکره و چانه‌زنی در کار نخواهد بود. بنابراین این موضوع در دست بررسی کارشناسی است و اینکه دستور کار مشخص و صرفاً در محدوده انجام تعهدات برجامی توسط همه کشورها است.

ربیعی در پاسخ به ایرنا مبنی بر تدوین آیین‌نامه اجرایی از سوی دولت برای قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها و اقدامات عملی دولت در این زمینه شاهد تجمع عده‌ای در مقابل سازمان انرژی اتمی بوده‌ایم و ارزیابی شما چیست، گفت: همه تشکل‌ها و افراد در قانون اساسی از حق اظهار نظر آزادانه برخوردارند و به نوبه خود در دولت حق اظهار نظر را برای همگان قائل هستیم و به آزادی بیان اعتقاد داریم.

وی افزود: بنابراین اینگونه اظهار نظرها نه‌تنها جای هیچ نگرانی نیست بلکه به شادابی فضای سیاسی کشور کمک می‌کند و اینکه همگان بتوانند فرصت‌هایی برای اظهار نظر در چارچوب مقررات قانونی داشته باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به وجود پیچیدگی‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه باید با عقلانیت تمام و پرهیز از شعارزدگی عمل کنیم، گفت: به نظرم تجمعات اینگونه حق همه است اما در مواضعی که از تریبون‌های رسمی اتخاذ می‌شود قطعاً دنبال کردن این موضع بدون شعار و بر اساس یک خرد جمعی که همه ارکان به آن رسیده‌اند، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 آنچه این روزها مشاهده می‌شود خللی در اراده دولت وارد نخواهد کرد

 ربیعی تصریح کرد: در عین حال سیاست دولت بر اساس قوانین و رهنمون‌های مقام معظم رهبری بوده و تحت تاثیر فضای احساساتی قطعاً قرار نخواهیم گرفت و آنچه در این روزها مشاهده می‌شود خللی در اراده دولت در آنچه فکر می‌کند به نفع و مصلحت مردم و زندگی و معیشت آنها است، وارد نخواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت همواره با درک عمیق از شرایط بین‌المللی و منافع ملی تلاش کرد با حفظ استقلال و عزت کشور ضمن مرتفع ساختن شر بدخواهان نظام مانند دولت ترامپ در سایه ایستادگی مقاومت و تدبیر منافع مردم را تامین کند و حق حیات، پیشرفت و سلامت ایرانیان را در این میان حفظ کند.

 وی ادامه داد: دولت همواره مصالح نظام را در نظر داشته است و از همگان به ویژه نخبگان دارای تریبون این انتظار را داریم به رفع مشکلات مردم بیندیشند و با کمی صبر و اندیشه از بیان و رفتار و جملات هیجان‌زده اجتناب کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت جمهوری اسلامی تا چه حد اختیار تعامل با دولت آمریکا را دارد و گام عملی و راهبردی در این راستا چیست، گفت:  این ما نیستیم که باید با آمریکا همراهی کنیم بلکه آمریکاست که باید اقدامات خود را با قوانین و مقررات بین‌المللی همراه کند و آنطور که رئیس‌ جمهورd آمریکا اقرار کرده با برگشت به جامعه بین‌الملل و هنجارهای بین‌المللی باید احترام بگذارد.

وی با اشاره به اظهارات چند روز پیش خود درباره لغو تحریم‌ها گفت: من گفته بودم ما با اطمینان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم به رغم کش و قوس‌های دیپلماتیک که مقدمه ابتکار روابط دیپلماتیک است، این مسیر تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.  

ربیعی در تبیین موضع خود تصریح کرد: اول اینکه اطمینان از شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا و اینکه راهی جز بازگشت به برجام، اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و لغو کامل تحریم‌ها نیست. دوم اطمینان نسبت به اراده ما برای استقبال از مسیرهای دیپلماتیک و همچنین ائتلاف در پیگیری راه حل‌های سیاسی که به پیمان‌شکنی آمریکا خاتمه دهد، در صورتی خواهد بود که آمریکا آماده نشان دادن حسن نیت خود باشد. سپس خواهیم دید ایران هیچ زمانی را برای برداشتن گام‌های متقابل مبتنی بر حسن نیت تلف نخواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اتفاقی که برای ترامپ افتاد و جامعه جهانی او را تنها گذاشت، یکی از اتفاقاتی است که الان آمریکا باید درنظر داشته باشد و با قواعد بین‌المللی همکاری کند و با زیر پا گذاشتن تحریم‌هایی که خود قبول داشته‌، حسن نیت خود را نشان دهند.

 تدابیر دولت برای مهار کرونا در خوزستان / اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین نیازهای استان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش شیوع کرونا در خوزستان و برنامه دولت برای مهار کرونا در این استان گفت: برداشت‌های متعددی از مفهوم قرنطینه وجود دارد. طبق آنچه که در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده است، دستورالعمل‌هایی متناسب با قرار گرفتن مناطق در هر رنگ در استان‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: ممنوعیت‌های اعمال‌شده برای هر شهر هم، متناسب با آن رنگ است یا اینکه در هر کشور با توجه به شرایط خاص خود اعمال مقررات و محدودیت به نحوی متناسب صورت می گیرد. الگوی اتخاذ شده از سوی ستاد ملی هم بنا بر تجارب جهانی اتخاذ شده است.

ربیعی با بیان اینکه بهترین راه مقابله با کرونا از هر نوع  و تیپ آن، اعمال محدودیت‌های هوشمند و پلکانی مبتنی بر ارزیابی ریسک بیمار در هر منطقه است، اظهار کرد: این مهم، به ویژه در ایران با دقت و جدیت، اعمال شده و طبیعتا ادامه مسیر، میزان و نوع محدودیت‌ها نیز تابعی از آن خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: در مورد خوزستان و وضعیت قرمز این استان، تصمیماتی اتخاذ شده است که بستن مرزها میان ایران و عراق، یکی از آنها است. مرزهای مسافری خوزستان بسته شده تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود. علاوه بر این تنها یک‌سوم کارمندان در شهرهای قرمز باید در محل کار خود حاضر شوند و به جز دستگاه‌های امدادرسان همه ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و هیچ دستگاهی حق تفسیر این دستورالعمل را ندارد. 

به گفته وی، بنا بر تصمیم ستاد کرونا در اهواز قرار است مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان کمک شود تا بتوان برخی از نیازها را تامین کرد. همچنین افرادی که تست کرونای جهش‌یافته انگلیسی آنان مثبت شده، به همراه خانواده‌شان کاملا قرنطینه شده‌اند.

 مجلس هنوز لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را اعلام وصول نکرده است

ربیعی همچنین در خصوص عملکرد دولت در زمینه لایحه منع خشونت علیه زنان، ثبت‌نام مادران در کارت ملی و ارائه خدمات درمانی به زنان معتاد و بی‌خانمان، اظهار کرد: دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را حدود یک ماه قبل تصویب و برای طی تشریفات قانونی توسط رئیس جمهوری، به مجلس ارسال کرد اما تاکنون با وجود پیگیری‌های متعدد،‌ متاسفانه اعلام وصول نشده است.

وی ادامه داد: دولت جهت تبیین لایحه، تاکنون سه نشست تخصصی در تهران و سه جلسه در قم برگزار کرد و چون لایحه، اجماع دولت و قوه قضائیه است، ‌انتظار می‌رود مجلس اقدام لازم را انجام بدهد.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت برای حمایت از زنان در معرض اعتیاد، گفت: معاونت و ستاد مقابله با مواد مخدر، ۲ دوره توان‌افزایی برای زنان و خانواده‌های در معرض آسیب اعتیاد، در نقاط پر آسیب کشور در حال اجرا دارد؛ همچنین دو طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و گفت‌وگوی ملی خانواده، برای خانواده‌های زندانیان و جوامع در معرض اعتیاد نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: طرح مرکز مادر و کودک که از سال ۹۶  به اجرا درآمده، تاکنون توانسته به ۶۹۷ زن در تهران برای بهبودی و ارتقای توانمندی‌های روانی اجتماعی کمک کند. همچنین طرح مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری، برای ایجاد مکانی امن برای زنان بهبودیافته از اعتیاد و بازگشت به خانواده و اجتماع از سال ۹۴ اجرا شده که در نتیجه آن، ۸۳۰ نفر خدمات دریافت کرده‌اند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری تصریح کرد: در طرح مرکز بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد  نیز که از سال ۹۲ توسط دولت در ۲۵ استان به اجرا درآمده، حدود ۷۴ هزار نفر درمان شده و به خانواده و اجتماع بازگشته‌اند. مراکز کاهش آسیب اعتیاد هم طرح دیگری است که آن هم از سال ۹۲ به اجرا درآمده و با هدف کاهش بیماری‌های منتقله از راه تزریق و رفتارهای پرخطر در زنان مصرف کننده مواد، به بیش از ۱۵۶ هزار نفر در ۳۰ استان خدمت رسانی کرده‌اند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل این است که این طرح ها تا قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید وجود نداشت و با آغاز به کار دولت یازدهم، برنامه‌ریزی‌ها برای اقدامات فوق آغاز شد و طرح‌های مورد اشاره همچنان در حال اجرا است. 

ربیعی قانون صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را نمونه دیگر طرح‌های حمایتی دولت از زنان عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از ۵۵ هزار نفر از فرزندان زیر ۱۸ سال و بیش از ۳۳ هزار  نفر فرزند بالای ۱۸ سال در سایت مربوطه پیش ثبت نام کرده اند که از این حدود ۱۵ هزار پرونده به مراجع مربوطه جهت استعلام ارسال و بیش از ۶۰۰ شناسنامه صادر شده است.

 وی خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه صف انتظاری برای دریافت شناسنامه وجود ندارد و بلافاصله بعد از تشکیل پرونده اقدامات لازم برای صدور شناسنامه انجام می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره افزودن نام مادر روی کارت ملی، گفت: با توجه به موانع زمانی و مالی که در حال حاضر وجود دارد، یک نظر کارشناسی توسط همکاران ما در وزارت کشور در حال بررسی است مبنی بر اینکه پس از اصلاح آیین‌نامه اجرایی مربوطه درخصوص اطلاعات چاپی روی کارت، برای متقاضیان کارت ملی از تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱ به بعد، شامل نام مادر هم باشد.

نظر شما