شناسهٔ خبر: 45860612 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگوی مستقیم با مدیران مدارس آموزش‌وپرورش استان آذربایجان غربی؛

مدیران نقش بزرگی در موفقیت های آموزشی مدارس دارند

وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگوی مستقیم با مدیران مدارس آموزش‌وپرورش استان آذربایجان غربی، نقش مدیران مدارس را در کسب موفقیت های آموزشی بسیار موثر دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در سلسله نشست‌های ارتباط هفته که با حضور بیش از 3 هزار نفر از مدیران مدارس استان آذربایجان غربی در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و شعبان اظهار کرد: هدف اصلی از ارتباط با همکاران استان‌ها، قدردانی و تشکر از همه همکاران،  به‌ویژه مدیران مدارس و معلمانی است که در شرایط سخت کرونا برای استمرار آموزش از هیچ کوششی دریغ نکردند. سربلندی امروز نهاد تعلیم و تربیت مرهون تلاش همه همکاران در سراسر کشور است و سهم مدیران در کسب توفیقات سهم بسیار بزرگ و قابل‌اعتنایی است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وجود شرایط کرونا در کشور گفت: به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا از دیدار حضوری با همکاران استانی محروم شده‌ایم اما این امکان فراهم‌شده تا از طریق شبکه شاد پیام خود را به همکاران پرتلاشم در سراسر کشور برسانم.

 

تمام تلاش خود را برای ارتقا شرایط معیشتی و منزلتی معلمان انجام می‌دهم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: تلاش می‌کنیم تا با سیاست‌گذاری صحیح و درست، گام‌هایی را در جهت ارتقای کیفیت معیشت، زندگی، تسهیل کار و فعالیت معلمان و مدیران مدارس برداریم.

وی گفت: در این مدت درباره استخدام، بیش از یک‌صد هزار نفر از همکاران فرهنگی، تعیین تکلیف شده‌اند. همچنین موفق شدیم در راستای ارتقای حقوق، تأمین مسکن، رتبه‌بندی معلمان، صلاحیت حرفه‌ای و آموزشی همکاران و اعمال مدرک دوم تحصیلی که هم‌اکنون همکاران آموزشی ما از این امتیاز برخوردارند، اقدام کنیم و به شما اطمینان می‌دهم که تمام تلاش خود را برای ارتقا شرایط معیشتی و منزلتی معلمان انجام می‌دهم.

 

مدرسه، میدان بسیار بزرگی برای هنرنمایی و خلق ارزش‌های بزرگ و پایدار است

وزیر آموزش‌وپرورش، مدیریت مدرسه را یکی از مهم‌ترین مشاغل جامعه دانست و عنوان کرد: ظرفیت برخی کارها بسیار بالا است و مدیریت مدرسه یکی از غنی‌ترین شغل‌های زندگی است. مدیریت مدرسه گنج بی‌پایان و معدنی است که می‌توانید از آن استفاده کرده و گوهرهای نابی را برای آینده استخراج‌کنید. مطالبی که به‌عنوان یک مدیر می‌توانید از مدارس بیاموزید در هیچ دانشگاهی قابل‌آموزش نیست. موضوع کار در مدارس، انسان‌سازی است. این انسان‌سازی به کودکان و نوجوانان مربوط می‌شود. مدرسه روح و جان کودکان را جلا داده و قوت می‌بخشد. مدرسه، میدان بسیار بزرگی برای هنرنمایی و خلق ارزش‌های بزرگ و پایدار و بزرگ‌ترین فرصت برای تأثیرگذاری بر انسان‌ها و آینده است. مدرسه بزرگ‌ترین فرصت برای حمایت از تمام بخش های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی است. پایه و بنیان یادگیری هر فردی که در بخش های مختلف کشور مانند کشاورزی، اقتصاد، خدمات و...کار می‌کند در مدارس شکل‌گرفته است. مدرسه می‌تواند بر روی کارآمدی و اثربخشی تمام بخش ها اثرگذار باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه مدیریت مدرسه، شغلی رفیع، بزرگ، عظیم و جذاب است، تصریح کرد: برای مدیران مدارس، تمام سال‌های درسی، دوره‌های تحصیلی، واحدهای درسی، معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان می‌توانند به‌عنوان موضوع یادگیری، آموختن و کسب تجربه‌های جدید مطرح شوند و کرونا این فرصت یادگیری را پیچیده‌تر و متنوع‌تر کرده است.

وی گفت: در دوران کرونا تمام فعالیت‌ها دچار تغییر شده و در حال ساخت و برنامه‌ریزی در نظام آموزشی جدید در فضای مجازی هستیم. در این فضا تلاش و کوشش شما مدیران و معلمان تعیین‌کننده است.

حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت دسترسی تمام دانش آموزان به آموزش باکیفیت، گفت: باید تلاش کنید تا به هر روشی از دسترسی تمام دانش آموزانتان به فرصت‌های آموزشی و ارائه آموزش باکیفیت به آن‌ها مطمئن شوید. ارتباط تمام دانش آموزان با معلم باید برقرار باشد و در فضای مجازی تمام فعالیت‌ها باید با نظارت دقیق همکاران و مدیران مدارس انجام شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه مسئولیت معلمان به‌هیچ‌عنوان قابل‌واگذاری نیست و ابزارها فقط در خدمت معلمان هستند تا بهتر از عهده این مسئولیت برآییم، گفت: در شرایط کرونا، آموزش در بحران داریم که در آن برای خانواده‌ها و دانش آموزان نگرانی‌هایی وجود دارد. مدیران مدارس باید با معلمان تعامل داشته باشند آن‌ها را راهنمایی و با انتقال تجربیات، فعالیت معلمان را تسهیل کنند. همچنین از سلامت روحی و روانی دانش آموزان مراقبت کرده و دقت داشته باشند به معلم، دانش‌آموز و خانواده آسیب روانی وارد نشود.

وی گفت: نقش خانواده در این شرایط بسیار جدی است و مشارکت خانواده‌ها در آموزش فرزندانشان را افزایش دهید. مدیران موفق کسانی هستند که خانواده‌ها را به مشارکت در آموزش فرزندانشان تشویق می‌کنند و با استفاده از آموزش‌های ترکیبی، یادگیری را ارتقا می‌دهند.

حاجی میرزایی با اشاره به تبدیل تهدید کرونا به فرصت در ارائه آموزش باکیفیت به دانش آموزان، اظهار کرد: محتوای آموزشی درگذشته به کتاب محدود بود اما در بستر مجازی می‌توانید آن را با شیوه‌های متنوع‌تر و جذاب‌تری به دانش آموزان ارائه دهید و با نظارت بر آن از ارتقای سطح آموزش مطمئن شوید.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان گفت: کرونا را به‌عنوان فرصتی برای کم شدن فاصله‌ها و محرومیت‌ها بدانید و به‌گونه‌ای عمل کنید که بعد از کرونا نهاد تعلیم و تربیت توانمندتر و قوی‌تر از قبل شده باشد.

نظر شما