شناسهٔ خبر: 45860254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آب سالم و پایدار رهاورد دولت برای بیش از ۱۷۲ هزار روستایی

استان‌ها- ایرنا- طرح‌های آبرسانی به روستاهای کشور در ادامه تلاش وزارت نیرو سه‌شنبه (پنجم اسفندماه) به ۲۵۶ روستا رسید که نویدبخش دسترسی ۱۷۲ هزار و ۲۰۶ نفر از روستاییان این مناطق به آب سالم و پایدار است.

صاحب‌خبر -

این طرح ها که در ۹ استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد، ایلام، فارس و قزوین در قالب چهل و دومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و از طریق ویدئو کنفرانس توسط رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره برداری رسیده نتیجه سرمایه‌گذاری ۳۳۹ میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید است.

با افتتاح طرح‌های یاد شده و اجرای ۴۴۲ کیلومتر خط انتقال، ۶۰۵ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه و ۲۰ هزار و ۷۰ مترمکعب مخازن ذخیره، جمعیتی بیش از ۱۷۲ هزار و ۲۰۶ نفر از روستاییان تحت پوشش آب سالم قرار گرفتند که در ادامه به جزییات طرح‌ها اشاره می‌شود:

۲۵ طرح آبرسانی در روستاهای استان یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد در این رابطه توضیح داد: این طرح‌ها با  ۲۲ میلیارد و ۷۰۴ میلیون تومان هزینه در شهرستان‌های اردکان، میبد، اشکذر، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز تحت پوشش شبکه آب پایدار آب در استان قرار گرفت.

اصغر ریاضتی افزود: با بهره‌برداری از  این طرح‌ها ۲ هزار و ۴۳۸ خانوار با هشت هزار و ۷۲ نفر به آب بهداشتی بهره‌مند شدند و بهره‌برداری از این طرح‌ها با هدف بهره‌مندی روستاها از آب سالم ، بهداشتی و پایدار، توزیع عادلانه آب در روستاها ،پیشگیری از آثار بحران خشکسالی،جلوگیری از مهاجرت روستاییان و گامی در توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال منطقه است. 
وی ادامه داد: این طرح‌ها با لوله‌گذاری خطوط انتقال به طول ۳۴ هزار و ۸۰۰ متر و اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب به طول ۱۳ هزار و ۵۵۷ متر به بهره‌برداری رسید. 
مدیرعامل آبفا یزد گفت: این طرح‌ها در روستاهای تقویه، زربند، پناه کوه، شرب العین، رباط پشت بادام، سنگرد، چاه الهیه، قطرم، چاه شهید بهشتی، چاه شهدا، زارکوییه ، پرک ، سنجدک، بویی آباد، فضل آباد، چالمه، چاه ابوالفضل، چاهک، بختیاری، حسن آباد، خوانسار، هفتهر، سورک، حاجی باقری، طباف و سید آباد افتتاح شد. 
وی افزود: در زمان حاضر آب شرب و بهداشت روستاهای استان از طریق منابع آبی زیرزمینی و بخش معدودی  از آب انتقالی از خارج استان تامین می‌شود که به علت فقر کمی و کیفی منابع آب‌های زیرزمینی موجود هم اکنون به ۲۵۰ روستای استان از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شود.

طرح آبرسانی به ۵۷ روستای استان هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح‌ها در شهرستان میناب گفت: این طرح‌های آب‌رسانی روستایی در ۹ شهرستان استان و در قالب ۱۳ مجتمع آب‌رسانی اجرایی شد.
امین قصمی، هزینه اختصاص یافته برای اجرای این طرح‌ها را افزون بر یک هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح‌ها بیش از  ۱۱۰ کیلومتر خط انتقال، ۱۱۸ کیلومتر اصلاح شبکه، ۱۸۷ کیلومتر توسعه شبکه، سه هزار و ۸۰۰ مترمکعب مخزن و چهار باب ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح‌های آبرسانی بیش از ۴۲ هزار نفر از روستاییان هرمزگان از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.

پروژه آبرسانی به ۱۳ روستای استان ایلام

امروز همچنین از طریق ویدئو کنفرانس توسط وزیر نیرو آبرسانی به ۱۳ روستای استان ایلام با اعتباری ۱۰۳ میلیارد و ۱۱۸ میلیون ریال(از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی) به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این پروژه آبرسانی در سطح ۶ شهرستان چوار، ملکشاهی، دره شهر، سیروان، هلیلان و آبدانان هفت هزار خانوار از نعمت آب سالم و بهداشتی بهره مند شدند.

برای اجرای این پروژه سه دهنه چشمه ، یک مخزن هزار و ۸۰ متر مکعبی ،ایستگاه‌های پمپاژ با ظرفیت ۹ لیتر بر ثانیه، ۹ هزار و ۵۰ متر لوله‌گذاری خطوط انتقال و نیرورسانی به طول ۳۰۰ متر احداث و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام در این آیین گفت: تعداد ۱۲۵ روستایی استان که در گذشته به صورت سیار آبرسانی می‌شدند هم اکنون به ۲۲ روستا رسیده و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته و تخصیص به موقع اعتبارات طی ۲ سال آینده این عدد به صفر خواهد رسید و تمام روستاهای ایلام به اولین استان دارای آب قابل شرب تصفیه شده کشور خواهد بود.

نورالله تیموری افزود: ۹۸.۵ درصد از جمعیت روستایی با جمعیتی بیش از ۱۷۰ هزار نفر در ۴۹۸ روستای این استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.

وی با اشاره به افزایش توزیع اعتبارها طی سال‌های گذشته یادآور شد: اعتبارهای آبرسانی سال ۹۲ حدود ۵۰ میلیارد ریال بود که از سال ۹۳ تا ‌پایان ۹۷ به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

به گفته وی اعتبار مصوب شرکت آبفار استان ایلام در سال ۹۸ نیز ۶۴۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مدیرعامل آبفای ایلام با اشاره به عملکرد شاخص بهره‌مندی آب از سال ۹۲ تا کنون اضافه کرد: شاخص بهره‌مندی آب در این مدت از ۶۶ درصد به نزدیک ۸۰ درصد رسیده است.

تیموری اضافه کرد: هم اینک بیش از ۱۷۷ هزار نفر در ۴۹۸ روستای استان ایلام تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.

طرح آبرسانی به ۳۲ روستای استان قزوین

در استان قزوین نیز امروز طرح آبرسانی به ۳۲ روستا برای تامین آب پایدار، سالم و بهداشتی برای پنج هزار و ۶۳۷ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار و ۷۶۹ به بهره‌برداری رسید.

این طرح با ۶۲ کیلومتر خط انتقال ظرفیت تامین ۸۳ لیتر آب بر ثانیه را دارد و ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن سرمایه‌گذاری شده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در این مراسم گفت: بسیاری از این پروژه‌ها به ویژه در مناطق روستایی برای نخستین بار است که محقق می‌شود و می‌تواند خدمت بسیار ویژه‌ای برای مردم این مناطق محسوب شود.

داراب بیرنوندی گفت: شاخص بهره‌مندی از آب شرب و بهداشتی در سطح روستاهای استان قزوین ۸۶ درصد است و از کل جمعیت ۳۲۰ هزار نفری روستاهای استان ۱۴ درصد معادل ۴۴ هزار و ۸۰۰ نفر به آب شرب و بهداشتی دسترسی ندارند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۲۵ مجتمع آب‌رسانی روستایی در هشت سال گذشته، گفت: با اختصاص اعتبار از محل صندوق ملی برای حل مشکلات آب روستایی، احداث مجتمع‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفت که ۱۰۵ هزار نفر معادل ۳۲ درصد روستانشینان استان از نعمت آب شرب بهداشتی بهره‌مند شدند.

آبرسانی به ۳۹ روستای استان آذربایجان‌شرقی

همچنین در قالب چهل و دومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امروز ۳۹ روستای استان آذربایجان شرقی با جمعیت تحت پوشش ۱۳ هزار و ۶۵۷ نفر و ۴۰۷ میلیارد ریال هزینه‌کرد از نعمت آب سالم بهره مند شدند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مراسم بهره برداری از این طرح‌ها اظهار کرد: با بهره‌برداری از  این طرح‌ها در ۹ شهرستان استان، چهار هزار و ۵۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

علیرضا ایمانلو خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح‌ها، هشت حلقه چاه حفر، بیش از پنج هزار مترمربع مخازن زمینی احداث، بالای ۱۳۰ کیلومتر لوله گذاری، ۵۲ هزار متر اصلاح شبکه و احداث تصفیه خانه در تمام ۳۹ روستا انجام شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تعداد اشتغالزایی این طرح‌ها در دوره ساخت ۸۷ نفر و در دوره بهره‌برداری ۲۵ نفر است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهارکرد: در بخش نیرو اقدامات بسیار خوبی پس از انقلاب اسلامی انجام شده به طوری که در استان آذربایجان شرقی برق رسانی به تمام روستاهای زیر ۱۰ خانوار انجام شده و اکنون برق رسانی به روستاهای پنج خانوار نیز در حال انجام است.

محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: در حوزه آبرسانی نیز کارهای بسیار خوبی به خصوص در ارتباط با اقشار پایین جامعه انجام شده است.

وی گفت: در آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۷۰۸ روستای دارای سکنه است که از این تعداد یک هزار و ۴۹۰ روستا تحت پوشش شبکه آبفای کشور قرار دارند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد جمعیت روستایی از خدمات آبفا بهره‌مند هستند، گفت: امروز آب شرب ۳۹ روستا در استان تامین می‌شود که پوشش جمعیتی از خدمات آب شرب را سه درصد افزایش می‌دهد.

۲۶ طرح آبرسانی روستایی در استان آذربایجان غربی

مقصد دیگر بهره‌برداری از طرح‌های روستایی استان آذربایجان غربی بود که از امروز در قالب ۲۶ طرح، هشت هزار و ۱۷۵ خانوار با ۳۰ هزار و ۲۱۴ نفر جمعیت از نعمت آب شرب سالم بهداشتی و پایدار برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها اظهار کرد: برای اجرای آنها، ۲۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

علیرضا رضوی ادامه داد: اجرای ۵۸.۴ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال و شبکه توزیع آب، حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه و احداث مخزن آب به ظرفیت ۱۸۰ مترمکعب، از اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به این روستاهاست.

وی از قرار داشتن ۸۶ درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی تحت پوشش مستقیم خدمات شرکت آب و فاضلاب خبر داد و اظهار کرد: از ۲ هزار و ۸۳۸ روستای استان، یک هزار و ۹۶۷ روستا با ۲۶۹ هزار و ۵۰۰ خانوار و ۹۸۳ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت از خدمات مستقیم شرکت برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، عمده منابع تامین آب شرب روستاهای استان را آب‌های زمینی عنوان کرد و گفت: آب شرب مورد نیاز روستاها از یک هزار و ۶۹۰ منشا تامین آب شامل ۸۴۷ حلقه چاه، ۸۰۳ دهنه چشمه، ۳۸ رشته قنات و ۲ مورد نیز از محل آبهای سطحی تامین و در اختیار مشترکان قرار می گیرد.

طرح آبرسانی به ۱۲ روستای چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در این آیین که در روستای بالد شهرستان اردل برگزار شد، اظهار داشت: برای آبرسانی به این تعداد روستا هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

احمدرضا محمدی ادامه داد: آبرسانی به این ۱۲ روستا در قالب هفت کیلومتر خطوط انتقال، ۲۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۸ کیلومتر توسعه شبکه اجرا شده است.

به گفته محمدی، با افتتاح طرح‌های آبرسانی به این روستاها به جمعیت روستایی برخوردار از آب لوله‌کشی این استان، ۲۰ هزار نفر اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری همچنین از افزایش ۱.۵ درصدی جمعیت روستایی برخوردار از آب آشامیدنی لوله‌کشی در استان خبر داد و گفت: تا پیش از این شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی لوله‌کشی ۷۷ درصد بود که با افتتاح طرح آبرسانی این ۱۲ روستا به ۷۸.۵ درصد افزایش یافت.

محمدی با بیان اینکه جمعیت ۱۲ روستای جدید برخوردار از آب لوله‌کشی بالای ۲۰ خانوار است، خاطرنشان کرد: این روستاها شامل روستای تگرگ‌آب در شهرستان بروجن، عیسی‌آباد و فیل‌آباد در شهرستان فارسان، بارده در شهرستان بن، مازه‌رشته در کوهرنگ، نیسیاق، کوران‌آباد، شکرآباد، بالد، ارجل، سرزرد و توله‌دان در شهرستان اردل است.

طرح آبرسانی به ۴۱ روستای استان فارس

قطار سازندگی دولت تدبیر و امید در پنجمین روز اسفندماه با بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی به ۴۱ روستای استان فارس رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس در این رابطه با بیان اینکه ۳۲  میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان برای این طرح‌ها هزینه شده است، گفت: هشت هزار و ۵۶۱ خانوار (۲۹ هزار و ۷۸۸ نفر) از ساکنین این روستاها  از آب  شرب سالم  و بهداشتی بهره‌مند شدند.

علی بوستانی یادآورشد: شرکت آب و فاضلاب استان فارس درسال  ۱۳۹۸ باپیگیری شرکت آبفای روستایی سابق و از ابتدای سال ۱۳۹۹ پس  از یکپارچه سازی  شرکت‌های  آبفای شهری و روستایی، عملیات آبرسـانی به تعدادی از روستاهای استان فارس را در دستور کار خود قرار داد.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست گشایش طرح‌های آبرسانی به روستاهای استان، در دی‌ماه ۹۹ طرح آبرسانی به ۶۳  روستا در قالب پویش ملی هر هفته الف -ب- ایران به بهره‌برداری رسید.

نظر شما