شناسهٔ خبر: 45859390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سرلشکر باقری:

دفاع مقدس دفاعی مشروع و بدون ابهام بود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش بین‌المللی «مطالبات حقوقی _ بین‌المللی دفاع مقدس» تصریح کرد: دفاع مقدس یک دفاع مشروع و بدون ابهام بود. خداوند می‌فرماید مردمی که مورد ستم قرار گرفتند حق مقابله به مثل دارند و این حق در حقوق بین‌الملل هم تأیید و تأکید شده است.

صاحب‌خبر -

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

به گزارش خبرنگار ایکنا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 5 اسفند‌ماه، در همایش بین‌المللی «مطالبات حقوقی _ بین‌المللی دفاع مقدس» در سخنانی گفت: ضرورت دارد مردم جهان بدانند ملت ایران تحت چه ظلمی قرار گرفت و چگونه مسئولان عدالت در جهان درباره این جنایات نه تنها سکوت کردند بلکه از ظالم و متجاوز حمایت و او را توانمند کردند.

وی افزود: دفاع مقدس یک دفاع مشروع و بدون ابهام بود. خداوند می‌فرماید مردمی که مورد ستم قرار گرفتند حق مقابله به مثل دارند و این حق در حقوق بین‌الملل هم تأیید و تأکید شده است.

سرلشکر باقری با بیان اینکه دفاع مقدس عنوان مناسبی برای یک جنگ تحمیلی است که در یک طرف آن ملت ایران قرار داشت که پس از قرون متمادی ظلم پادشاهان قیام کرد و آزادی و استقلال خود را رقم زد، اظهار کرد: این ملت در حالی که ارتش تحریم شده بود و کشور ‌دچار ناامنی بود و در حال رسیدگی به این نابسامانی‌ها بود و هیچ‌گونه ادعای ارضی و‌ مرزی نسبت به همسایگان نداشت و هیچ تهاجمی نکرده بود، مورد تجاوز دشمن قرار گرفت. در طرف مقابل نیز عراق و صدام به عنوان مجری و مباشر این جنگ تجاوزکارانه و قدرت‌های برتر و اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار داشتند.

وی یادآور شد: صدام از امضای معاهده الجزایر احساس حقارت می‌کرد و‌ وقتی اندکی احساس بی‌ثباتی در ایران کرد، در مقابل رسانه‌های جهانی این معاهده بین‌المللی را پاره کرد و در ۲۶ شهریور برخلاف مفاد معاهده اعلام خروج کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: صدام ارتش خود را ظرف دو سال ۳۰ درصد توسعه داد و چراغ سبزهای متعددی از آمریکا، شوروی و اروپایی‌ها دریافت کرد و تصور می‌کرد در عرض یک هفته نبرد نه چندان سخت، نظام نوپای اسلامی را سرنگون می‌کند یا حداقل خوزستان را تصرف می‌کند، لذا جنگ را آغاز کرد و وقتی دید امکان پیروزی ندارد انواع جنایات را انجام داد که در هفت دسته تقسیم می‌شود: نخست؛ زیر پا گذاشتن معاهده بین المللی حسن همجواری(معاهده الجزایر). دوم؛ نقض تمامیت ارضی و استقلال جمهوری اسلامی ایران برخلاف منشور ملل متحد. ۱۱ سال پس از جنگ، در ۱۸ آذر ۱۳۷۰، دبیرکل وقت سازمان ملل در اقدامی فوق‌العاده دیرهنگام اعلام کرد عراق متجاوز است در حالی که باید در آغاز جنگ اعلام می‌شد. سوم؛ حملات مکرر به شهرها و غیر نظامیان. عراق ۴۷۶۲ بار به غیر نظامیان حمله کرد و به ۲۲۹ شهر ایران ۲۶۳ بار حمله موشکی با ۴۳۴ فروند مرتکب شد که طی آن حدود ۱۷ هزار نفر از مردم در جنگ‌های شهری شهید و حدود ۶۰ هزار نفر مجروح شدند. چهارم؛ حملات مکرر شیمیایی. ۵۸۲ حمله شیمیایی از سوی عراق به ایران به ویژه به مناطق مسکونی شد و ده‌ها هزار نفر شهید حملات شیمیایی شدند و الان ۴۵ هزار مصدوم شیمیایی داریم. پنجم؛ نحوه رفتار با اسرای جنگی. صلیب سرخ بارها تأکید کرد و گزارش رسمی داد که عراق بسیاری از اسیران جنگی ایران را ثبت‌نام نمی‌کند و تعدادی از اسرا و مجروحان را در میدان جنگ رها یا تیرباران‌ کرده و شکنجه کرده و از غذا ‌و آب و خدمات درمانی و بهداشتی محروم کرده است. ششم؛ حملات شیمیایی صدام به مردم عراق از جمله حملات شیمیایی به حلبچه و عملیات شیمیایی در جریان عملیات انفال ۱ تا ۵ و کشف گورهای دسته جمعی از شیعیان و اکراد عراقی. هفتم؛ حمله به نفتکش‌ها، شناورها و هواپیماهای غیرنظامی. همه این جنایات پیش چشم سازمان‌های بین‌المللی رخ داد و همه یا سکوت یا حمایت کردند.

باقری افزود: اما سازمان ملل چه کرد؟ در حالی که باید از ایران به عنوان طرف مورد تهاجم حمایت می‌کرد، اول مهر 1359 تا زمان صدور قطعنامه 598، جمعاً 8 قطعنامه و 13 بیانیه صادر کرده که در تمامی آنها بدون ذکر نام طرف متجاوز و متعهد کردن او به پاسخگویی با کلمات کلی و مبهم، حرف از خاتمه درگیری و بازگشت به مرزهای بین‌المللی زده شده است و نهایتاً قطعنامه 598 تا حدی نسبت به قبلی‌ها رجحان دارد. از طرفی همه این قطعنامه‌ها در مقطعی صادر شده‌اند که رزمندگان اسلام پیروزی مهمی به دست آورده‌اند.

وی در تشریح کمک‌های کشورهای جهان به عراق گفت: آمریکا در قالب وام و شرکت‌های ارائه‌دهنده مواد شیمیایی، شوروی از نظر کمک‌های تسلیحاتی و مالی بی‌دریغ، فرانسه، آلمان و انگلیس و برزیل و کشورهای عربی حمایت‌های مالی فراوانی از عراق کردند که از 65 تا 85 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، به حدی که تمام ارتش عراق در روزهای پایانی جنگ به اندازه دو برابر روز اول جنگ نیرو و تجهیزات داشت.

باقری بیان کرد: با همه این کمک‌ها در نهایت آمریکا در سال 1365 و 1366 به طور مستقیم وارد جنگ شد و کمک مستقیم به یک طرف جنگ کرد زیرا مشاهده کرد که حمایت‌های پشت پرده کفایت نمی‌کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: این رویه خباثت‌آلود علیه جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد که یکی از آنها ترور سردار سلیمانی در سال گذشته بود در حالی که او حامل پاسخی به پیام عربستان سعودی در قالب یک سفر علنی و مشخص بود و او را با بمبی که مخصوص زدن تجهیزات زرهی بود، هدف قرار دادند. این یک جنایت آشکار و تروریسم قطعی دولتی است که باید مورد محاکمه و مجازات قرار بگیرد.

وی با تشکر از اقدامات قوه قضاییه عراق و پیگیری‌های قوه قضاییه کشورمان گفت: امروز ملت عراق، ملتی آزاد در کنار ملت‌های ایران، لبنان، سوریه و محور مقاومت است و همه با هم در مقابل متجاوزان ایستاده‌ایم. همانطور که صدام به مجازات خود رسید و اعدام شد، قاتلان شهید سلیمانی نیز تقاص خود را پس خواهند داد و در این هیچ شکی نیست و خدا به ما این حق را داده که قصاص خون این شهید را بگیریم.

گزارش تصویری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس

انتهای پیام

نظر شما