شناسهٔ خبر: 4585913 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

به بهانه انتشار خبر نورپردازی 300 بنای تاریخی در تهران:

هر نورپردازی درست نیست

بشر همواره به دنبال روشن کردن محیط پیرامون خود بوده است. به همین دلیل حتی برای تاکید بر اهمیت اشیا و محیط، علم نورپردازی خارجی (محیطی) را توسعه داده است.به همین دلیل نورپردازی در معماری و شهرسازی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در نشان دادن محیط نقش بزرگی را در زیباسازی شهرها بازی می‌کند.

صاحب‌خبر -

با این وجود در ایران نورپردازی مورد کم توجهی مسئولان شهری قرار گرفته است. البته نباید فراموش کرد که نورپردازی مناسب و حساب شده در بناهای تاریخی اهمیت ویژه ای دارد، چرا که علاوه بر تاکید و نمایش شکوه یک بنا می‌تواند باعث جذب توریست شود. با توجه به تعداد زیاد بناهای تاریخی در ایران، نورپردازی اهمیت ویژه ای در شناساندن بناهای تاریخی دارد.

در کیفیت نورپردازی و طراحی روشنایی یک بنا پارامترهای متعددی دخیل است، به زبان ساده تر نورپردازی یک بنا فقط روشن کردن ساختمان نیست. نورپردازی مناسب امکان نشان دادن ماهیت، خلاقیت موجود در بنا، روح بنا و... را برای یک ساختمان فراهم می‌کند.

هر بنای تاریخی با توجه به موقعیت استقرار و دوره ساخت، دارای معماری و هویت ویژه خود است. درنتیجه برای طراحی نورپردازی هر بنای تاریخی باید سناریوی جداگانه‌ای را تعریف کنیم.

در مسیر طراحی نورپردازی ساختمان، اولین قدم شناسایی بنا است. پس از شناسایی هویت بنا می بایست المان‌های موجود در سطح بنا را که در نورپردازی مهم است بررسی کنیم. بافت‌های مصالح بنا هر کدام تعریف خاص خود را دارد.کاشی‌کاری‌ها، سنگ کاری‌ها، نمای آجر و ...هر کدام نسبت به آنچه در روز می‌بینیم ظاهر متفاوتی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر روشنایی محدوده بنا، میزان انعکاس سطح آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد که می‌تواند تحت تاثیر عواملی چون جنس و رنگ اجزای به کار رفته در ساختمان و میزان تمیزی سطح آن باشد. انعکاس نور حاصل از روی سطوح، شیشه‌ها و سنگ‌های صیقلی، تاثیر خوشایندی بر تماشاگران بنا خواهد داشت.

در نور پردازی یک بنا باید دقت داشت که هدف روشن کردن کل حجم بنا نیست، بلکه لازم است المان های معماری نظیر ستون ها، مناره ها، گنبدها و ... به صورت جداگانه نورپردازی شود تا مورد تاکید بیشتری قرار گیرد. همچنین باید دقت داشت که شدت نور نباید به قدری باشد که باعث خیرگی و آزار چشم شود، خیرگی یکی از عوامل آزار دهنده در روشنایی است که باعث خستگی و یا کاهش دید می‌شود.

در پایان لازم است دقت کرد که نورپردازی به صورتی باشد که به بنا آسیبی نزند لازم است که منابع نوری در محل‌هایی طراحی شود که از دید عمومی دور باشد، جداره ساختمان باید از استقرار پایه‌های نورپردازی محفوظ باشد. همچنین با توجه به نوع مصالح به کاررفته در هر ساختمان باید از منابع نوری ویژه ای استفاده کرد که باعث تجمع حشرات در اطراف ساختمان نشود.

نظر شما