شناسهٔ خبر: 45857631 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مخالفان بودجه شهرداری قزوین چه می‌گویند؟

بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قزوین درحالی به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به شورای شهر تقدیم شد که این بودجه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۷۹۰ و ۹۰۰ میلیارد تومان تصویب شده بود و۶۲ و ۵۳ درصد محقق شد. با توجه به کاهش درآمدها ناشی از شیوع کرونا، منتقدان معتقدند بودجه سال آینده برای تحقق با چالش جدی مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه در حقیقت پیش بینی برنامه‌های پیش‌روی شهر در قالب طرح و برنامه برای مدیریت درآمد و هزینه است که در دو بخش جاری و عمرانی تنظیم می‌شود.

یکی از چالش‌های شهر قزوین در تدوین بودجه این بوده که ردیف‌های تخصیص یافته با منابع درآمدی همخوانی نداشته است، در خوشبیانه‌ترین حالت اگر شهرداری بتواند ۶۲ درصد را مانند سال ۹۷ محقق کند ۵۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها ۱۲ درصد برای مصارف عمرانی، زیرساختی و سرمایه گذاری باقی می‌ماند.

سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی قزوین را با ۳۰ درصد رشد نسبت به بودجه سال ۹۹ تقدیم شورا کرد و درباره برجستگی‌های لایحه بودجه ۹۹ گفته است که قزوین باید شهری ایمن و تاب آور باشد. شهری متعادل و باکیفیت زندگی مطلوب که حمل و نقل عمومی پاک یکی از شاخصه‌های شهر باکیفیت هستند.

طاهرخانی «اولویت بندی و هدایت بودجه به سوی نیازهای اساسی شهر» را از اصلی‌ترین ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری دانسته و معتقد است با موضوعاتی که در بودجه امسال مد نظر قرار گرفته، منابع مالی برای مصارف بهینه تخصیص یافته می‌شود.

او با اشاره به رویکرد شهرداری در تکمیل پروژه‌های ناتمام، تاکید کرده که شهرداری در بودجه سال آینده در پی تنوع بخشی به منابع پایدار است و در همین راستا صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی و مدیریت شهری را سرمشق قرار خواهد داد تا بتواند امکان بازپرداخت کامل دیون شهرداری به بانک شهر را فراهم کرده و سهم پروژه‌های مبتنی بر درخواست‌های شهروندان در بودجه جدید افزایش یابد.

با توجه به کسری بودجه هرساله و بدهی‌های شهرداری، بررسی دقیق، کارشناسی شده و شفاف بودجه سال آینده حائز اهمیت است و منتقدان این ادعا را دارند که بودجه سالانه قزوین حبابی بسته شده و امکان تحقق آن وجود ندارد.

بودجه حبابی به شهر آسیب می‌زند

فرج الله فصیحی رامندی،َ رئیس کمیسیون مالی شورای شهر قزوین در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بودجه سال آینده یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیده شده است درحالی که سال ۹۷ بودجه ۷۹۰ میلیارد تومان بوده که ۶۲ درصد محقق شد و بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۸ تنها ۵۲ درصد محقق شد. سوال ما از آقای شهردار این است که وقتی در خوشبینانه ترین حالت، تحقق بودجه به این ارقام می‌رسد، در ایام کرونا که بسیاری از درآمدهای شهرداری کاهش یافته و منابع پایدار با چالش مواجهه شده است، چرا بودجه رشد ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است؟

او می‌گوید: هشت سال است که می‌گوییم بودجه را حبابی و بزرگ‌تر از منابع درآمدی نبندید که به شهر آسیب می‌زند و فشار تورمی در خدمات و تعرفه‌ها بر مردم فشار می‌آورد. خرج و هزینه کرد جاری که سالانه بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دارد را نمی‌توانید حذف کنید و اگر در خوشبیانه ترین حالت بتوانید ۶۲ درصد محقق کنید بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد از بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود و مابقی که کمتر از ۲۰ درصد است در بحث عمرانی هزینه خواهد شد.

فصیحی رامندی می‌گوید: با توجه به تعداد طرح‌های ناتمام عمرانی، این مبالغ کفاف تکمیلپروژه‌ها را نمی‌دهد و در نهایت بیشترین ضرر متوجه زیرساخت‌ها و شهر خواهد شد. با این حال همه اعضای شورا با بنده موافق هستند اما موقع رأی گیری با رایزنی، به لایحه بودجه رأی مثبت داده و اصلاح ساختاری و اصولی بودجه با چالش مواجه است.

عضو شورای شهر قزوین ادامه می‌دهد: از طرفی شهرداری ماهانه ۷ میلیارد تومان دیرکرد و سود بدهی به بانک شهر را می‌پردازد و هزینه جاری با افزایش حقوق و ساماندهی دستمزدها نیز ماهانه ۲۷ میلیارد تومان‌ بوده که در سال بیش از ۴۱۰ میلیارد تومان می‌رسد که در خوشبیانه ترین حالت بتوانند ۶۰۰ میلیارد تومان محقق کنند و کمترین میزان برای فعالیت‌های عمرانی باقی خواهد ماند. کسری در منابع و مصارف یکی از خسارت‌هایی است که وقتی بودجه به صورت حبابی دیده می‌شود، به شهر وارد می‌کند و تا کنون هم موفق نشدیم آن را واقعی‌تر یا اصلاح کنیم.

بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی محقق نمی‌شود

سیده منیره قوامی، سخنگوی شورای شهر قزوین در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری با وضعیت کرونا ۵۲ درصد محقق خواهد شد، پیش فروش اموال غیر منقول برج حکم آباد ۵۴۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده که در بودجه ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد ناشی از پیش فروش دیده شده است.

او تصریح کرد: سال گذشته میزان درآمد از پیش فروش برج حکم آباد را ۲۳۰ میلیارد تومان در بودجه لحاظ کرده بودند که محقق نشد، وقتی شهرداری چند سال متوالی نتوانسته در این امر موفق باشد، با درآمد پایین و بحران کرونا چگونه می‌خواهند درآمد را محقق کند؟ به قدری درآمدهای شهرداری پایین است که حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری با مشکل مواجه هستیم.

قوامی می‌گوید: سال گذشته ابتدا هزینه‌ها را بررسی کردند سپس نحوه تحقق بودجه را پیگیری کردند تا منابع درآمدی تعیین شود که روند نادرستی بوده و امسال تلاش شد تا منابع درآمدی بسته شود تا بر مبنای آن هزینه جاری چیده شود. درآمد ناشی از فروش مستغلات ۲۳۰ میلیارد تومان و واگذاری اموال غیر منقول به صورت تهاتر در سال گذشته که ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود، صفر و واگذاری دارایی مالی که ۴۰ میلیارد تومان وام بوده محقق نشده است.

امسال درآمد ناشی از مستغلات و اموال تهاتر غیرمنقول و دارایی مالی به ترتیب ۲۵۰ میلیارد ،۵۰ میلیارد و ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که احتمالاً طبق سنوات گذشته محقق نمی‌شود. درآمد ناشی از عوارض، نوسازی، کمیسیون ماده ۱۰۰، تعرفه‌ها، خدمات و مالیات را ۶۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد کردند که البته شهرداری مدعی است می‌تواند تحقق ببخشد.

کسری بودجه همیشه بد نیست

با وجود این انتقادات، رقیه نان‌گیر کارشناس برنامه و بودجه با اشاره به روند بودجه‌ریزی برای سال آینده، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کسری بودجه الزاماً همیشه بد نیست، زیرا منابع و مصارف آن دیده می‌شود تا بتوان در چشم‌انداز و پیش بینی‌ها در لایحه بودجه، شهر را اداره کرد.

او می‌گوید: بخش بزرگی از بودجه‌ها برای مصارف جاری هزینه می‌شود که در سخت‌ترین شرایط مالی نیاز است به آن عمل شود. به‌طور مثال پرداخت حقوق کارکنان را نمی‌شود در طول سال کنار گذاشت. وقتی صحبت از کسری بودجه می‌شود ذهن‌ها ناخودآگاه به سمت بدهی و ورشکستگی می‌رود که اینگونه نیست. وقتی شهرداری از منبعی برای یک پروژه وام می‌گیرد شاید در چند سال بدهکار باشد و فشار زیادی را تحمل کند اما وقتی سرمایه گذاری هدفمند باشد، پس از چند سال ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند می‌تواند تمام بدهی و سود را پرداخت کند و مبلغ کلانی سود در اختیار شهرداری قرار دهد.

نان‌گیر می‌گوید: در خصوص وام و کسری بودجه اگر سرمایه گذاری هدفمند در منابع شود در بلند مدت ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند که چند برابر بازدهی داشته باشد و این موضوع در بخش املاک نمود عینی دارد.

این کارشناس برنامه و بودجه می‌گوید: اگر با آگاهی از میزان تحقق بودجه منابعی را در نظر بگیریم که مصارف و هزینه کرد جاری را تأمین نکند، مشکلات حاد ایجاد می‌شود. بخش‌ها و زیرساخت‌های عمرانی به چالش کشیده می‌شود. بنابراین میزان بودجه باید به واقعیت نزدیک باشد سرمایه گذاری ها و هزینه کردها واقعی‌تر و با کسری کمتری مواجهه می‌شود. کسری بودجه اگر به سمت سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت پیش برود ارزش افزوده ایجاد می‌کند که بیشتر از هزینه کرد سودآوری خواهد داشت.

نظر شما