شناسهٔ خبر: 45857520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بهانه کره جنوبی برای آزاد نکردن همه دارایی‌های ایران

وزارت خارجه کره جنوبی گفت دارایی‌های ایران که در این کشور مسدود شده بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد. 

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران ادعا کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدود شده خود به توافق دست یافته است. 

ایران دوشنبه اعلام کرد این توافق در جریان دیدار میان «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران و «رو جئونگ-هیون»، سفیر کره جنوبی در ایران حاصل شده است. 

یونهاپ نوشته ایران در هفته‌های گذشته از سئول خواسته حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور که به دلیل تحریم‌های آمریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده آزاد شوند. 

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است: «دولت ما درباره روش‌های استفاده از این دارایی‌ها با ایران گفت‌وگو کرده و طرف ایرانی رضایت خودش را درباره پیشنهادهای مطرح‌شده از طرف ما ابراز کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «رفع انسداد این دارایی‌ها از طریق رایزنی با کشورهای مرتبط از جمله ایالات متحده صورت خواهد گرفت.»

چند هفته قبل‌تر یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته بود سئوال گفت‌وگوها با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق اموال بلوکه‌شده ایران به مراحل نهایی رسیده است.

چند ماه قبل اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.

پیش از این نیز، منبعی در کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفته بود که ایران با تاکید بر لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه شده، خواستار استفاده از ۱ میلیارد دلار از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما