شناسهٔ خبر: 45856274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرلشکر باقری: ۳۴ کشور دنیا در جنگ ۸ساله به صدام کمک نظامی کردند

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: در جریان جنگ ۸ ساله سازمان ملل هیچ گاه از صدام به عنوان متجاوز نام نبرد و تنها زمانی که رزمندگان ایران در جبهه موفقیت های داشتند سخن از آتش بس می زدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش بین المللی مطالبات حقوقی _ بین المللی دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد، با گرامی داشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و شهدای مقاومت  اظهار داشت: شهدا با نثار جان خود امنیت و آرامش را به ما عطا کردند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی دفاع مقدس را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: مردم جهان باید بدانند مردم ایران تحت چه ظلم و جنایتی قرار گرفت و مدعیان حقوق بشر در برابر این جنایت سکوت کرده و او را کمک کردند تا بیش از توانی که داشت جنایت کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دفاع از خود دربرابر بیگانگان مورد تاکید قرار کریم دانست و گفت: دفاع مقدس جنگی بود که به نا حق بر ملتی که تازه انقلاب کرده بود تحمیل شد، ملتی که مشغول سروسامان دادن به امور خود بود و هیچ گونه ادعای ارضی و مرزی به کشور عراق و همسایگان خود نداشت و ندارد و در طرف دیگر  صدام و حزب بعثی قرار داشت که با احساس اینکه ایران توان نظامی ندارد یک پیمان بین الملی را پاره و در 26 شهریور 59 در یک یاداشت به سفارت ما خروج خود را از معاهده اعلام کرد.

سرلشکر باقری گفت: صدام با تجهیز ارتش خود احساس برتری کرده بود و فکر می کرد که می تواند در چند روز بخشی از سرزمین ما را اشغال می کند اما وقتی دید توان آن را ندارد دست به انواع جنایات زد.

وی خروج صدام از معاهدات بین‌المللی را یکی از اقدامات خلاف قانون رژیم بعث عراق دانست و گفت: آنها برخلاف قوانین و مقررات بین المللی تمامیت ارضی کشور ما را نقض و وارد کشور ما شد ، مسئولیت جنگ و استفاده از زور و سلاح شیمیایی برعهده صدام است اما سازمان ملل در برابر این نقض حقوق سکوت کرد.

سرلشکر باقری گفت: صدام 4762 بار به غیر نظامیان ایران حمله و با موشک های دور برد مردم ایران را در شهرها مورد حمله و شهادت قرار داد. 582 حمله شیمیایی به مناطق مسکونی کرد و تا بیش از صدهزار مصدوم شیمیایی داریم که بنابر معاهدات بین‌المللی بکار گیری این سلاح ها ممنوع است، اما چه کسانی این سلاح را به صدام دادند، کسی غیر از اروپایی ها؟

وی ادامه داد: دولت صدام با اسرا نیز رفتاری غیرقابل تحمل و برخلاف قوانین و مقررات بین المللی داشت و حتی به مردم عراق هم رحم نکرده است. حملات شیمیایی به حلبچه و دیگر مناطق عراق ده ها هزار نفر را به شهادت رساند او 780 روستا در عراق را تخریب و تنها در کرکوک 40 هزار خانه را تخریب کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: من در عراق روستاها و خانه های را دیده بودم که با خاک یکسان شده بود و مردم زیادی را اعدام کرد، در کنار این به هواپیماها، کشتی ها و نفت کش های غیر نظامی حمله می کرد و این حملات با هواپیماها و تسلیحات فرانسه صورت می گرفت. این جنایات در برابر چشم سازمان ملل و دولت های به ظاهر  مدافع حقوق بشر انجام شده است.

سرلشکر باقری گفت: در تمامی قطع نامه های سازمان ملل هیچ گاه از صدام به عنوان متجاوز نام برده نشد و تنها زمانی که رزمندگان ایران در جبهه موفقیت های داشتند سخن از آتش بس می زدند.

وی با اشاره به حمایت‌های کشورهای مختلف از رژیم بعث عراق گفت آمریکا، شوروی و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و  انگلستان و کشورهای جنوبی خلیج فارس و جمعاً 34 کشور از صدام حمایت می‌کردند و تجهیزات و تسلیحات نظامی را در اختیار آنها قرار می‌دادند و آقای هاشمی در سال های دهه هفتاد به پادشاه عربستان اعتراض کرده بود که شما به دولت صدام کمک کردید اما آنها با وقاحت پاسخ می دادند.
 

وی افزود: تجاوز به ایران نقض تمامیت ارضی و استقلال یک کشور بر خلاف منشور ملل متحد بود که لازم است یادآوری کنم پس از گذشت 11 سال در آذر 1370 دبیر کل سازمان ملل در یک اقدام فوق العاده دیرهنگام بعد از اتمام چندین ساله جنگ بالاخره عراق را به عنوان کشور متجاوز اعلام کرد در حالی که این اتفاق باید در یک هفته نخست آغاز جنگ محقق می شد.

سرلشکر باقری ادامه داد: اما در همان سال نسبت به تنبیه متجاوز در سازمان ملل و مجامع بین المللی سکوت شد که این نشان از نقض تمامیت ارضی و استقلال جمهوری اسلامی توسط رژیم بعثی دارد که مورد سکوت و حتی در مقاطعی مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفت.

وی افزود: ارتش رژیم بعثی 263 مرتبه شهرهای ایران را مورد حملات موشکی قرار داد و در این مدت 433 فروند موشک را که هر کدام هزار کیلو گرم تی ان تی حمل می کردند به 129 شهر ما زد؛ ملت ایران 17 هزار و 717 نفر از شهروندان خود را در جنگ شهری از دست داد و حدود 60 هزار نفر در شهر ها زخمی شدند در حالی که در منشور ملل متحد تهاجم به غیرنظامیان را ممنوع اعلام کرده است.

سردار باقری گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی در اوایل دهه 70 به پادشاه وقت عربستان اعتراض کرد که شما 25 میلیارد دلار به صدام کمک کردید و انها با وقاحت پاسخ دادند شما اشتباه می‌کنید ما 35 میلیارد دلار به صدام کمک کرده‌ایم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین خباثت های مجامع بین المللی در قبال ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس در سال گذشته است؛ سردار سلیمانی که به عنوان یک مهمان خارجی و به دعوت نخست وزیر عراق با هواپیمای غیر نظامی در کشور عراق حضور یافته است را با هیئت همراهش با موشکی که تجهیزات زرهی را با آن مورد اصابت قرار می دهند به شهادت رساندند؛ این بمب تا سی سانت در فولاد نفوذ می کند و دشمن با چنین جنایتی عزیزان ما را تکه تکه کرد؛این اقدام جنایتکارانه نقض احترام به تمامیت ارضی کشور عراق است و با حقوق دیپلماتیک مغایرت دارد این اقدام مطابق با کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم ارتکابی علیه اشخاص حمایت شده بین المللی مصوب 1973 قطعاً یک جنایت و تروریسم دولتی محسوب می شود.

وی افزود: امریکا رسما اعلام کرده است که با کمک پایگاه هایش در قطر، عربستان، امارات، بحرین و کمک اطلاعاتی که این پایگاه ها در اختیارش قرار دادند این جنایت تروریستی را انجام داده و همچنین هواپیماهایی از پایگاه‌های نظامی کویت اردن و عراق جهت انجام این اقدام تروریستی بلند شدند همه این کشورها باید پاسخگو باشند؛ ما به تک تک این کشورها اسناد ارائه کردیم تا نتوانند سهمشان را در این جنایت کتمان کنند.

سرلشکر باقری تصریح کرد: آمریکا در مرحله اول اینگونه موضع گیری کرد که من دفاع پیش‌دستانه کردم چرا که سردار سلیمانی برنامه‌ریزی کرده بود تا حملات سنگینی را به قوای آمریکایی در عراق انجام دهد اما هنگامی که همه دنیا گفتند که باید سند ارائه کنید آنان نتوانستند برای این ادعای واهی سند ارائه دهند و بلافاصله یک هفته بعد حرف دیگری زدند و اعلام کردند که این جنایت در پاسخ به تهاجمات مداوم سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران به نیروهای آمریکایی بوده است که در این رابطه هم نیز نتوانستند سندی ارائه دهند و لذا این یک جنایت آشکار و تروریسم قطعی دولتی است که باید مورد مطالبه قرار گیرد و عوامل آن محاکمه و مجازات شوند.

وی گفت: بنده از قوه قضاییه عراق که این کار را با جدیت آغاز کرده تشکر می‌کنم و از قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که بود در هماهنگی با عراق این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند قدردانی می‌نمایم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز ملت عراق در کنار ملت ایران سوریه و لبنان و دیگر کشورهای محور مقاومت آزاد هستند و دست در دست یکدیگر با استکبار جهانی و تجاوزگری صهیونیست ها می جنگند و از خود دفاع می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما