شناسهٔ خبر: 45851966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بریده جریده

صاحب‌خبر -


تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

پرچم ایران بر قله یکی از معروف‌ترین کوه‌های سوئیس نقش بست
همبستگی با ایران بر فراز آلپ

سوئیس در اقدامی نمادین با نمایش پرچم ایران بر یکی از معروف‌ترین قله‌های رشته کوه آلپ با مردم کشورمان در مواجهه با ویروس کرونا همدردی کرد.
 سفارت سوئیس در تهران در صفحه رسمی خود نوشت: «در بحبوحه بحران کرونا، شنبه شب در نمادین‌ترین کوه سوئیس، ماترهورن، پرچم ایران نشان داده شد تا به مردم ایران پیام امید، استقامت و قدرت بفرستد.» ماترهورن یکی از بلندترین قله‌ها در آلپ با ۴۴۷۸ مترارتفاع در مرز سوئیس و ایتالیا است که به وسیله نورپردازی در هر شب، تصویر پرچم کشورها روی آن تابانده می‌شود.روز ۱۲ فروردین نیز در ایران با اجرای برنامه ویدئو مپینگ (نورپردازی سه بعدی) در برج آزادی تهران با تمامی کشورهای درگیر با ویروس کرونا اعلام همبستگی و همدردی شد. روزنامه گاردین نیز عکس برج آزادی منقوش به پرچم کشورهای درگیر با کرونا از جمله سوئیس را به‌عنوان یکی از بهترین عکس‌های روز انتخاب کرد و نوشت: «این یک پیام تقدیر از متخصصان حوزه بهداشت و درمان بود که می‌کوشند مانع بیماری همه گیر کرونا شوند.»
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

نخستین ماهواره نظامی ایران با موفقیت پرتاب شد
«نور» ایرانی در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین

نخستین ماهواره نظامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. ماهواره «نور» نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز [چهارشنبه 3 اردیبهشت ۱۳۹۹] از ماهواره بر «قاصد» که یک ماهواره بر سه مرحله‌ای و دارای سوخت ترکیبی جامد و مایع و بدنه کامپوزیتی است از کویر مرکزی ایران و توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره موفقیت عملیات ارسال ماهواره نور به مدار زمین و دستیابی ایران به فناوری‌های ضروری برای این عملیات که شامل دستیابی به فناوری موشک دارای سوخت ترکیبی و بدنه سبک غیرفلزی و کامپوزیتی می‌شود، گفت: تا پیش از این فقط ابرقدرت‌ها از این فناوری برخوردار بودند و کشورهای دیگر فقط مصرف کننده هستند. دستیابی به فضا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید جایگاه‌مان را در فضا پیدا کنیم.
روزنامه ایران- پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

تماشای اولین فیلم بعد از انقلاب
 در طرح سینما ماشین
اکرانِ خروج

شامگاه جمعه ۱۲ اردیبهشت 1399 فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا با ظرفیت تکمیل پارکینگ شماره ۳ برج میلاد به‌عنوان اولین فیلم بعد از انقلاب در طرح «سینما ماشین» به نمایش درآمد.سینما ماشین تجربه تازه‌ای در سینمای ایران نیست. سینما درایوین حداقل سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد و پیش از انقلاب این طرح در دو نقطه از تهران (سینما درایوین تهرانپارس و ونک) تجربه شده بود.
روزنامه ایران - یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

توقف تولید پرتیراژ‌ترین خودروی کشور
پراید به پیکان پیوست

25 اردیبهشت سال 1384، اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنایع و معادن به کارخانه ایران خودرو رفت و امضای خداحافظی کشور را با تولید پیکان که قریب به ۳۸ سال در این کارخانه تولید می‌شد، زد و روز پنجشنبه ۱۶ مرداد 1399 با حضور محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، آخرین خودروی پراید نیز به موزه سایپا رفت.
سال ۱۳۷۰ دولت تصمیم گرفت که به جای خودروی رنو که در ساپیا تولید می‌شد، خودروی با صرفه‌تر و کم مصرف تری را تولید کند. شرکت سایپا، با شرکت کیا موتورز کره جنوبی وارد مذاکره شد و توانست خط تولید دو خودروی پراید را که در ایران به مدل‌های هاچ بک و صندوق دار معروف شدند، وارد ایران کند.در سال ۱۳۷۲ اولین خودروهای تولید شده پراید در ایران وارد خیابان‌ها شد. قبل از آنکه آنها وارد خیابان‌ها شوند، سایپا فراخوانی داد تا اسم‌های تازه‌ای روی این خودروها بگذارند که نام‌های نسیم و صبا برای آنها انتخاب شد که با اعتراض شرکت کیا موتورز این نام‌ها برداشته شد و با موافقت کره جنوبی نام پراید روی آنها گذاشته شد. طی ۲۷ سال، ۶ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۲۰ دستگاه تولید شد و لقب پرتیراژ‌ترین خودروی کشور را گرفت.
روزنامه ایران- یکشنبه 19 مرداد 1399

آیت‌الله شیخ یوسف صانعی دار فانی را وداع گفت
در سوگ فقیه نواندیش

آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی ازمراجع تقلید برجسته شیعه روز گذشته[شنبه 22 شهریور 1399] به‌دلیل عارضه سکته قلبی در بیمارستان نکویی قم دار فانی را وداع گفت. آیت‌الله صانعى، در سال 1316 در روستاى نیک‌آباد اصفهان متولد شد. در سال 1325 وارد حوزه علمیه اصفهان شد و 5 سال بعد، براى ادامه تحصیل به قم رفت. از سال 1334 تا سال 1342 یعنی زمان تبعید امام خمینی(ره) به نجف، از شاگردان امام(ره) بود.در 22 سالگى توانست به مرحله اجتهاد دست یابد. از سال 1354 رسماً تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرسه حقانى (شهیدین) آغاز کرد.پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ از سوی بنیانگذار انقلاب به‌عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد. او سه سال بعد از این سمت کناره‌گیری کرد و پس از آن از سوی امام(ره) به دادستانی کل کشور منصوب شد. او از سال 1361 تا 1364 که از مقام دادستانی کل استعفا داد، در این سمت باقی ماند. آیت‌الله صانعی که پس از کناره‌گیری از مناصب رسمی به حوزه علمیه قم بازگشته بود، رساله عملی خود را در سال 1372 منتشر کرد.
روزنامه ایران - یکشنبه 23 شهریور 1399

شهادت دکتر محسن فخری زاده
ترور دانشمند ایرانی در آبسرد دماوند

بعدازظهر جمعه [7 آذر ۱۳۹۹] در آبسرد شهرستان دماوند، یک تیم تروریستی، خودروی حامل محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها محسن فخری‌زاده بشدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. متأسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این دانشمند ارشد کشوربه شهادت رسید.خبرگزاری تسنیم در تشریح جزئیات این اقدام تروریستی می‌نویسد: «این عملیات ترور ساعت ۱۴:۳۰ جمعه انجام شده است. در این اقدام تروریستی، ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودروی دانشمند هسته‌ای کشورمان خود را منفجر می‌کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیراندازی رگباری کرده که در پی آن یکی از محافظان شهید فخری‌زاده ۴ تیر خورده و آقای محسن فخری‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان شهید شده است.»
روزنامه ایران- شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹

موشک بالستیک ایران با برد ۱۸۰۰ کیلومتر در اقیانوس هند

در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) ۱۵ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موشک‌های بالستیک نقطه زن با دقت بالا علیه اهداف زمینی و دریایی مورد استفاده قرار گرفت. در یک مورد، موشک بالستیک با برد ۱۸۰۰ کیلومتر، از عمق خاک ایران به سمت یک هدف دریایی فرضی در اقیانوس هند شلیک شد، یک تمرین نظامی که سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران آن را معنادار توصیف کرد. معناداری این رزمایش را از این جهت می‌توان دریافت که ساعتی بعد، رسانه‌های غربی گزارش کردند که این موشک، در فاصله ۱۶۰ کیلومتری ناو هواپیمابر «نیمیتز» امریکا به هدف فرضی خود اصابت کرده است.رزمایش‌های اخیر، ابتدا با تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش آغاز شد که در آن برای نخستین بار، پهپاد انتحاری و ضد رادار «آرش» از محفظه قابل حمل پرتاب شد. این پهپادهای انتحاری با طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر از سواحل مکران هدف پیش‌بینی شده در منطقه تمرین را با موفقیت منهدم کردند. همچنین در این رزمایش، زیردریایی بومی فاتح برای نخستین بار عملیات شلیک «اژدر» را انجام داد.
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹













برچسب‌ها:

نظر شما