شناسهٔ خبر: 45848008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دیدار نمایندگانی از قطر و امارات برای نخستین بار پس از سه سال

نمایندگانی از دو کشور قطر و امارات برای نخستین بار پس از امضای توافق از سرگیری روابط، در کویت با یکدیگر دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، نمایندگانی از دو کشور امارات و قطر روز دوشنبه برای نخستین بار پس از پایان محاصره و اختلافات، در کویت با یکدیگر دیدار کردند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در ماه ژانویه در منطقه العلا در عربستان با یکدیگر دیدار کرده و روابط دیپلماتیک، تجاری با دوحه را که از سال 2017 قطع شده بود، از سر گرفتند.

بر اساس گزارش خبرگزاری وام، مقامات دو کشور امارات و کویت در این دیدار درباره مکانیزم و روند مشترک برای اجرای بیانیه العلا مذاکره کردند.

مقامات دو کشور بر اهمیت حفظ نزدیکی و توسعه اقدام مشترک در راستای منافع کشورهای عضو شورای همکاری و دستیابی به ثبات در منطقه تاکید کردند.

یک مقام اماراتی گفت که پس از توافق عادی سازی روابط، طرف‌ها برای ایجاد اعتماد به زمان نیاز دارند.

۵ ژوئن ۲۰۱۷ تا ۵ ژانویه‌ ۲۰۲۱ آزمونی بود برای دریافتن اینکه مهار قطر امکان‌پذیر نیست. عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از آنکه در سال ۲۰۱۷، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند، مرزهای زمینی و هوایی خودشان را به روی قطر بستند و به زعمِ خود فشار حداکثری بر این کشور را آغاز نمودند، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط خود با دوحه مطرح کردند. بسته‌شدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر، توقف فعالیت شبکه‌ الجزیره، فاصله گرفتن قطر از ایران در مناسبات خارجی و عدم حمایت دوحه از اخوان‌المسلمین در منطقه، از اساسی‌ترین شروط این کشورها برای رفعِ تحریم بود.

در آغاز سال ۲۰۲۱ در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، توافق مصالحه میان قطر و دیگر کشورهای این شورا به امضا رسید، بدون آنکه حتی یک مورد از شروط ۱۳ گانه تحقق یافته باشد. طبق مصاحبه‌های مقامات این کشورها، گویا محاصره‌کنندگان از شروط ۱۳ گانه چشم پوشی کرده‌اند تا قطر نیز در ازای آن شکایت‌های خود علیه این ۴ کشور در سازمان تجارت جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی را به حالت تعلیق درآورد.

برچسب‌ها:

نظر شما