شناسهٔ خبر: 45847701 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دولت تدبیر و امید محقق شد؛

برخورداری ۱۲ هزار و ۷۰۵ روستا از نعمت آب سالم و پایدار

تهران - ایرنا - بر اساس گزارش شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از ابتدای دولت یازدهم تا پایان بهمن امسال، آبرسانی پایدار به ۱۲ هزار و ۵۰۷ روستا با جمعیت ۸.۳ میلیون نفر محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،  در دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر سال حدود ۱.۱ میلیون نفر (هر هفته ۳۴ روستا) از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰، این رقم به ۹.۳ میلیون نفر برسد.

بنابراین جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب شرب پایدار تا پایان دولت دوازدهم از ۹۰۰ هزار نفر به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

براین اساس، در طول دهه‌های گذشته با وجود اجرای سامانه‌های آبرسانی، بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی به دلایل نبود اتصال به منابع آب پایدار نظیر مخازن سدها و تصفیه‌خانه‌های مدرن، قدمت بالای تاسیسات موجود، نبوددسترسی به تکنولوژی ساخت تجهیزات کارآمد مانند استفاده از لوله‌های پلیمری به‌جای آزبست سیمان و گالوانیزه،   تامین نشدن اعتبارات مکفی در زمانبندی مشخص و نبود امکان برنامه‌ریزی پیوسته به دلیل منابع تامین اعتبار استانی و منطقه‌ای از آب شرب پایدار بهره‌مند نبوده‌اند.  

همچنین این بهره‌مندنبودن با وجود اجرای شبکه و تاسیسات در ۳۳ هزار و ۷۳۴ روستا با جمعیتی افزون بر ۲۰  میلیون نفر، تنها حدود ۹۰۰ هزار نفر  در قالب دو هزار و ۶۷۶ روستا در سال ۱۳۹۲ را تحت پوشش قرار می‌داد.

بر این اساس، آب شرب مورد نیاز مابقی جمعیت روستایی اعم از دارا و یا فاقد تاسیسات در ساعت هایی محدود از طریق سامانه‌های آبرسانی و یا از طرق دیگر مانند آبرسانی سیار، استفاده از چاه‌های کشاورزی، ایستگاه‌های برداشت و غیره تامین می‌شد.

با اولویت روستاهای بالای ۲۰ خانوار، تا قبل از سال ۱۳۹۳ ردیف متمرکز برای  اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی پیش‌بینی نشده بود، از این‌رو با هدف رفع مشکل و بهبود خدمات‌رسانی با پیگیری‌های انجام شده ردیف متمرکز ملی در قوانین بودجه سنواتی درج و با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، امکان برداشت از اعتبارات صندوق توسعه ملی مهیا شد.

بر این اساس، طرح ملی آبرسانی به روستاهای کشور با هدف تامین آب شرب پایدار برای ۲۰ هزار و ۷۷۴  روستا با جمعیت ۱۰.۹ میلیون نفر تعریف شد.

خاطرنشان می‌سازد، اتصال سامانه‌ها به منابع تامین آب پایدار، ارتقای تاب‌آوری تاسیسات موجود از طریق اصلاح و بازسازی سامانه‌های انتقال و توزیع، توجه به کاهش آب بدون درآمد در شبکه‌های روستایی و کنتوردار کردن منابع تولید با هدف مدیریت مصرف از اهم دستاوردهای اجرای این طرح آبرسانی عنوان شده است.

به گزارش ایرنا، پیشتر معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در پیک گرما به ۶ هزار روستا با تانکر آب رسانی شده، گفت: تلاش می‌شود تاپایان دولت دوازدهم هرهفته ۳۰ روستا از آب سالم و بهداشتی برخوردار شود.

نظر شما