شناسهٔ خبر: 45833974 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کرونا؛ عادات متفاوت و سبک زندگی جدید

«عادت» واژه‌ای که این روزها بیش از گذشته ماهیت خود را نشان داده، به کمک زندگی جامعه بشری آمده است و در روزهایی که کرونا یک ساله می‌شود «عادت» زندگی تحمیل شده مردم را سرپا نگه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ از اقامت کرونا در ایران یکسال می‌گذرد و مردم آنقدر به سبک جدید زندگی‌ خود عادت کرده‌اند که اگر چشم‌هایشان را ببندند و بخواهند روزگار بدون کرونا را به یاد آوردند، تصاویر واضحی در یاد نخواهند داشت. گویی زندگی‌ها از ابتدای بشریت فاصله دار بوده و فضایی جز فضای مجازی وجود نداشته و تنها راه ارتباطی انسان‌ها با یکدیگر، چشم‌هایشان بوده است.

به همین بهانه فضای مجازی را فرصتی دیدم که با تعدادی از کاربران اینستاگرام در ارتباط با زندگی در 2020 گفت و گو کنیم.

مینا حسینی که در دوران کرونا کافه کوچکش خلوت شده است، به خبرنگار ما گفت: این روزها بیشتر به مطالعه کتاب و تماشای فیلم مشغول هستم و زمانی که فعالیت کافه‌ها محدود شد بیشتر در خانه بودم و دیداری با دوستانم نداشتم، تا اینکه کافه‌ها فعال شدند و مجدد دوستانم را در کافه دیدم. اما سارا که به کارهای هنری علاقه دارد، در دوران قرنطینه بیشتر وقت خود را صرف نقاشی کشیدن کرده است. بر عکس او، حسام در این مدت بیشتر وقت خود را با کلاس‌های آنلاین دانشگاه و فضای مجازی گذرانده است. اما فاطمه کاظمی از این موقعیت استفاده کرده و همراه با دوستانش کسب و کار استارت آپی راه اندازی کرده است.

من ماسک میزنم

مینا در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه تا «چه حد خود را با شرایط وقف داده است و برای بهتر شدن حال خود و اطرافیانش چه کاری انجام داده است»، اظهار کرد: هیچ کاری انجام ندادم. این در حالی است که مرضیه که خود را سی و اندی ساله معرفی می‌کند، با تذکر به خانواده آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادت داده تا استرس خانواده را کمتر کند. حورا کفعمی که 19 سال دارد سعی کرده است بیشتر بخندد و به شرایط عادت کند. متینه به تنهایی‌اش عادت کرده است و الهام شهیدان مادر لیلیا، بیشتر وقت خود را صرف درس دادن به کودک هفت ساله‌اش کرده است. بهنام ملکوتی خواه 28 ساله با آشپزی کردن در خانه سعی داشته دوران قرنطینه را لذت بخش بگذراند. او که در این دوران به مسافرت رفته‌ است، گفت: برای عوض شدن حال و هوایم به سفر رفتم اما مدام استرس داشتم و مدام در حال ضد عفونی اطرافم بودم.

احمدرضا مراثی که نتوانسته است در دوران کرونا سفرهای کاری‌اش را تعطیل کند، در این باره گفت: اوایل همه گیری کرونا استرس بیشتری داشتم اما امروز با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی این استرس کم تر شده است. بر خلاف احمدرضا، مهرنوش که در آخرین روزهای بارداری‌اش است، اظهار کرد: اگر شرایطم ویژه نبود در این حد استرس نداشتم اما با این شرایط سعی کرده‌ام روابطم را محدود کرده و از خانه بیرون نروم، اگرچه از لحاظ روحی اذیت هستم اما سلامتی‌ام اهمیت بیشتری دارد. امیرحسین زارعی که معتقد است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، گفت: من در دوران کرونا بیشتر وقتم را سر کار بودم و در ایام محرم در مراسم‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت کردم.

محمد جواد که در این دوران به مطالعه کتاب و نواختن موسیقی مشغول بوده است در این باره گفت: کرونا باعث شد دیدگاه من به زندگی تغییر کند و به این درک برسم که زندگی چقدر گذراست. فروغ 36 ساله که مادر یک فرزند است سعی دارد در این دوران با فرزند و همسرش تعامل بهتری داشته باشد و فضای خانه را شاد نگه دارد و میلاد که در تمام این مدت مشغول به کار بوده است به خبرنگار ما گفت: با فکر نکردن به کرونا سعی میکنم استرسم را کنترل کنم، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای من شبیه به عادت شده است.

کرونا برای عده‌ای زیادی از مردم عادی شده و زندگی با کرونا برای آنها تفاوتی با زندگی بدون کرونا ندارد اما عده دیگر این بی تفاوتی را ناشی از عادتی میدانند که بعد از گذشت یکسال به شرایط موجود کرده‌اند. در این باره به گفت وگوی تلفنی با مرتضی پدریان، جامعه شناس اجتماعی پرداختیم.

کرونا، دنیای علم را به مبارزه طلبید

مرتضی پدریان در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه کرونا بیانگر حاکمیت وقایع طبیعی بر انسان است، اظهار کرد: ویروس کرونا به دنیای علم نه بزرگی گفت و دنیای علم را به مبارزه طلبید و تاکنون موفق بوده است.

من ماسک میزنم

وی ادامه داد: کرونا زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده است. در دوران کرونا زندگی در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...تحت شعاع قرار گرفته و به همین دلیل است که انسان‌ها مجبور هستند سبک زندگی جدیدی برای زندگی مسالمت آمیز در کنار ویروس کرونا انتخاب کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه کرونا جبر بیولوژیکی است که همه بشریت را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: آموزش در دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، ملاقات‌های سیاسی مجازی شده است و آنچه که مشخص است این است که وقتی بیشتر اتفاقات مجازی شود، اثرگذاری کاهش پیدا می‌کند.

پدریان تصریح کرد: وقتی مراودات کاهش پیدا میکند در نگرش انسانها تاثیرات شدید میگذارد. انسان نیازمند برقراری ارتباط است. وقتی انسانها به لحاظ روحی و روانی تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند، دچار افسردگی و اضطراب وسواس گونه‌ای دچار شدند.

انسان خودش را با شرایط مختلف وقف میدهد

وی ادامه داد: کشورهایی که توسعه یافته‌تر هستند در مواجهه با کرونا انسجام اجتماعی بالاتری داشته و در مهار کرونا موفق تر بودند، میزان آسیبی که کرونا به کشورهایی مانند آلمان، سوئد، سوئیس و فنلاند وارد کرد در مقابل آمریکا کمتر بوده است.

این جامعه شناس با اشاره به دوران پسا کرونا در جامعه گفت: به نظر میرسد کرونا بخشی از زندگی مردم شود اما زیست پس از کرونا را نمیتوان پیش بینی کرد، بشر در موقعیت‌های خاص کنش های خاص خود را نشان میدهد.

پدریان با بیان اینکه بخشی از اثرهای کرونا ماندگار می‌شود و برخی کاملا از بین می‌رود، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های زیست اجتماعی انطباق پذیری است ما در زیست اجتماعی به راحتی تطابق پذیر می‌شویم، اگر انسان نتواند تطابق پذیر باشد دچار انقراض نسل می‌شود به همین دلیل انسان خودش را با شرایط مختلف وقف می‌دهد.

بیشترین آمار طلاق در 50 سال اخیر

سعید، راننده اسنپ است و این روزها سعی میکند با پخش موسیقی‌های شاد برای مسافران حس به بهتری را به مسافران القا کند، دو ماه است که از همسرش جدا شده است. وی در این باره به خبرنگار برنا گفت: وقتی که کرونا جدی شد و بسیاری از شرکت‌ها تعدیل نیرو کردند من هم اخراج شدم و مدتی را در خانه کنار همسر و فرزندم بودم، شاید این که فشار عصبی در آن مدت بر ما سوار بود باعث شد که برای جدایی اقدام کنیم.

امیر که 25 سال سن دارد و ایام قرنطینه را بیشتر در خانه دوستش گذرانده است، گفت: اگر در خانه میماندم قطعا با خانواده دعوایم میشد و این طبیعی است که آنها درکی از من نداشته باشند و به سلایقم احترام نگذارند، من هم سعی میکنم کمتر در کنارشان باشم و بیشتر وقتم را با هم سن‌هایم بگذرانم.

در صورتی که بسیاری از رسانه‌ها از افزایش آمار طلاق در سال 99 خبر میدهند، سازمان ثبت احوال کشور آمار به روزی در این خصوص ارائه نداده است و آخرین آمار اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور تا تابستان سال 99 است که طبق جدول آماری این سازمان، در سه ماهه تابستان سال جاری 161.556 مورد ازدواج و 48.122 مورد طلاق صورت گرفته است.

من ماسک میزنم

در کنار خانواده قهوه‌ات را بنوش!

احمد پدرام در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه مردم توان خوگیری بالایی دارند، اظهار کرد: آدم‌ها مهارت از عهده برآمدن نقش‌های جدیدی که به عهده می‌گیرند یا بر آنها تحمیل می‌شود را دارند و به صورت علمی به این مقوله رشد فکری و بلوغ فکری می‌گویند. در دوران کرونا نحوه دید و بازدید، مهرورزی و عشق ورزی تحت تاثیر قرار گرفت و با فاصله گذاری اجتماعی، دوست داشتن معنی جدید پیدا کرد.

وی ادامه داد: کم شدن تفریحات یکی از موضوعاتی است که با همه گیری ویروس کرونا مردم را دریگر کرد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند تفریح یعنی مسافرت اما یک نوع جالب تفریح میتواند گفت و شنود یک خانواده در کنار هم باشد و در این شرایط نوشیدن یک فنجان قهوه در جمع خانواده میتواند بسیار لذت بخش باشد. در اردیبهشت سال 99 اعلام شد که آمار طلاق افزایش پیدا کرده است و عده‌ای معتقد بودند که کرونا باعث افزایش آمار طلاق شده است اما کرونا آمار طلاق را بالا نبرد، بلکه نشان داد که مردم مهارت مهرورزی ندارند و آسیب شناسی طلاق را مشخص کرد.

این روانشناس با بیان اینکه باید مهارت گفت و گو را یاد گرفت، اظهار کرد: یاد بگیریم که گفت و شنود داشته باشیم و در کنار هم فضای خصوصی یکدیگر را رعایت کنیم. کرونا سبک زندگی را غنی کرد و چیزهای جدیدی را به ما یاد داد. به ما یاد داد آموزش مجازی داشه باشیم و به کودک بگوییم که مهارت استفاده از گوشی را یاد بگیرد.

پدرام با اشاره به پدیده کرونا گفت: کرونا مثل هر پدیده اجتماعی دیگری است که تا کنون در جامعه رخ داده است، مهم این است که  چگونه به آن نگاه کنیم. رویداد ها مهم نیستند بلکه مهم این است که ما چه تفسیری از این رویداد داشته باشیم.

مهارت گفت و گو تاثیر بسیاری در رفتار ما دارد

وی افزود: جامعه ایران، بیمار است و به دلیل مشکات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و عدم تقسیم عادلانه ثروت،  شادی در جامعه کم و پرخاش زیاد است اما باز هم اگر مهارت‌های زندگی داشته باشیم میتوانیم درست‌تر رفتار کنیم.

من ماسک میزنم

این روانشناس با بیان اینکه جامعه در حال رشد فکر آسایش است  و از آرامش دوری می‌کند، گفت: امروزه خیلی زیاد میتوان از طریق رسانه‌ها مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را به مردم یاد داد. مهارت گفت و گو تاثیر بسزایی در رفتار ما با افراد خواهد داشت، یک زن و شوهر نمی‌توانند با یکدیگر گفت و گو کنند همانطور که دو مسئول نمی‌توانند، اما این موارد باید آموزش داده شود که پدر و مادر از خود مراقبت کنند، توانایی گفت و گو داشته و خود مراقبتی از فرزند را آموزش ببینند.

پدرام با اشاره به استفاده کودکان از فضای مجازی، تصریح کرد: امروزه کودکان وقت زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانند، فضای مجازی یک شهر است و باید به کودکان یاد داد که محله‌های بد و خوب آن کدام است. باید به کودک قواعد شهروندی در شهر فضای مجازی را آموزش داد تا فضای مجازی به محیطی ناامن برای کودکان تبدیل نشود.

وی در ارتباط با دوران پسا کرونا گفت: دوران پساکرونا را میتوان به عنوان یک گام رو به جلو در توسعه و رعایت بهداشت تلقی کرد. اما کرونا بستگی به نگاه ما دارد که غلبه بر کرونا را اثر تلاش گروهی مردم بدانیم یا تقدیر خداوند. در بسیاری از کتاب‌های روانشناسی نقل شده است که انسان‌هایی شاد زندگی میکنند که میدانند خداوند سرنوشت‌شان را در دست خودشان قرار داده است. در دوران پسا کرونا باید بدانیم با یک کار گروهی از پس کرونا برآمدیم. هر چه منفعلانه‌تر با مسائل اجتماعی برخورد کنیم و آن را به تقدیر و سرنوشت ربط دهیم، ملت ضعیف تری خواهیم بود.

 

گزارش از کیمیا صادقی خبرنگار خبرگزاری برنا-اصفهان

بیشتر بخوانید:

نظر شما