شناسهٔ خبر: 45791775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمادگی قربانی بی‌تدبیری مسؤولان/ معلمان تخصصی آمادگی دفاعی تدریس نمی‌کنند

خیلی به دبیران آموزش و پرورش؛ خورده وارد نیست چرا که آن‌ها هم مأمورند و معذور و گاهی به اجبار و بدون رغبت وارد کلاس آمادگی دفاعی می‌شود چرا که تخصصشان چیز دیگری‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در این روزهایی که آموزش‌وپرورش گیلان همگام با سایر استان‌ها به دلیل مشکلات کرونایی، آموزش غیرحضوری را به آموزش حضوری ترجیح داده، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و عملی این اداره کل، تحت تأثیر قرارگرفته و اضطرارِموقعیت بهانه‌ای شد برای اینکه بازهم پرورش، قربانی آموزش شده و صِرف برنامه‌های فرمایشی آن‌هم به‌صورت آنلاین راه‌کار دیگری انجام‌نشده و طبق معمول برنامه‌ها به‌صورت روزمره ادامه‌یابد.

هرچند شاید به‌ظاهر چاره‌ای پیش روی آموزش و پرورش نباشد، اما آیا نمی‌شود فرایند پرورش در بستر آموزش به‌درستی صورت بگیرد؟ آیا نمی‌توان انتظار داشت تا این اداره کل از موقعیت‌های مختلف پرورشی به نحو احسن برای تعمیق اهداف والای آموزش و پرورش استفاده کرده و با برنامه‌های آماری، فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی را قربانی روزمرگی نکند؟!

درمیان موضوعات مختلف پرورشی، موضوعی نظرمان را جلب کرد که اگرچه درگذشته نیز به آن پرداختیم اما نه‌تنها نتیجه گرفته نشد بلکه بر درد و گله‌مندی‌هایمان نیز افزوده گشت، گله‌مندیم که چرا مسئولین امر امروزشان نه تنها از دیروزشان بهتر نشده بلکه متأسفانه بدتر شده است و چاره‌ای جز گله گذاری باقی نمانده است.

پرورش قربانی آموزش

همگان می‌دانیم که آموزش و پرورش به غیر از وظیفه آموزشی وظیفه پرورشی را نیز بر عهده دارد و باید به‌صورت جدی به آن بپردازد، فارغ از همه گله‌مندی‌های این حوزه و البته کارهای مثبت صورت گرفته، به سراغ یکی از عناوین درسی متوسطه اول و دوم رفتیم که به‌عنوان تنها درس دارای مصوبه مجلس شورای اسلامی روانه مدارس شده است‌، درسی که انگار سیبل آموزش و پرورش شده تا باری از مشکلات او بردارد نه اینکه وظیفه احیای فرهنگ را به نحو احسن اعمال کند.

 از کتاب آمادگی دفاعی سخن می‌گوییم کتابی که متولی آن سپاه و محل اجرای آن آموزش و پرورش است و باهدف انتقال فرهنگ و ارزش‌های ملی و دینی به نسل آینده بر سر سفره آموزش و پرورش نشست تا همراه آموزش، پرورش را به‌عنوان مؤلفه مهم این وزارتخانه عریض و طویل در رأس امور قرار دهد.

از اهمیت آموزش آمادگی دفاعی همین بس که همه انسان‌ها بی‌گمان در معرض تهدیدات مختلف طبیعی و غیرطبیعی بوده و آموزش مقابله با حوادث از وظایف هر نظامی است تا کاهش تلفات و خسارت در تهدیدات احتمالی را با مشارکت مردم علاوه بر اجرای وظایف مسئولین ارمغان کشور کند، بنابراین آمادگی برای دفاع در مقابله با هرگونه تهدید به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رویکردهای بشر در مواجهه با خطرات، نیاز ضروری و ذاتی هر انسانی است که کشور نیز آمادگی برای مقابله با هرگونه خطر را در قالب کتاب آمادگی دفاعی قراردادهاست.

آنچه این روزها ذهن بسیاری از اهل‌فن را مورد آزار قرار می‌دهد عدم آموزش مطلوب دانش‌آموزان چه در مقوله تئوری و چه عملی است که نه‌تنها هرساله، زمان زیادی از دانش‌آموزان را گرفته و بازخوردی از آن دیده نمی‌شود بلکه ذهنیت دانش‌آموزان را علیه این کتاب و لزوم آموزش آن نیز تغییر می‌دهد.

دانش‌آموزان جورکش غفلت آموزش و پرورش

دانش‌آموزان ما سال‌هاست جور غفلت آموزش‌وپرورش در تدریس این درس را می‌کشند مگر می‌شود به دانش‌آموزان آموزش نداد که باید برای هر بحرانی آماده باشند و در برابر بحران‌های ممکن الوقوع از خودشان دفاع کنند؟! این وظیفه دستگاه آموزشی است اما آن نیز به سان باقی رشته‌ها قربانی غفلت مسئولان شده و نه تنها به آموزشِ فرهنگ و ارزش‌ها و آمادگی در برابر بحران‌ها نمی‌پردازد بلکه صرفاً پلی شده برای آموزش و پرورش که هر جا ابلاغ تدریس برای دبیران خود کم آورد بگوید این هم دو ساعت ابلاغ فلان مدرسه نیز برای شما تا موظفیتان پر شود، به همین راحتی!

سمبل‌کاری به سبک قربانی‌ شدن فرهنگ

ابلاغ معلم غیرتخصصی برای یک درس تخصصی تنها یک معنا دارد و آن‌هم سنبل کاری مدیریتی آموزش و پرورش در سایه نگاه دوستانه و همکارانانه سپاه است چرا که متولی این درس سپاه و محل کار آن نیز آموزش و پرورش است.

البته سپاه به دلیل عدم موافقت آموزش و پرورش برای استخدام مربیان تخصصی مورد تائید بسیج، در آموزش و پرورش برای تدریس این درس تخصصی، ۲۴ ساعت یا نهایتاً ۴۸ ساعت آموزش در پادگان نظامی برای دیدن دوره برای این معلمان در نظر گرفته می‌شود اما متأسفانه برخی از معلمان غیرتخصصی با ورود به این رشته تخصصی بدون آگاهی، مطالب مهم ارزشی را در کلاس درس برای دانش آموزان تحریف کرده و صرفاً سلیقه شخصی، سیاسی و اعتقادی خود، کتاب را تدریس می‌کنند؛ و این‌گونه هدف و ماهیت آموزش این درس حرفه‌ای و تخصصی از بین می‌رود.

کاری به اعتقاد سلیقه فرهنگیان عزیز نداریم اما ماهیت این کتاب تخصصی سلیقه نمی‌شناسد بلکه طبق پروتکل‌های مشخص این کتاب تخصصی، باید تدریس شده و باید مو به مو به آن پایبند باشند البته خیلی به دبیران آموزش و پرورش؛ خورده وارد نیست چرا که آن‌ها هم مأمورند و معذور و گاهی به‌اجبار و بدون رغبت وارد کلاس آمادگی دفاعی می‌شود چرا که تخصصشان چیز دیگری است، تخصصشان ریاضی و شیمی یا علوم و زبان است‌ آن‌ها نیز خودشان هم گله‌دارند و چاره‌ای جز اجرای فرمان ابلاغ ندارند.

از سپاه انتظار داریم!

فرزندان این مرز و بوم که باید از این طریق فرهنگ ایرانی اسلامی و نحوه آمادگی در برابر انواع بحران‌ها را یاد بگیرند قربانی کج‌سلیقگی مسئولان می‌شوند که به‌جای مطالبه از وزارت برای استخدام معلم تخصصی با سمبل‌کاری و صدور ابلاغ‌های معلمین غیرتخصصی تنها مشکل معلمان نشست خورده را حل می کنند بی‌آنکه بیندیشند چه بلایی سر آیندگان این مرز و بوم می‌آورند البته انتظار ما از سپاه هم این است که در این روزهایی که آموزش و پرورش دنبال جذب نیرو از طرق مختلف است برای رفع این مشکل، سهمیه جذب برای معلمان تخصصی مورد تائید خود طلب کند همان‌گونه که در سال‌های گذشته تعداد معدودی سهمیه جذب اتفاق افتاد و آن‌ها وارد کلاس تخصصی‌شده‌اند.

تربیت‌معلم آمادگیِ دفاعی

هرچند به گفته مسئول بسیج دانش‌آموزی گیلان در سال گذشته، مجوز تربیت دبیر آمادگی دفاعی گرفته‌شده اما این مجوز تا به اجرا دربیاید و تا مربی تربیت‌شده و روانه آموزش و پرورش گردد چند سال از دانش‌آموزان قربانی این مسئله شده آن‌هم به فرض اینکه این مصوبه اجرا شود، آیا در این شرایط اضطرار نباید سهمیه جذب معلم تخصصی صادر شود؟

ورود دشمن را جدی بگیرید

ورود دشمن در زمینه جنگ نرم و هجوم رسانه‌ها برای تخریب فرهنگ ناب ایرانی اسلامی به‌قدری خطرناک است که رهبر معظم انقلاب بارها هشدار دادند که مراقبت کنید و هجوم رسانه‌های دشمن را جدی بگیرید اما باوجود اینکه زمینه برای جدی گرفتن وجود دارد اما تساهل و سنبل کاری در این حوزه غیرقابل‌پذیرش است. چرا که این درس تخصصی مطالب بسیار زیادی برای ارائه به دانش آموزان تحت عنوان‌های پدافند غیرعامل، جنگ نرم، مدیریت بحران، امنیت، حفاظت اطلاعات و مقابله با تهدیدات طبیعی ازجمله اطفای حریق، زمین‌لرزه، جهت‌یابی، مراقبت‌های اولیه پزشکی و غیره دارد که می‌طلبد بیش از این دراین باره مماشات صورت نگیرد.

متأسفانه به دلیل اینکه نظام آموزشی ما بر پایه کنکور سنجیده می‌شود هیچ توجهی به دروس غیر کنکوری صورت نمی‌گیرد و این نگرش در درازمدت آفت‌های غیرقابل جبرانی را در حوزه سبک زندگی به دنبال خواهد داشت، سبک زندگی که در سایه هجوم فرهنگی بیگانه و درسایِ غفلت مسئولین روز به‌ روز کمرنگ‌تر شده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظر شما