شناسهٔ خبر: 45739793 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عراق برای امریکای بایدن هم ناامن شد

روزنامه جوان

تقلای دولت جدید بایدن برای ادامه حضور نیرو‌های امریکا در خاک عراق، نتوانسته امنیت امریکایی‌ها را تضمین کند. دو شنبه شب یک گروه عراقی با حملات راکتی فرودگاه اربیل و پایگاه امریکایی مستقر در آن را مورد هدف قرار داد و اعلام کرد که اشغالگران در هیچ جایی امنیت نخواهند داشت. واشنگتن با بیان اینکه در این حمله یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند، مدعی شد که از عاملان آن حساب‌کشی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از گذشت چند هفته از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، عراقی‌ها اولین هشدار موشکی را به واشنگتن مخابره کردند و یکی از پایگاه‌های این کشور در عراق را مورد هدف قرار دادند. شبکه العهد دو شنبه شب گزارش داد که پایگاه الحریر در نزدیکی فرودگاه اربیل که متعلق به نظامیان امریکایی است، هدف حملات موشکی و خمپاره‎ای قرار گرفته است. منابع امنیتی امریکایی گفتند که عملیات راکتی علیه پایگاه امریکایی در اربیل، با استفاده از کاتیوشا و از داخل منطقه کردستان عراق انجام گرفته است. این منابع به خبرگزاری فرانسه گفتند که عملیات اربیل با استفاده از راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری انجام شده است. یک مسئول پنتاگون، شمار امریکایی‌های مجروح در عملیات راکتی علیه پایگاه این کشور در اربیل را پنج نفر اعلام کرد و گفت که یک پیمانکار غیرامریکایی نیز در این حمله کشته شد. وبگاه خبری «بغداد الیوم» نیز به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که انفجار‌های یادشده در نزدیکی کنسولگری امریکا در اربیل و به طور مشخص در منطقه «وزیران» رخ داده است. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، یک منبع محلی گفت که در جریان عملیات راکتی، یک فروند هواپیمای متعلق به سازمان سیا و یک فروند پهپاد تهاجمی امریکا نابود شد. بنا بر گزارش پایگاه خبری «المسله»، راکت‌انداز‌ها روی یک خودرو از نوع کیا نصب شده بود که حاوی ۲۴ راکت بوده، اما سه راکت آن شلیک نشده است. به گزارش شبکه الجزیره، دست کم سه راکت به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل اصابت کرده که موجب تعطیلی این فرودگاه و توقف فراز و فرود پرواز‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به پایگاه امریکایی در اربیل گفت: واشنگتن از مسببان این حمله حساب‌کشی خواهد کرد. بلینکن گفت: «ما به خانواده این پیمانکار که در این حمله کشته شد و همچنین به مردم بی‌گناه عراق و خانواده‌های‌شان که از چنین خشونت‌های وحشیانه‌ای آسیب می‌بینند، تسلیت می‌گوییم». همچنین برخی منابع دیروز گزارش دادند که آژیر خطر در سفارت امریکا در بغداد نیز به صدا درآمده است.

حتی در کردستان

در ماه‌های اخیر، امریکا تعدادی از نیرو‌ها و تجهیزات لجستیکی خود را از بغداد به اربیل انتقال داده است و حتی برخی منابع مدعی شده‌اند که سفارت واشنگتن نیز قرار است به اقلیم کردستان منتقل شود.

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» گزارش داد که گروه تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء‌الدم» مسئولیت حمله راکتی به اربیل را برعهده گرفته است. در بیانیه منتشر شده از سوی این گروه آمده است: «به توفیق الهی و دعای مردم ما، مردان شما در سرایا اولیاء‌الدم، دو شنبه شب عملیات موفقی را علیه اشغالگران امریکایی در منطقه شمالی عزیز ما انجام دادند». این گروه توضیح داد: «ما به فاصله هفت کیلومتری پایگاه اشغالگران در اربیل نزدیک شدیم و توانستیم ضربات مهلکی با ۲۴ راکت بزنیم که به دلیل ناتوانی سامانه ضد هوایی اشغالگران از رهگیری آنها، دقیقاً به اهداف خود اصابت کردند». این گروه تازه تأسیس عراقی وعده داد: «این میثاق خود با مردم صبورمان را تجدید می‌کنیم، که ما خواست شما برای گرفتن انتقام سران شهید را اجابت می‌کنیم و اشغالگران امریکایی در هیچ‌جایی امنیت نخواهند داشت، حتی در کردستان، به شما وعده عملیات دیگری را می‌دهیم.» در یک سال گذشته پس از تصویب پارلمان عراق مبنی بر خروج اشغالگران از خاک این کشور، عراقی‌ها بار‌ها حملات موشکی به سفارت و پایگاه‌های امریکا انجام داده‌اند. عراقی‌ها خواهان خروج امریکایی‌ها از کشورشان هستند و فرماندهان مقاومت هشدار داده‌اند که اگر نیرو‌های خارجی عراق را ترک نکنند، برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل خواهند شد. افزایش حملات به مواضع امریکایی‌ها درحالی است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اخیراً اعلام کرد که در سیاست خروج از عراق بازنگری می‌کند. هرچند دولتمردان جدید کاخ سفید ادامه حضور در عراق را تضمینی برای امنیت شهروندان خود می‌دانند، اما این اقدام می‌تواند با توجه به رویکرد عراقی‌ها نسبت به اشغالگران، فضا را برای امریکایی‌ها ناامن کند.

انگشت اتهام به سمت حشدالشعبی

درحالی که گروه‌های تازه تأسیس عراقی که امریکایی‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند، وابستگی‌شان به گروه‌های دیگر نامشخص است، برخی تلاش دارند از این فرصت برای متهم کردن گروه‌های حشدالشعبی استفاده کنند. صفاء‌الاعسم، کارشناس نظامی عراق از تلاش برخی جریان‌های وابسته به امریکا برای متهم کردن حشدالشعبی به عنوان عامل حمله به اربیل خبر داد. الاعسم در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تأکید کرد که آن‌ها می‌خواهند از این اتهام یک بهانه بین‌المللی به منظور درخواست انحلال حشد‌الشعبی و ابقای نیرو‌های امریکایی در عراق، به دست آورند. وی تصریح کرد: «برخی طرف‌ها می‌خواهند اتهام بمباران فرودگاه اربیل و پایگاه ائتلاف امریکایی را متوجه حشدالشعبی کنند و هدف آن‌ها نیز ابقای نیرو‌های امریکایی در عراق و تضمین استمرار درگیری در خاک عراق است.»

تلاش جریان‌های مخالف برای اتهام زنی به حشدالشعبی، در شرایطی است که این گروه بار‌ها هرگونه حمله به مواضع امریکایی‌ها را تکذیب کرده است. امریکا درصدد است با افزایش فشار‌ها به دولت عراق و تهدید به تحریم‌های اقتصادی، بغداد را نسبت به خلع سلاح حشدالشعبی وادار کند. برخی اسناد حاکی از این است که رژیم سعودی در پشت ناامنی‌ها در عراق قرار دارد تا امریکایی‌ها را مجاب کند که در خاک عراق بمانند، چرا که سعودی‌ها خروج امریکایی‌ها را مساوی با قدرت‌گیری نیرو‌های مقاومت در عراق می‌دانند و به همین خاطر همه تلاش خود را می‌کنند تا از قدرت‌گیری این گروه‌ها که به ادعای‌شان وابسته به ایران هستند، جلوگیری کنند.

واکنش‌های داخلی و خارجی

حملات راکتی به پایگاه امریکا در اربیل واکنش‌هایی را در داخل و خارج از عراق به همراه داشته است. به گزارش شبکه السومریه نیوز، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق روز سه شنبه به حمله راکتی علیه پایگاه نظامیان امریکایی در اربیل واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «هدف قرار دادن اربیل، که منجر به تلفات شد، نمایانگر تنش‌زایی خطرناک و اقدام تروریستی مجرمانه است که تلاش‌های ما برای حفاظت از امنیت کشورمان و ایمنی شهروندان را هدف قرار داده است.» نچیروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق هم دیروز از شورای امنیت و سازمان ملل خواست تا خطرات حمله راکتی به اربیل را جدی بگیرند و برای پایان دادن تهدید‌ها علیه مردم منطقه کردستان از طریق ترغیب دولت عراق به اجرای قانون اساسی و به طور مشخص ماده ۱۴۰ آن اقدام کنند. ائتلاف «النصر» به ریاست حیدر العبادی، نیز طی بیانیه‌ای حمله راکتی در اربیل را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت دولت و آسیب زدن به امنیت شهر‌ها و ارعاب شهروندان عراقی دانست و خواستار تحقیق فوری و شفاف برای شناسایی عاملان آن شد. به گزارش پایگاه المعلومه، دبیرکل سازمان ملل هم با بیان اینکه ادامه حملات به هیئت‌ها و کاروان‌های دیپلماتیک در عراق همچنان عامل نگرانی گسترده‌ای است، بازخواست عاملان حمله به هیئت‌های دیپلماتیک در عراق را خواستار شد.

نظر شما