شناسهٔ خبر: 45721691 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بریده جریده

صاحب‌خبر -
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

شب آمد و قصه گو به آرامی خفت
محمدابراهیم باستانی پاریزی درگذشت

محمدابراهیم باستانی پاریزی، مورخ، نویسنده، شاعر، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو افتخاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه پنجم فروردین 1393 در سن ۸۹ سالگی در بیمارستان مهر تهران درگذشت. او در اواخر زندگی از بیماری کبد رنج می‌برد.نویسنده کتاب مشهور «از پاریز تا پاریس» سوم دی سال ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. او بیش از ۶۰ عنوان کتاب تألیف یا ترجمه کرده است. از میان نوشته‌های وی، هفت کتاب با عنوان «سبعه ثمانیه» متمایز است که همگی در نام خود عدد هفت را دارند: خاتون هفت قلعه، آسیای هفت سنگ، نای هفت بند، اژدهای هفت سر، کوچه هفت پیچ، زیر این هفت آسمان و سنگ هفت قلم. بعدها کتاب هشتمی با عنوان «هشت الهفت» به این مجموعه هفت تایی اضافه شد.
روزنامه ایران- شنبه 16 فروردین 1393

تار ایران دیگر لطفی ندارد

محمدرضا لطفی استاد تار، سه تار، موسیقیدان و مدرس موسیقی سنتی ایران، دیروز [جمعه 12 اردیبهشت ۱۳۹۳] بر اثر بیماری سرطان، در ۶۸سالگی درگذشت. لطفی متولد ۱۷ دی ۱۳۲۵ در گرگان بود. موسیقی را از علی اکبر شهنازی و حبیب‌الله صالحی فرا گرفت.درسال 1353 به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و همکاری خود را با رادیو آغاز کرد.
 سال 1354 گروه «شیدا» را راه‌اندازی کرد و به همراه گروه «عارف» به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت.بعدها کانون موسیقی «چاووش» را با همکاری حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد.مجموعه چاووش، چهره به چهره، سپیده، جان جان، معمای هستی، قافله سالار، پرواز عشق و... برخی از مهم‌ترین آثار استاد لطفی به شمار می‌روند.
روزنامه ایران- شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳


درگذشت هوشنگ سیحون
معمار بناهای مشاهیر رفت

«هوشنگ سیحون» معمار، نقاش و مجسمه ساز برجسته روز دوشنبه پنجم خرداد 1393 در سن ۹۴ سالگی در ونکوور کانادا درگذشت. سیحون ۳۱ مرداد سال ۱۲۹۹ در تهران به دنیا آمد. او پس از پایان تحصیل معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به دعوت آندره گدار (رئیس اداره باستان شناسی وقت ایران) برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) حدود ۳ سال تحت تعلیم اوتلو زاوارونی به تکمیل دانش معماری خود پرداخت.در سال 1327 به درجه دکترای هنر رسید و پس از بازگشت به ایران در سال 1328 نخستین اثر معماری خود که بنای یادبودی بر آرامگاه بوعلی سینا بود را طراحی کرد. همچنین آرامگاه‌های خیام، فردوسی و کمال الملک از جمله معروف‌ترین آثار معماری سیحون است. او استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سه دوره رئیس این دانشکده بود، همچنین در طول سال‌های فعالیت خود، عضو شورای ملی باستان‌شناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاه‌های ایران و کمیته بین‌المللی ایکوموس وابسته به یونسکو و بمدت ۱۵ سال مسئولیت مرمت بناهای تاریخی ایران را برعهده داشت.
روزنامه ایران- چهار‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳

بانوی غزل درگذشت
سیمین بهبهانی، غزل آخر را خواند

سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی، نویسنده و شاعر معاصر و از اعضای کانون نویسندگان ایران، فرزند عباس خلیلی (شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه اقدام) بامداد سه‌شنبه ۲۸ مرداد 1393 در ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی، درگذشت.سیمین بهبهانی متولد ۲۸ تیر سال ۱۳۰۶ در تهران، به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های تازه به «نیمای غزل» و همچنین «بانوی غزل» معروف بود.او در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده حقوق شد و سال‌ها در آموزش و پرورش با سمت دبیری کار کرد. در ۱۳۴۸ به عضویت شورای شعر و موسیقی در آمد. در سال ۱۳۵۷ عضویت در کانون نویسندگان ایران را پذیرفت.«سه تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «مرمر» «رستاخیز»، «خطی ز سرعت و از آتش»، «دشت ارژن»، «گزینه اشعار»، «آن مرد، مرد همراهم»، «کاغذین جامه»، «کولی و نامه و عشق»، «عاشق‌تر از همیشه بخوان»، «شاعران امروز فرانسه»، «با قلب خود چه خریدم؟»، «یک دریچه آزادی»، «مجموعه اشعار» و «یکی مثلاً اینکه» از جمله کتاب‌های منتشرشده این شاعر است.
روزنامه ایران- چهار‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

بزرگ‌ترین آسمان نمای خاورمیانه
افتتاح شد

«گنبد مینا» بزرگ‌ترین آسمان نمای خاورمیانه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از مسئولان سازمان فضایی ایران در منطقه فرهنگی، گردشگری عباس آباد افتتاح شد. این مجموعه فضایی علمی، فرهنگی و تفریحی با بیش از یک هزار و ۸۰۰ متر مساحت، ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفر را دارد و علاوه بر معرفی دستاوردهای علمی کشور در این آسمان نما، بزرگان عرصه نجوم نیز معرفی خواهند شد. گنبد مینا به لحاظ تکنولوژی بی‌نظیر خود در ردیف نمونه‌های برتر جهان قرار دارد.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳

افتتاح «پل طبیعت» تهران

مراسم افتتاح پل طبیعت تهران بعدازظهر یکشنبه 20 مهر ۱۳۹۳ با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و اعضای شورای شهر در بوستان آب و آتش برگزار شد.
پل طبیعت یک پل سه طبقه غیرخودرویی و پیاده رو است که از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد. طول این پل ۳۰۰ متر بوده و سازه آن ۲ هزار تن است. پل طبیعت زیرنظر متخصصان ایرانی ساخته شده است. برای ساخت این پل ۱۴ هزار قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده است.با ساخت پل طبیعت بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش و بنادر در غرب زمین‌های عباس آباد به هم متصل می‌شوند. پل طبیعت هفت هزار متر مربع مساحت دارد.طراحی این پل از سال 1388 آغاز و در سال 1390 عملیات احداث آن آغاز شد که بعد از گذشت ۳ سال به بهره‌برداری رسید.این پل در سه طبقه احداث شده است که طبقه اول مجموعه رستوران‌ها و کافی شاپ و فضاهای فرهنگی، طبقه دوم ویژه عابران پیاده، محل عبور دوچرخه و کالسکه و طبقه سوم محلی برای نظاره شهر تهران است.
روزنامه کیهان- سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳

دل دنیا رو خون کردی که این جوری تو رفتی
سرطان، مرتضی پاشایی را با خود برد
مرتضی پاشایی هنرمند جوان موسیقی پاپ، اگرچه از ورودش به عرصه موسیقی دیری نمی‌گذشت اما توانست درهمین مدت کوتاه با صدای گیرای خود ذهن مخاطبان را به سوی خود جلب کند.پاشایی متولد ۲۰ مرداد ۱۳۶۳ بود. علاقه او به موسیقی به دوران کودکی‌اش برمی‌گردد و از چهارده سالگی با نواختن گیتار دل را به دریای هنر زد. همین امر سبب شد از سال ۱۳۸۹ با انتشار اینترنتی قطعات فعالیت خود را آغاز کند و با قطعه «یکی هست» به شهرت برسد. سرانجام در پاییز سال ۱۳۹۱ با انتشار آلبوم «یکی هست» به جمع خوانندگان آلبوم‌دار پاپ ایران پیوست. اما تاریخ برگ دیگری برای مرتضی پاشایی رقم زد و سرانجام پس از یازده ماه مقاومت در برابر بیماری، جمعه ۲۳ آبان 1393 برای همیشه زمین را ترک کرد. او تا واپسین روزهای عمرش برای مردم آهنگ ساخت و ترانه خواند و هرگز نگذاشت مخاطبانش از درد و رنج بیماری‌اش در صحنه اجرا آگاه شوند. «گل بیتا»، «یکی هست» و «اسمش عشقه» از آثار این هنرمند است که منتشر شده است.
روزنامه ایران - شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳

ماهواره ملی «فجر» در مدار زمین قرار گرفت
چهارمین ماهواره ایرانی با نام «ماهواره ملی فجر» روز گذشته [دوشنبه ۱3 بهمن ۱۳۹۳] با رمز «یا محمد رسول‌الله(ص)» و با فرمان حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.حسن روحانی در سخنانی با تبریک پرتاب ماهواره ملی فجر با «ماهواره بر بومی سفیر فجر» گفت: دانشمندان و اندیشمندان برجسته ایران در زمینه علوم فضایی وارد مرحله جدیدی شده‌اند و ان‌شاءالله در سال‌های پیش رو به مرحله‌ای می‌رسیم که همه نیازهای کشور در عرصه‌های فضایی، به دست دانشمندان پرتوان ایران و بر مبنای تکنولوژی بومی تأمین خواهد شد.سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در سخنانی گفت: طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر و ماهواره بر سفیر حاصل تلاش دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت‌های دانش بنیان داخلی، مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور و سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع بوده است.مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره‌برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه‌های زمینی بومی است و تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها از سوی متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳













نظر شما