شناسهٔ خبر: 45719476 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموزش آنلاین به کودکان سندرم داون در دوران کرونا

تهران - ایرنا - مردم تحت تاثیر ویروس مرگبار کرونا شیوه فعالیت‌های خود را تغییر داده‌اند به گونه‌ای که حتی نحوه آموزش کودکان و نوجوانان تغییر کرده و به فضای مجازی سوق یافته و در این راستا کودکان مبتلا به سندروم دان از این مساله مستنثی نیستند و آموزش آن‌ها نیز از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

کانون خیریه سندرم داون ایران شیوه‌های نوین و آنلاین را برای آموزش فرزندان دارای سندرم داون برگزیده است و از اسفند سال گذشته که کرونا همچون سونامی جوامع مختلف را در بر می گرفت، کانون سندرم داون ایران نیز به اجبار و برای مدتی مجبور به تعطیلی شد از این نظر که این بیماری ناشناخته بود فعالیت این مجموعه می توانست با خطراتی همراه باشد به همین دلیل به مرور اعضای کانون سندورم داون، اطلاعات را از منابع موثق جمع آوری کرده و در گروه های مجازی که در آن عضو بودند به اشتراک گذاشته و از مشکلات خود به دلیل همه‌گیری کرونا صحبت کردند.

مهم ترین مساله این کانون بحث سلامت بچه ها بود به همین دلیل اعضای کانون سندرم داون هر روز اطلاعات جدیدی را در ارتباط با رعایت پروتکل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن مکرر دست ها در اختیار خانواده و بچه های سندرم داون قرار می دادند تا هیچ کسی درگیر این بیماری نشود.

با این حال اما طی این یکسال، پنج کودک سندرم داون عضو کانون درگیر این بیماری شدند براین اساس با همکاری کانون این بچه ها به مراکز درمانی معرفی و با حمایت های صورت گرفته، چهار نفر از این بیماری جان سالم به در برده و فقط یک نفر از بچه ها به خاطر مراجعه دیرهنگام به بیمارستان فوت شد.

این اتفاق باعث شد کانون سندرم داون بیش از پیش اطلاعات موجه و موثق درخصوص این بیماری را به صورت مرتب و روزمره در اختیار خانواده ها قرار دهد و خوشبختانه با اطلاع رسانی و مراقبت های صورت گرفته، گزارش از مرگ و میر بچه های سندرم داون با رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام نشده است.

آموزش آنلاین به بچه های سندرم داون

چند ماه از شیوع کرونا گذشته بود و بچه های دارای سندرم حسابی در خانه هایشان کلافه شده بودند تا پیش از این می توانستند در کلاس های مورد علاقه خود در کانون شرکت کرده و با دوستانشان معاشرت داشته باشند اما قرنطینه حال و هوای این بچه را نیز دگرگون کرده بود.

پوراندخت بنیادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون ایران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا می گوید:تصمیم گرفتیم کلاس هایی که امکان برگزاری  آنلاین را دارند از جمله زبان، موسیقی کوبه ای و نواختن ساز را به این شیوه برگزار کنیم.

به گفته وی در ابتدا انجام این کار با نواقصی همراه بود زیرا بچه ها به ارتباط حضوری با اساتید و مربیان خود عادت کرده بودند اما حالا باید از پشت صفحه گوشی، تبلت یا کامپیوتر خود آموزه های مربیانشان را فرا می گرفتند.

بنیادی ادامه می دهد: ‌اول کار سخت بود اما به مرور هم بچه ها و هم مربیان به این روش و آموزش آنلاین عادت کردند. مربی ها سر ساعت مشخصی با هنرجویان خود تماس گرفته و کلاس مجازی برگزار می شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون ایران ادامه می دهد: اساتید شناخت کافی و لازم در مورد کودکان سندرون داون دارند تاجایی که یکی از مربیان ما توانسته به صورت آنلاین یکی از بچه ها را که در زمینه نواختن پیانو صفرکیلومتر بود آموزش دهد،  این کودک امروز پیشرفت بسیار داشته و شروع به نواختن کرده است. اما یکسری از کلاس ها حضوری برگزار می شود چرا که به هیچ عنوان امکان برگزاری کلاس به صورت آنلاین وجود ندارد مثل کلاس تنیس روی میز. در مجموع این کانون امکاناتی را مهیا کرد تا بچه ها در نوبت های مشخص و با حفظ پروتکل ها سر کلاس های ورزشی آماده و از تمرین و ورزش جا نمانند.

بنیادی در این باره می گوید: آموزش و تکرار این فرایند بر روی بچه های دارای سندرم داون بسیار اهمیت دارد و باعث شکوفایی استعدادهای آنها می شود اما در مدتی که بچه ها در خانه بودند، بعضی از والدین با نگرانی ابراز می کردند که فرزندشان که تازه در حال پیشرفت بود حالا دچار پسرفت شده است. به همین دلیل سعی کردیم بعضی از کلاس ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی دوران کرونا به صورت حضوری برگزار کنیم.

به گفته رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون ایران،  بچه های کوچک که نیاز به سپری کردن کلاس های توانبخشی داشتند حتما باید در مجموعه حاضر می شدند. ‌ اما برای اینکه مشکلی پیش نیاید، طوری برنامه ریزی کردیم که با رفتن یک کودک، کودک دیگر در مجموعه حاضر شود یا در کلاس های مجزا پروسه توانبخشی بچه ها و آمادگی شان برای شرکت در مدرسه انجام شود.

تشویق از راه دور

 کانون سندرم داون ایران بیش از دو هزار عضو در سراسر ایران دارد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مجموعه یا رابطان آنها در شهرهای مختلف در ارتباط هستند. آموزش این کودکان و آماده کردن آنها برای مدرسه و فراگیری هنر یا ورزش نیاز به صبر و حوصله بسیاری دارد. مربیان و اساتید داوطلب مجموعه اما با وجود همه سختی هایی که پیش روی آنها قرار دارد دست از تلاش برنداشته و برای آموزش این بچه ها همیشه حاضر و آماده هستند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون ایران می گوید:‌ از آنجایی که آموزش در سراسر کشور به صورت آنلاین برگزار می شود، برای مربیان کار سختی نیست. آنها به دلیل داشتن مشخصه صبر و شکیبایی شان، هر زمانی که لازم باشد برای بچه های سندرم داون وقت می گذارند از طرفی این کودکان به کمک والدین خود آموزش را فرا می گیرند.

بنیادی می افزاید: مربیان برای تشویق این کودکان از آن ها می خواهند که پس از آموزش برای مثال نقاشی یا موسیقی فیلمی تهیه کرده و آن را برای مربی خود ارسال کنند.  این فیلم ها را در کانال هایی که عضو هستیم می فرستیم تا بچه ها با دیدن فیلم هایشان در جمع هایی که خیلی ها عضو هستند سر ذوق بیایند. از طرفی جوایزی را نیز برای تشویق بیشترشان در نظر می گیریم تا دست از تمرین برندارند.

وی ادامه می دهد: در این دوران کرونایی، اعضای کانون از بچه ها خواستند که در مسابقه توپ انداختن داخل سبد، بدمینتون شرکت کنند و فیلم خود را برای کانون بفرستند.  در حال حاضر نیز جشنواره موسیقی و نقاشی برای بچه ها برگزار شده که می توانند در آن شرکت کنند و در صورت برنده شدن جوایزی برای آنها تعلق می گیرد. در واقع همه اینها به این خاطر است که مهارت های تمرکز، آموزش و یادگیری بچه ها با انجام این کارها تقویت شود و دچار پسرفت نشوند و به خاطر کرونا زمان طلایی برای آموزش و یادگیری شان را از دست ندهند.

خیرانی که تنهایمان نگذاشتند

کانون خیریه سندرم داون ایران اما غیر از حمایت بچه ها، هوای خانواده های آنها را نیز در مدت کرونایی دارند چرا که بنیادی می گوید:‌ در این روزهای سخت در چند نوبت بسته غذایی به دست خانواده های تحت پوششمان ارسال کردیم. در این میان یکی از خیران مجموعه کاملی از لوازم التحریر را تهیه و ما برای بچه ها ارسال کردیم. این بسته ها شامل خمیربازی، مدادرنگی و وسایل سرگرمی بود. بازتاب این حرکت بسیار عالی بود چراکه خانواده ها با ما تماس گرفته و اعلام کردند که فرزندانشان بسیار تشویق و سرگرم شده اند.

وی ادامه می دهد: در این فرصت دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران نیز در دو نوبت مجموعه های ضدعفونی کننده و بهداشتی را در اختیار کانون قرار داد تا بچه ها به صورت مستمر از این مواد برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده کنند. ‌ آنها یکسری مواد ضدعفونی کننده محیط نیز برای ما ارسال کردند و همچنین از مواد مخصوص ضدعفونی کردن دست ها بیرون هر کلاس قرار دادیم تا در هنگام حضور بچه ها در مجموعه از آن استفاده کنند.

بنیادی می گوید: با حمایت کانون سندرم داون یکسری از بچه های دارای سندرم در کلاس های خیاطی مثل دوختن ملحفه، کیف یا حتی کلاس های سفال، شیرینی پزی و آشپزی شرکت کرده و آموزش های لازم را برای شکوفایی استعدادهایشان دیده بودند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون ایران ادامه می گوید:‌ از این گروه نیز درخواست کردیم فیلم کارهای خود را مثل دوخت و دوز، پخت و پز و قنادی خود را برای ما ارسال کنند تا با جوایزی از آنها حمایت کنیم. اما اخیرا گروهی برای ساخت پاکت لوح و تقدیرنامه از ما دعوت کردند تا با آنها همکاری کنیم. به همین دلیل یک روز چند نفر از بچه ها ساخت این پاکت ها را با همکاری همان گروه آموزش دیدند و بعد کار خود را شروع کردند. آنها به زیبایی موفق به ساخت این پاکت ها شدند و هر نفر در قبال ساخت تعداد ۱۲۰ پاکت مبلغی را به عنوان دستمزد یا همان حقوق دریافت کردند. این کار نه تنها باعث تشویق بچه های دارای سندرم داون شد بلکه به هماهنگی چشم و دست آنها و بالا رفتن دقت عمل شان نیز کمک بسیاری کرد.

به گفته بنیادی، در این مدت خیران آن‌ها را تنها نگذاشته و در مواقع بحرانی بچه های سندرم را حمایت کرده اند. ‌ یکسری خانواده تحت پوشش داریم که در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند و در این مدت از حمایت خیرین برخوردار بوده اند. به همین دلیل دوست دارم از همه خیرانی که در این مدت کانون سندرم داون را تنها نگذاشته و حمایت آنها همیشه شامل حال این بچه ها بوده، تشکر کنم.

از: فاطمه شیری

نظر شما