شناسهٔ خبر: 45715176 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در "گفتگوی منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده" مطرح شد؛

بیان شاخص‌های بهبود کیفیت زندگی زنان پس از انقلاب اسلامی

مینا عبادی

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امید به زندگی در زنان از ۵۶ سال به ۷۵ سال ارتقا یافته است که نشان دهنده نمود بهتر کیفیت زندگی است که خود متاثر از ۲۵۰۰ شاخص دیگر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لیلا فلاحتی در نشست بین‌المللی "گفتگوی منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده" که با حضور میهمانانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و افغانستان برگزار شد، به ارائه گزارش وضعیت پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی ایران 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: از مهم‌ترین حوزه‌هایی که پس از انقلاب اسلامی سرمایه گذاری بسیاری در آن انجام شده است، بحث آموزش دختران بوده است که هم اکنون شکاف جنسیتی در بحث دختران کاهش چشم گیری دارد. ابتدی انقلاب تنها ۳۵ درصد زنان و اکنون ۸۴ درصد زنان از آموزشهای ابتدایی برخوردارند.

وی ادامه داد: دسترسی زنان روستایی به منابع آموزشی در ابتدای انقلاب حدود ۱۶.۵ درصد و اکنون به ۷۲.۸ درصد رسیده است، این آمار برای زنان شهری پیش از انقلاب ۵۰ درصد و اکنون ۸۸ درصد است. همچنین در آموزش عالی سهم زنان در طول این ۴۰ سال ۱۷ برابر شده است و این ۱۷ برابری به این معنا است که دسترسی در نظام آموزش و پرورش به قدری جامع بوده که فرصت در آموزش عالی نیز فراهم شده است. از سوی دیگر به همین نسبت شاهد رشد زنان هیئت علمی از حدود ۵ درصد در ابتدای انقلاب به ۳۳ درصد هستیم.

به گقته فلاحتی "رتبه ایران در حوزه سلامت باروری در سطح جهانی رتبه ۹ است و کاهش مرگ و میر ناشی از زایمان از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب بوده است. از سوی دیگر اما حوزه مشارکت اقتصادی زنان در کشور ما ثابت مانده و از ۱۲.۹ درصد به ۱۳.۲ درصد رسیده است."

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر حضور پررنگ زنان متخصص و دارای تحصیلات دانشگاهی در بخش اشتغال پس از انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب ۵.۲ درصد زنان و اکنون ۴۶ درصد زنان دارای تحصیلات عالیه هستند. همچنین در حال حاضر از نظر عمومیت ازدواج ۹۶ درصد دختران در سن ازدواج فرصت ازدواج را پیدا می‌کنند.

فلاحتی همچنین این را هم گفت که ضریب نفوذ اینترنت در مناطق مختلف کشور رشد معناداری داشته، به طوری که در سال ۲۰۰۸ در حدود ۱۸.۲ درصد ضریب پوشش اینترنت بوده است و امروز این رقم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. در این راستا از جمله مهم‌ترین مناطقی که مورد توجه قرار گرفت استان سیستان بلوچستان بوده است.

وی افزود: در کشور ما زنان نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت انتخابات دارند و بر خلاف تصویری که در جهان از آن ارایه داده شده است، زنان ایرانی در زمینه انتخابات نقش بسیار مهمی دارند، به طوری که در آخرین انتخابات ۵۰.۵ درصد زنان مشارکت داشتند. سهم زنان در آخرین مشارکت شورای شهر و روستا  نیز ۴۰۲۹ نفر بوده است.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: اکنون سهم زنان در فرصت‌های ورزشی و داوری و نهایتا کسب مدال‌هایی در بازی‌های آسیایی نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود شش برابر شده است و افزایش داشته است.

در بخش دیگر این نشست زهرا جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری در حوزه خانواده پایه و اساس برنامه ریزی‌های معاونت زنان است. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه نیز به بحث زنان بسیار پرداخته شده است که از جمله آن بحث عدالت جنسیتی است.

وی ادامه داد: این معاونت شاخص‌های عدالت جنسیتی را در هشت محور و ۲۵ شاخص اصلی تدوین کرده است که تمامی برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در حوزه زنان با توجه به آن انجام می‌شود. همچنین تمامی ۳۱ استان کشور دارای برنامه مکان محور، نتیجه محور و برنامه عملیاتی تدوین شده هستند که برنامه هر استان با توجه به شرایط بومی استان با استان دیگر تفاوت دارد.

جواهریان افزود: در سطح ملی نیز تمامی دستگاه‌ها بر اساس شاخص‌های وضعیت زنان و خانواده و شاخص‌های عدالت جنسیتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین این معاونت در راستای رصد و پایش وضعیت زنان و خانواده هشت سامانه تدوین کرده است که تمامی امور مربوط به زنان در آنها بارگذاری و هدف گذاری شده است.

همچنین در بخش دیگر این نشست فرحناز مینائی‌پور، مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش گفت: هم اکنون در وزارت آموزش و پرورش ۵۰۰ هزار معلم خانم و هفت و نیم میلیون دانش آموز دختر داریم و تلاش می‌کنیم با حفظ کرامت انسانی با استناد به اسناد فرادستی اقدام به برنامه ریزی و سیاست گذاری و اقدام به برقراری عدالت جنسیتی برای آنها کنیم.

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین اهداف ما در وزارت آموزش و پرورش دستیابی به آموزش و پرورشی مبتنی بر تفاوت‌های جنسیتی، برقراری عدالت جنسیتی، توجه دادن برنامه‌ریزان به برنامه ریزی حساس به جنسیت و... است.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های کلی جمعیتی ابلاغی و سایر اسناد فرادستی در راستای ارتقاد دانش آموزان دختر برای ورود به زندگی مشترک اقدامات در این وزارتخانه انجام شده است که از جمله آنها آموزش سواد زندگی، برگزاری جشنواره عکس و فیلم دختران امروز بوده است. همچنین این وزارتخانه در تلاش بوده است تا انتصاب ۳۰ درصدی زنان به پست‌های مدیریتی را تحقق ببخشد.

مینایی‌پور گفت: از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه زنان شاخص دستیابی به عدالت جنسیتی، محرومیت‌زدایی از دانش آموزان دختران و ... است که در این راستا طی تفاهم نامه‌ای با معاونت زنان و خانواده رییس جمهوری اقدام به تدوین بسته‌هایی برای بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل کرده‌ایم.

به گفته مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش درصد پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی ۹۷ درصد، در متوسطه اول ۹۲ درصد و متوسطه دوم ۸۰ درصد است. همچنین هم‌اکنون ۲۴۰۰ مدرسه شبانه روزی در کشور وجود دارد که این وزارتخانه در راستای تهیه وسایل بهداشتی برای دختران این مدارس اقداماتی را انجام داده است.

وی با اشاره به لزوم افزایش شاخص "مشارکت اجتماعی" برای دختران گفت: اگر بتوانیم اصول کسب و کار را به دختران بیاموزیم تاثیر بسزایی بر اشتغال آینده آنها گذاشته‌ایم. در این راستا این وزارتخانه با برگزاری رویدادهای کارآفرینی دانش آموزان خلاق برای تعدادی از دختران در برخی مناطق تلاش‌هایی را داشته است.

وی همچنین به افزایش شاخص "توانمند سازی سیاسی دختران" نیز اشاره کرد و گفت: ما طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت زنان و خانواده رییس جمهوری اقدام به آموزش حقوق شهروندی و طرح افزایش مشارکت اجتماعی دختران دانش آموز کردیم که تلاش در جهت اجرای این طرح در تمامی استانها را داریم.

در بخش دیگر این نشست طیبه سیاوشی، مشاورعالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره اقدامات انجام شده این معاونت در جهت اتصال زنان کارآفرین به بازارهای آنلاین اظهار کرد: بحران کرونا منجر به تسریع و تقویت دسترسی زنان به بازارهای فروش مجازی و دسترسی زنان کارآفرین به فروش محصولات در فضای مجازی شد که معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به عنوان دستگاه سیاست گذار در راس این فعالیت‌ها قرار دارد.

سیاوشی همچنین به بیان اهداف این فعالیت‌ها پرداخت و گفت: بهبود وضعیت اقتصادی زنان کارآفرین به ویژه در شرایط کرونا که دسترس به بازار آنلاین نیاز زنان محسوب می‌شود، بهره‌گیری بهینه  از امکانات موجود کشور و تقویت فعالیت‌های گروهی و با الگوی ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی که در حوزه توانمندسازی زنان کارآفرین مشغول فعالیت هستند، از جمله اهداف طرح اتصال زنان کارآفرین به بازارهای دولتی بوده است.

سیاوشی گفت: ظرفیت‌های موجود کشور ما بسیار قابل توجه است، اولین ظرفیت برای این هدف بستر اینترنتی قابل قبول است، به طوری که بنا بر آمار وزارت ارتباطات بیش از ۹۵ درصد کشور دسترسی به اینترنت دارند و زنان از دور افتاده‌ترین روستاها می‌توانند در کلاسهای وبینار ما شرکت کنند.

مشاورعالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: ساختارهای اجرایی در حال کار برای ارتقا دسترسی زنان به فروش مجازی شامل تعاونی‌های زنان، صندوق‌های عشایری، گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار و پویش زنان نسل تحریم است. در این راستا این معاونت تفاهمنامه‌هایی را با دستگاه‌های دیگر منعقد کرده و در پی دسترسی زنان فعال در بازارهای فروش مجازی به وام‌های ارزان قیمت است.

به گفته سیاوشی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری توانسته از طریق همکاری با دستگاهای نظیر جهاد کشاورزی با ایجاد صندوق اعتباری خرد زنان عشایر و روستا اقداماتی را برای زنان عشایر و روستایی انجام دهد. همچنین این معاونت توانسته با همکاری وزارت کار و تعاون در حدود ۱۷۰۰ صندوق و ۲۵۰۰ تعاونی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکنون سه دوره وبینار آموزشی در راستای آشنایی زنان کارآفرین با فضای مجازی برگزار کرده است. این معاونت توانست در این دوره نحوه راه اندازی غرفه فروش را به زنان آموزش دهد و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت ارتباطات و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و موسسات تسهیل‌گر استارتاپی و... انجام داده است.

فروغ السادات بنی هاشم، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت زنان در زمینه توان افزای زنان روستایی و عشایری پروژه‌های متعددی را اجرا کرده است. آمار تعداد زنان عشایر و روستایی ۱۰ میلیون نفر است که ۷۳ درصد آنها باسواداند. همچنین استقبال آنها از تحصیلات تکمیلی زیاد شده است.

وی به بیان توضیحاتی درباره فعالیت در زمینه ظرفیت‌سازی برای زنان عشایر و روستایی پرداخت و گفت: این تسهیل‌گری باید در ابتدا برای کارشناسان این حوزه آموزش داده شود و سپس روستاییان با انتخاب تسهیل‌گر مورد اعتماد خود از آموزش‌های لازم برخوردار شوند.  همچنین در حال حاضر ۱۸ هزار تسهیلگر روستایی و عشایری وجود دارد.

بنی‌هاشم با اشاره به نقش "نهادسازی" در این زمینه گفت: تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد در چهار مرحله، آموزش کارشناسان، جلب مشارکت جامعه محلی برای تشکیل صندوق، عضو گیری، آموزش ارکان و اعضا صندوق و... از جمله اقدامات در این راستا است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره "شبکه سازی" گفت: در بخش شبکه سازی صندوق‌ها در سطح منطقه برای ارتباط با یکدیگر تجمیع می‌شوند و در نهایت ظرفیت اشتعال ایجاد میشود که خود نیازمند آموزش کارافرینی در چهار مرحله تربیت مربی و انتقال آموزش از طریق مربی به زنان روستایی است.

انتهای پیام

نظر شما