شناسهٔ خبر: 4569697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهردار نور:

اجرای طرح تجدید ممیزی در شهرستان نور آغاز شد

شهردار شهرستان نور گفت: طرح تجدید ممیزی و شناسنامه‌دار کردن املاک و مستغلات این شهر آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

سید صابر سجادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نور، با بیان اینکه در عصر حاضر مدیریت امور شهرها از نظر وسعت و کثرت جمعیت، بدون دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی دقیق و صحیح، امکان‎پذیر نیست، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه شهرها و توزیع و توسعه خدمات شهری به امری تخصصی و پیچیده تبدیل شده است که بر مبنای اطلاعاتی وسیع و همه‌جانبه قابلیت اجرا دارد و در صورت نبود آن اطلاعات، توسعه فیزیکی بدون برنامه‌ریزی شهرها، ویران‌گر است.

وی افزود: در حال حاضر منظور از توسعه شهرها، به‌طور صرف توسعه وسعت آن نیست بلکه توسعه خدمات شهری بر اساس برنامه‌ریزی‌های فنی و اصولی است که مهم‌ترین ابزار دسترسی به آنها، جمع‌آوری اطلاعات به‌عنوان نخستین قدم، ذخیره و نگهداری آن اطلاعات به‎عنوان قدم دوم و تدوین شیوه‎های سریع و صحیح دستیابی و استفاده آن به‎عنوان قدم نهایی مطرح است.

شهردار نور خاطرنشان کرد: اجرای ممیزی شهر، قدم اول است که اطلاعات کاملی از سطح شهر به‌دست می‌آید که علاوه بر نقش مهم این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌ها و کنترل، اجرای صحیح برنامه‌ها و کنترل بر روی آن نیز بر پایه همان اطلاعات میسر است.

این مسئول نخستین و مهم‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده پایگاه یا بانک اطلاعات شهرستان نور را بنا به ضرورت اقدام برای ممیزی مجدد و کامل شهر دانست و بیان کرد: این امر با ملاحظه تحولات و الزامات شهرسازی، مدیریت شهری و تکنولوژی اطلاعات در قالبی نو و مبتنی بر شیوه‌های کاملاً نظام‌یافته و با مدیریت و تلاش کارشناسان ممیزی شهر پیگیری می‌شود.

سجادی تصریح کرد: از جمله فواید ممیزی زمین‌های شهری، می‌توان به تهیه بانک اطلاعاتی از پراکندگی، نحوه توزیع و تخصیص کاربری‌های شهری اشاره کرد که با داشتن چنین اطلاعات گران‌مایه‌ای به‌راحتی می‌توان برای بسیاری از معضلات و مشکلات آینده شهر نظیر ترافیک، حمل و نقل درون‌شهری، خدمات تنظیف شهری و ... راه‌حل‌هایی را جست‌وجو کرد.

وی اضافه کرد: به‌علت اینکه شهرداری‌ها مکلفند بر این اساس از همه زمین‌ها و مستحدثات داخل شهر، عوارض نوسازی را وصول کرده و به مصرف نوسازی شهر برسانند، وصول هرگونه عوارض نیازمند شناسایی املاک و داشتن اطلاعات پایه‌ای از آنها است.

شهردار نور یادآور شد: طبق مواد قوانین شهرداری نوسازی و عمران، اصلاحات اساسی و تأمین نیازمندی‌های شهری، احداث، اصلاح و توسعه معابر، ایجاد پارک‌ها، تأمین پارکینگ‌ها، میدان‌ها، حفظ و نگهداری پارک‌ها، بوستان‌های عمومی موجود، تأمین سایر تأسیسات مورد نیاز عمومی و نوسازی محلات و مراقبت در رشد متناسب و موزون شهرها، از وظایف اساسی شهرداری‌ها است و در اجرای وظایف مذکور مکلف به تهیه برنامه‌های اساسی و نقشه‎های جامع هستند.

این مسئول با بیان اینکه ترتیب ممیزی و تشخیص طرز وصول عوارض مذکور و ترتیب تعیین نسبتی از قیمت ملک در هر شهر به مقتضیات و شرایط خاص اقتصادی، مورد دریافت عوارض قرار می‌گیرد، گفت: برای نیل به اهداف یادشده، مدیریت ممیزی و نوسازی شهر، شهرداری نور از ابتدای سال جاری و پس از تعطیلات نوروزی کار ممیزی را در سطح شهر آغاز کرده است و از شهروندان انتظار است که با مأموران ممیزی که با کارت شناسایی و کاور مخصوص به آنها مراجعه می‌کنند، نهایت همکاری را داشته باشند و مدارک مورد نیاز را ارائه کنند.

* اجرای طرح ممیزی به سود شهروندان است

مسئول نوسازی شهرداری نور هم در این‌باره اظهار کرد: براساس قانون و به‌منظور شناسایی املاک و مستغلات، زمین‌های الحاقی و فاقد کاربری شهرداری موظف به اجرای ممیزی و آمارگیری از املاک و مستغلات سطح شهر هر پنج سال یک‌بار است.

غلامحسین صمیمی افزود: این آمار در بانک اطلاعات شهرداری ثبت و در تهیه و اجرای طرح‌های جامع و تفضیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای ارزش‌گذاری و تعیین قیمت واقعی ملک بر اساس مناطق و امکانات و ارزش منطقه‌ای مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه اجرای ممیزی ضمن اینکه در شناسایی املاک و اخذ عوارضات و کمک به منابع مالی و درآمدی شهرداری به‌دلیل مصرف این منابع برای رفاه شهروندان و ارائه خدمات شهری و عمرانی در واقع به شهروندان نفع می‌رساند.

مسئول نوسازی شهرداری نور تصریح کرد: با شناسنامه‌دار شدن املاک قبه‌طور قطع ارزش ملک افزایش می‌یابد و این هم سودآوری برای صاحبان املاک در سطح شهر است که در خرید و فروش ملک هیچ‌یک از دو طرف متضرر نمی‌شوند زیرا قیمت و ارزش واقعی با ممیزی تعیین شده است.

* طرحی برای ارتقای زندگی کیفی شهروندان 

پیمانکار پروژه ممیزی نیز به خبرنگار فارس، گفت: شهرداری نور با هدف ایجاد یک پایگاه داده کامل برای املاک سطح شهر اعم از تجاری و مسکونی و زمین خالی اقدام به ممیزی املاک کرده است.

میرمعین کمالی افزود: اجرای این طرح نقش چشم‌گیری در موفقیت شهر داشته و این طرح که جزو امور اساسی و زیربنایی در مدیریت شهری است، با حمایت شهروندان محترم صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به ارتقای زندگی کیفی شهروندان به‌عنوان متولیان شهر کمک شایانی می‌کند، اجرای این پروژه با حضور مأموران ممیزی شهرداری که با لباس فرم و همچنین کارت شناسایی به درب منازل شهروندان انجام و از مالکان و شهروندان اسناد، پایان کار، پروانه ساختمانی و همچنین قبوض آب، برق، گاز و تلفن را برای مشاهده و ثبت اطلاعات در خواست می‌کنند.

پیمانکار پروژه ممیزی در پایان گفت: در مواردی نیز که نیاز باشد مأمورین املاک را مورد مساحی قرار می‌دهند.

انتهای پیام/86023/ش40/ظ1004

نظر شما