شناسهٔ خبر: 45686821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تاکید کرد:

ضرورت واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: دامداران در اسرع وقت دام های خود ر علیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا, بهلول تکلوی عنوان کرد: با توجه به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در استان و در راستای محدود سازی و جلوگیری از گسترش بیماری لازم است دامداران، دامپروران و روستائیان استان در کنار رعایت اصول بهداشتی در واحد های دامداری ، حتما دامهای خود را برعلیه این بیماری واکسینه نمایند.

وی با تاکید براینکه با تمهیدات انجام شده واکسن تب برفکی به اندازه کافی در مرکز بخش خصوصی و غیر دولتی دامپزشکی تمامی شهرستانهای استان موجود بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست نسبت به احتمال شیوع این بیماری در جمعیت دامی استان  در ماههای پیش رو هشدار داد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع, تعلل دامداران در این زمینه به هیچ وجه جایز نیست و لازم است دامداران هشدارهای کارشناسان دامپزشکی را جدی گرفته و از طریق مراجعه به بخش خصوصی و غیر دولتی دامپزشکی نسبت به انجام واکسیناسیون و ایمن سازی دامهای خود برعلیه این بیماری اقدام نمایند.

تکلوی رعایت مقررات بهداشتی، امنیت زیستی و قرنطینه ای، برنامه ریزی جهت انجام واکسیناسیون گله، خودداری از خرید و فروش و نقل و انتقال بی ضابطه دام بیمار و مشکوک به بیماری،  ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام با مواد ضدعفونی کننده مناسب را از مهمترین موارد پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.ب

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان از ابتدای سالجاری 79 هزار و 66 راس دام سنگین و 466 هزارو 971 راس دام سبک  علیه این بیماری واکسینه شده است.

  بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین، مسری ترین و پرخسارت ترین بیماری دامی در دام‌های زوج سم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دامها شده و در موارد شدید در دامهای جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می دهد این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است.

نظر شما