شناسهٔ خبر: 4547297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

امیر عبداللهیان: موساد تروریست‌ها را در یمن گردهم آورده است

صاحب‌خبر -

به گزارش پرس تی وی، حسین امیر‌عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران می‌گوید سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی برای سوق دادن تروریست‌های تکفیری داعش به یمن در تلاشند.

امیر عبداللهیان در گفت و گوی اختصاصی با پرس تی وی گفت شواهد اطلاعاتی به دست آمده در دو ماه اخیر نشان می‌دهند برخی از سازمان‌های اطلاعاتی خاص در داخل و خارج منطقه و البته با ارتباطی که  با رژیم صهیونیستی دارند، به دنبال آن بودند تا تروریست‌های داعش را از سوریه، عراق و برخی از کشورهای منطقه به جنوب یمن انتقال دهند، و این مساله اتفاق افتاده است.

وی افزود ستیزه جویان بوکوحرام و الشباب نیز از نیجریه و سومالی (به یمن) انتقال داده شدند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در این مصاحبه تصریح کرد: «موساد، عناصر داعش، بوکوحرام و الشباب را در یمن گردهم آورده است.»

امیر عبداللهیان یادآور شد تروریست‌های مرتبط با القاعده به واسطه همکاری با موساد هرگز به منافع اسرائیل در هیچ نقطه دنیا حمله نمی کنند و حتی در جریان جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه، داعش از رویارویی با این رژیم خودداری کرد .

وی تاکید کرد جنبش انصارالله یمن با حمایت نیروهای مردمی و ارتش با حمله به صفوف نیروهای داعش و ستیزه جویان مرتبط با القاعده پیروزی‌های چشمگیری کسب کرده‌اند.

حسین امیر‌عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران (راست) در حال گفتگو با حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی وی

استانداردهای دوگانه

معاون وزیر خارجه ایران همچنین استانداردهای دوگانه امریکا و عربستان سعودی را در قبال تروریسم محکوم کرد.

این دیپلمات ایرانی همچنین هرگونه حضور نیرو و یا مشاور نظامی ایران در یمن را رد کرد.

امیر عبداللهیان همچنین بازگشت به گفت و گوی ملی و تشکیل دولتی متحد مبتنی بر شرکت تمامی گروه‌ها در یمن را خواستار شد.

وی همچنین از طرح چهار ماده‌ای ایران برای بحل بحران یمن خبر داد و افزود این طرح روز چهارشنبه به سازمان ملل ارائه خواهد شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین بدون هیچ گونه مجوز سازمان ملل، در تلاش برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور سابق و متواری یمن، متحد نزدیک ریاض، تهاجم نظامی به این کشور را آغاز کرد.

بنا بر گزارش‌ها، حدود دو هزار و 600 نفر در حملات هوایی عربستان در یمن کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.

هادی در ماه ژانویه استعفا داد و از پاسخ به درخواست های انقلابیون جنبش حوثی انصارالله مبنی بر بازنگری در این تصمیم خودداری کرد

جنبش انصارالله که دولت هادی را به ناتوانی در تامین امنیت و اداره درست امور کشور متهم کرده بود به تدریج کنترل امور دولتی را با هدف مهار فساد و ارعاب به دست گرفت.

جنبش انصارالله در سپتامبر 2014 میلادی کنترل صنعا را به دست گرفت.

خطای استراتژیک

 امیر عبداللهیان در ادامه این مصاحبه اقدام عربستان در جهت کاهش قیمت نفت را یک خطای استراتژیک توصیف کرد.

این دیپلمات ایرانی افزود : «اقدام عربستان و همکاری این کشور در کاهش بی سابقه قیمت نفت یک خطای استراتژیک بود.»

وی گفت: «در حوزه امنیتی [نیز ما] شاهد خطای استراتژیک بودیم و هستیم و آن استفاده ابزاری از تروریسم است که علیه امنیت است.»

امیر عبداللهیان همچنین ادامه داد: «متاسفانه برخی از اقدامات در منطقه ما در یک دهه گذشته براساس محاسبات و تحلیل‌های غلط انجام شده است. یک طراحی هماهنگ که برخی از جریان‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در پشت خود داشت.»

ن ام/ دب

 

نظر شما