شناسهٔ خبر: 45394346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سرنوشت دستگاههای برگزاری الکترونیک انتخابات چه شد؟

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شورای نگهبان از ما درخواست کرد که تعداد10 عدد از این دستگاه‌ها (دستگاه‌های الکترونیک انتخابات) را در اختیار آنها دهیم تا در شرایط آزمایشگاهی مربوط به خود آزمایش‌های‌های مختلف را روی این دستگاه‌ها داشته باشند و از ابعاد مختلف آن را بررسی کنند که البته هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نکردند و ما همچنان منتظریم.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات الکترونیک یک موضوع جدید در کشور نیست و تقریبا 20-25 سال پیش دستگاه‌های شمارش رای درکشور تولید شد و در خدمت فرمانداری‌ها قرار گرفت که فقط برگه‌های رای را شمارش می‌کردند.


به مرور زمان این دستگاه‌ها پیشرفت کردند و حاصل آن این شد که ما با بکارگیری دستگاه‌های جدید بتوانیم اخذ رای را هم برای رای دهندگان و هم برای مجریان انتخاباتی تسهیل کنیم.

 

در انتخابات تمام الکترونیک در هر شعبه دو دستگاه باید در نظر گرفته شود؛ دستگاه اول برای احراز هویت استفاده می‌شود که بخش مهمی از انتخابات را شامل می‌شود؛ این کار قبلا به صورت دستی و چشمی انجام می‌شد و مجری حاضر در شعبه با تطبیق چهره فرد با مشخصات مدارک شناسایی فرد، این کار را انجام می‌داد.

 

دستگاه‌های احراز هویت کمک زیادی به ما در این زمینه می‌کند که بتوانیم هویت افراد را به صورت آنلاین از سازمان ثبت احوال استعلام بگیریم و به نتیجه قطعی تری دست پیدا کنیم که این کار در انتخابات اخیر کمک زیادی در جلوگیری از بروز خطاهای جدی به ما کرد.

 

مرحله بعدی اخذ رای است که در این خصوص حدود 30 هزار صندوق رای الکترونیک در کشور داریم که می‌توانیم در شعب مستقر کنیم و افراد به جای استفاده از تعرفه کاغذی، کد انتخاباتی نامزد مورد نظر را وارد می‌کنند. اسم نامزد مورد نظر رای دهنده علاوه بر آنکه در دستگاه ذخیره می‌شود، برای اطمینان بیشتر چاپ هم می‌شود و در معرض دید آن فرد قرار داده می‌شود و اگر تایید کرد قیچی می‌شود و در صندوق قرار می‌گیرد.

 

در نتیجه استفاده از این صندوق ها، تجمیع کار بسیار آسان می‌شود و شمارش آرا سرعت زیادی پیدا می‌کند؛ مثلا در انتخابات شوراهای قبل که برگزار کردیم، در یک شهر که حدود 300 هزار رای داشت، 16 دقیقه بعد از پایان انتخابات نتایج به وزارت کشور ارسال شد و تاثیر شگفت انگیزی در شمارش آرا و سرعت بخشیدن به آن‌ها داشت.

 

بنابراین استفاده از این صندوق‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بیشتر از انتخابات‌های دیگر می‌تواند تاثیر داشته باشد, زیرا بر خلاف انتخابات شوراها که نامزدهای زیادی دارد، در انتخابات ریاست جمهوری تعداد نامزدها کمتر است و رای دهنده فقط یک نفر را انتخاب می‌کند.

 

 ما در انتخابات مجلس سال 90 هم در 14 حوزه با همکاری شورای نگهبان به صورت تمام الکترونیک برگزار کردیم که نتایج خوبی به دنبال داشت و صحت انتخابات هم مورد تایید قرار گرفت.در سال 96 هم انتخابات شوراها را در 139 شهر به صورت تمام الکترونیک برگزار کردیم که موفقیت آمیز بود مشکلی پیش نیامد؛ ما مجددا کار خود را از انتخابات مجلس شروع کردیم و از دو سال پیش جلسات مستمری بر این مبنا داشتیم که بتوانیم انتخابات الکترونیک را در تمام کشور یا در صورت توان در بخشی از کشور برگزار کنیم.

 

شورای نگهبان از ما درخواست کرد که تعداد10 عدد از این دستگاه‌ها را در اختیار آنها دهیم تا در شرایط آزمایشگاهی مربوط به خود آزمایش‌های‌های مختلف را روی این دستگاه‌ها داشته باشند و از ابعاد مختلف آن را بررسی کنند که البته هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نکردند و ما همچنان منتظریم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

 

نظر شما