شناسهٔ خبر: 45394081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روابط مصر و قطر شروع نشده متشنج شد

منابع آگاه خبر دادند که امیر قطر سفر به مصر برای ایجاد صفحه جدیدی در روابط دوحه با قاهره را رد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الاخبار»، امروز (شنبه)، به نقل از منابع آگاه فاش کرد که امارات، بحرین و مصر، دوحه را به تعلل در پیشبرد توافقات صورت گرفته در اجلاس «العلا» متهم کردند.

توافق العُلا، در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی امضاء شد؛ توافقی که مفاد آن تنش زدایی میان ۴ کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر بود.

روزنامه الاخبار گزارش داد که طی روزهای گذشته، تماس‌های تلفنی بسیاری میان وزارت خارجه مصر و دستگاه‌های امنیتی این کشور از یک طرف و امارات و بحرین از طرف دیگر صورت گرفته آن هم برای بررسی یک سری تحولات که عربستان سعودی مستقیما در جریان آن بوده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای یادشده در این تماس تلفنی، با انتقاد از دوحه، مقامات قطر را در ارتباط با مشخص کردن تکلیف برخی از بندهای توافق العلا که قرار بوده در اولویت باشد به «کُندی [اقدام] عمدی و تعلل غیر موجه» متهم کرده‌اند.

الاخبار در ادامه خبر داد که اولین تحرک روز گذشته از جانب مصر صورت گرفته آن هم پس از گزارش‌‌هایی که به ریاست جمهوری این کشور رسیده و همچنین بر پایه تماس‌هایی که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر طی روزهای گذشته داشته است.

این روزنامه لبنانی در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر طی ساعات گذشته از سفر به قاهره به منظور ایجاد صفحه جدیدی در روابط دو کشور سر باز زده است به رغم اینکه این سفر از زمان اجلاس العلا خواسته مصر بوده است بویژه پس از عدم حضور رئیس‌جمهور مصر در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس و شرکت «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به نیایت از السیسی در این اجلاس؛ اقدامی به نوعی بیانگر موافقت توأم با اکراه مصر با آشتی با قطر بود.

الاخبار در ادامه گزارش خود نوشت که بدین شکل، اتهام‌زنی‌های مصر به قطر و توصیف این کشور به «حامی تروریسم و حامی جماعت اخوان» بار دیگر به صحنه کمکش‌های میان دو کشور بازگشته است.

الاخبار ادامه داد، این در حالی است که کمیته‌های سایبری مصر برای انتقاد مستقیم از نظام قطر فعال شده‌اند و اقدامات تنش‌زای دیگر از جمله بستن حریم هوایی به روی دوحه و محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های قطر در دست بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته در دفتر ریاست جمهوری مصر همچنین سناریوهای پیشنهادی احتمال تنش میان دو طرف در روزهای آتی مورد بررسی قرار گرفته است.

الاخبار می‌افزاید: «اما امارات که از همان ابتدا به آشتی معترض بود، گام‌های مصر را دنبال می‌کند با در نظر گرفتن این موضوع که [ابوظبی] در برخی بحث‌های روز گذشته، مشارکت کرده است».

در این گزارش همچنین آمده است: «علی‌رغم آنکه منابع تأکید دارند که مصر منتظر موافقت قبلی ابوظبی نیست... و سقفی مشخص برای یک سری تصمیمات که برخی از آنها عملا طی ساعات اخیر وارد فاز اجرایی شده، ایجاد کرده، در این بحبوحه، کویت، میانجی توافق، کانال‌هایی برای ارتباط با قاهره ایجاد کرده است آن هم درست در زمانی که دیوان امیری این کشور درگیر بحران میان دولت و پارلمان است؛ با این حال، مقامات مصری خواهان فشار به قطر برای امتیازدهی علنی هستند آن هم نه کمترین این امتیازها که [تغییر] لحن [شبکه] الجزیره».

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ تا پیش از اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس که به اجلاس آشتی با قطر معروف شد، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده بودند.

کشورهای یادشده در زمان تحریم قطر، ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

انتهای پیام/م

نظر شما