شناسهٔ خبر: 45376284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

«بازار» گزارش می دهد

دلار درآستانه ۲۴ هزار تومان| رشد کاذب قیمت ربع و نیم سکه در بازار

قیمت ها در بازار ارز و سکه متاثر از تغییر ریاست جمهوری آمریکا همچنان نوسانی با شیبی رو به بالاست تا جایی که نرخ دلار طی یک هفته با خروج از کانال ۲۱ هزار تومان اکنون در مرز کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از استقرار «جوبایدن» بر مسند ریاست جمهوری آمریکا قیمت ارز برخلاف نظر برخی ها در بازار سیر صعودی به خود گرفت تا جایی که بهای دلار ۲۱ هزار تومانی اکنون به حدود ۲۴ هزار تومان رسیده است.
کارشناسان معتقدند؛ هر چند قیمت منطقی دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان برآورد می شود اما برخی پیش بینی می کردند با رفتن ترامپ و آمدن جو بایدن تغییراتی در سیاست های خارجی آمریکا(بازگشت به برجام) اتفاق خواهد افتاد و این موضوع باعث کاهش قیمت ها در بازار می شود.
البته قبل از آمدن بایدن به کاخ سفید، قیمت سکه و ارز در بازار روندی کاهشی به خود گرفت اما این کاهش قیمت دوام چندانی نداشت و نرخ این کالاها در بازار دوباره افزایشی شد. طوری که امروز در بازار ارز قیمت دلار ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و یورو ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نرخ ارز صرافی ها نیر امروز افزایشی شد به طور مثال در صرافی‌ بانک ها دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل با افزایش قیمت همراه شد؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۲۱۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۹۲۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۱۰ تومان اعلام شده است.
علاوه بر افزایش نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز در بازار چند روزی است افزایشی شده است. در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار امروز هرگرم یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهارآزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  

پیش بینی نوسان قیمت در بازار سکه و ارز
بنا به این گزارش، کارشناسان نوسان قیمت ارز و سکه در بازار را تا چند هفته آینده نوسانی پیش بینی می کنند. آنها معتقدند؛ بانک مرکزی باید در چنین شرایطی اقدامات خود را در راستای تثبیت نرخ ارز در بازار به کار گیرد. و با سیاست گذاری های کارشناسانه مانع از رشد قیمت ها در این بازار شود.
نادر بذر افشان، دبیر هئیت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمت در بازار سکه و ارز گفت: بازار مدتی است هیجانی شده است و مردم همچنان منتظر کاهش قیمت ها هستند.

وی افزود:به دنبال نرخ ارز در بازار طی چند روز اخیر، قیمت طلا و سکه نیز نوسانی و با رشد رو به بالا همراه است.

خرید ها  در این بازار به حداقل رسیده است چرا که مردم همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند. این در حالی است که حتی با کاهش قیمت سکه در هفته گذشته به زیر ۱۰ میلیون تومان اما خریدار چندانی در بازار به چشم نمی خورد

انتظار برای کاهش قیمت در بازار!
وی با بیان اینکه ۲ ماه است که تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار کم شده است، خاطر نشان کرد: خرید ها در این بازار به حداقل رسیده است چرا که مردم همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند. این در حالی است که حتی با کاهش قیمت سکه در هفته گذشته به زیر ۱۰ میلیون تومان اما خریدار چندانی در بازار به چشم نمی خورد.
بذر افشان به رشد کاذب قیمت ربع سکه و سکه یک گرمی در بازار اشاره کرد و افزود: برخی ها می گویند؛ دلیل افزایش قیمت این کالا به جهت فرا رسیدن روز مادر است، اما این گونه به نظر نمی رسد، چرا که قیمت سکه اکنون در بازار به قدری بالاست که به ندرت مردم از آن برای هدایا استفاده می شود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی برای رشد کاذب قیمت سکه در بازار باید اقدام به عرضه این کالا به بازار کند تا مانع از رشد قیمت سکه شود.
دبیر هئیت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: با وجودی که قیمت انس جهانی طلا طی یکی دو روز اخیر کاهشی است اما بهای سکه دیروز ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت این در حالی است که این افزایش قیمت ناشی از رشد تقاضا در بازار این روزهاست.

نظر شما