شناسهٔ خبر: 45375813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری خبر داد؛

تقدیر از خانواده مدافع سلامت و دانشجویان و گروههای دانشجویی فعال حوزه کرونا

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه محوریت این دوره از آیین فعالیتهای کرونایی است دانشجویان و گروههای دانشجویی است در ادامه پیش بینی کرد که در دهمین آیین از خانواده حدود ۳۰۰ نفری که در دفاع از سلامت مردم جان خود را از دست دادند در سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس فداکاری تجلیل و آیین با پیامی از سوی یکی از مقامات عالی رتبه کشور آغاز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، «جمال رحیمیان»، در نخستین نشست شورای سیاستگذاری آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که با هدف ارائه طرح پیشنهادی برای برگزاری دهمین آیین، نهایی شدن سهمیه تندیس و تصویب بودجه این آیین با حضور دکتر «عادل تقوی»، مدیر کل فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر «جمال رحیمیان» دبیر دهمین آیین و مدیران دستگاه‌های اجرایی و همکار دهمین آیین در محل تالار امیر کبیر دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار شورای عالی آیین اعطای تندیس فداکاری با حضور رئیس جهاددانشگاهی و مسئولان و معاونان دستگاه‌های همکار تشکیل شد، اظهار کرد: طرح پیشنهادی برگزاری این دوره طی جلسه مذکور با حضور دکتر طیبی ارائه و بر این اساس، برآوردها درباره هزینه تهیه تندیس تخمین زده و مقرر شد قیمت تمام شده ساخت تندیس با ترکیب جدید و حفظ شاکله کاهش پیدا کند و بر مبلغ جوایز اعطایی افزوده شود. این‌کار پس از چند جلسه طی هفته گذشته انجام شد. 

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به مصادیق هفتگانه فداکاری تعریف شده در آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران گفت: این مصادیق شامل حضور داوطلبانه در دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل‌بیت (ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در حوادث و رخدادهای طبیعی یا غیرمترقبه، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه، تأمین ارگان‌های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو، مشارکت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی کشور، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های سلامت و توانبخشی به طور ویژه مدافعان سلامت و انجام فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط زیست است. 

وی با بیان اینکه امسال در همه مصادیق، فعالان عرصه کرونا مد نظر قرار دارند، در ادامه با ارائه گزارش عملکرد ۹ساله آیین گفت: طی ۹ دوره برگزاری آیین از ۳۷۷ دانشجو و گروه دانشجویی تقدیر شد که از این میان ۸۵ درصد دانشجو و ۱۵ درصد گروه دانشجویی بوده‌اند. 

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه ۱۸ درصد دانشجویان برگزیده زن و ۸۲ درصد مرد بوده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۱ درصد دانشجویان از تهران و ۷۹ درصد مربوط به دیگر نقاط کشور بوده‌اند. 

رحیمیان نسبت دانشجویان دانشگاه آزاد به دولتی را در میان دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فداکار برگزیده در ۹ دوره ۲۴ به ۷۶ برشمرد و افزود: ۱۶ درصد آن‌ها از دانشجویان پزشکی و علوم پزشکی و ۸۴ درصد از دانشجویان غیر پزشکی بوده‌اند. 

وی با بیان اینکه در دهمین آیین از دانشجویان و گروههای دانشجویی با یکی از مصادیق هفتگانه فداکاری با اولویت فعالیت کرونایی تقدیر می‌شود، گفت: این افراد و یا گروه‌ها یا توسط سازمانها و وزارتخانه مربوطه و یا توسط اشخاص به دبیرخانه معرفی می‌شوند. 

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به افزایش سهمیه همه سازمانهای همکار در دهمین آیین در ادامه میزان افزایش سهمیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای معرفی دانشجو و یا گروه دانشجویی فداکار از ۲ به ۱۵ دانست و گفت: همچنین سهمیه وزارت علوم از ۵ به ۷، سازمان بسیج دانشجویی کشور از ۵ به ۱۰، سازمان بهزیستی از ۳ به ۵، کمیته امداد از ۲ به ۳ افزایش یافت در عین حال سهمیه سازمانهای جوانان هلال احمر ۸، محیط زیست ۳، انتقال خون ۳، نظام پزشکی ۳، دانشگاه آزاد ۱۰، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ۳ و دبیرخانه ۶ تعیین شد. 

رحیمیان با بیان اینکه برای هر دانشجو یک تندیس به ارزش ۶ میلیون ریال به همراه ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی در نظر گرفته شده است، افزود: این اعتبار باید از طریق مشارکت مالی همه سازمانها و دستگاههای همکار تأمین شود از این‌رو در این آیین برای هر سازمانی سهم مالی جهت مشارکت در نظر گرفته شده است. 

وی پیش بینی کرد که در این دوره از ۳۰۰ خانواده شهید مدافع سلامت در سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس فداکاری تجلیل می‌شود و در ادامه تصریح کرد: در نظر داریم این آیین را با پیامی از سوی مقام عظمای ولایت آغاز کنیم. 

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با تأکید بر ضرورت مشارکت مالی سازمانها و دستگاههای اجرایی برای برگزاری آیین گفت: ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری کاری فرا مادی و مقدسی است که تاکنون سازمانها و دستگاههای اجرایی مشارکت خوبی داشته اند. 

در ادامه این نشست، دکتر «عادل تقوی» مدیر کل فرهنگی جهاد دانشگاهی از آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران به عنوان رویداد فاخر فرهنگی یاد کرد و افزود: ضرورت برگزاری این آیین با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان بیشتر احساس می‌شود. 

وی با بیان اینکه امروز فداکاری بیشتر در کادر درمان جلوه‌گر شده است، گفت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران از گذشته ضرورت ترویج و اشاعه این فرهنگ و نهادینه کردن آن در جامعه دانشجویی را احساس و در قالب فعالیتی جهادی آن را اجرا کرد. 

مدیر کل فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین با تأکید بر لزوم شناسایی طلبه‌های فداکار و اهدای تندیس فداکاری به آن‌ها گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در تدوین برنامه‌های آیین اعطای تندیس فداکاری در این دوره، بر این نکته تأکید داشته که امسال نشان ویژه شهید سلیمانی به برترین‌های این دوره اعطا شود. 

بر اساس این گزارش در ادامه نشست مدیران سازمانها و دستگاههای اجرایی و همکار به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند. 

منیری از جمعیت جوانان سازمان هلال احمر با اعتقاد به اینکه این آیین با مأموریت و رسالت این نهاد همخوانی دارد، گفت: از اینرو این سازمان در ۱۹۲ کشور دنیا شکل گرفت تاکنون نیز در فراگیری کرونا ۵ طرح ملی مرتبط با کرونا را طی ۱۱ ماه با مشارکت دیگر سازمانها اجرا کرده است. 

وی غربالگری سفرهای نوروزی، طرح آمران و ناظران، مشارکت در طرح حاج قاسم سلیمانی، طرح پاکسازی محیط اجتماعی و… را از جمله این طرحهای ملی برشمرد و افزود: این جمعیت از روزهای نخستین شیوع کرونا که با استرس بسیاری همراه بود در صحنه حضور داشت. 

منیری افزایش سهمیه این جمعیت را خواستار شد که با توافق حاضرین سهمیه این نهاد از ۸ به ۱۲ افزایش یافت. 

ربانی از سازمان انتقال خون نیز با بیان اینکه از ۳ سهمیه اختصاصی به این سازمان در جهت معرفی بهبود یافتگان کرونایی که پلاسمای خود را برای نجات جان هموطنان خود اهدا کرده‌اند استفاده می‌شود، گفت: در این ایام حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار فرد بهبودیافته از کرونا پلاسمای خود را برای درمان بیماران شدید کرونایی اهدا کردند. 

حسینی نماینده معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از برگزاری این رویداد مقدس فرهنگی ۱۵ سهمیه را برای این وزارتخانه مناسب دانستند و برای همکاری و برگزاری این آیین اعلام آمادگی کردند. 

صادق مفرد معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی کشور هم با بیان اینکه امسال از ۲۰۳۰ گروه جهادی ۱۵۰۰ گروه عملیات کردند، افزود: از این تعداد ۸۵۵ گروه در حوزه کرونا بوده اند. 

وی با بیان اینکه در ۷۳ دانشگاه پزشکی فعالیت ویژه و مستمری داشتیم، در ادامه پیشنهاد داد که برای تأمین منابع مالی بیشتر با شماری از ارگانهای مرتبط نظیر بنیاد مستضعفان و… رایزنی شود. 

حجت الاسلام مستأجران هم از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تقدیر از برگزاری چنین رویدادهایی در جهت نهادینه کردن سنت حسنه فداکاری در ادامه ایجاد توازن در انتخاب دانشجویان و گروههای دانشجویی را خواستار شد تا در صورت انتخاب بتوان به درستی پاسخگو بود. 

وی با تأکید بر ضرورت شفاف شدن تعریف دانشجو خاطرنشان کرد: سال گذشته در دفاتر از حضور طلاب و روحانیون در فضای بیمارستانها استفاده شد که معتقدم از لذت بخش‌ترین سالهای فعالیتمان بود. 

مستأجران با بیان اینکه سال گذشته عیار بسیاری از دانشجویان را سنجیدیم، افزود: در نظر داریم در خصوص حضور روحانیون در بیمارستانها با دکتر نمکی صحبتی داشته باشیم هم اکنون نیز با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی را دنبال می‌کنیم. 

دکتر اشرف از دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به تعدد دانشکده‌های دانشگاه آزاد و فراوانی دانشجو ۱۰ سهمیه را برای این دانشگاه در دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران را مناسب دانست. 

یارنسب از بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اوج ایثار و فداکاری را شهادت دانست و گفت: در جوامع هنری نظیر جشنواره فجر تندیس سیمرغ مفهومی خاص دارد که باید با اعطای تندیس فداکاری به شمار محدودی ارزش آن را افزایش داد به اعتقاد من اعطای شمار فراوانی تندیس خود ناقض اصل این موضوع است که می‌توان اهدای لوح تقدیر را جایگزین آن کرد. 

وی با بیان اینکه بنیاد شهید به حوزه ایثار اجتماعی وارد شده است، افزود: امسال در کنار همه همایش‌ها و کنگره‌هایی که برگزار کردیم بخش ویژه ایثار اجتماعی هم مطرح بود و در بسیاری از این برنامه‌ها از مدافعان سلامت هم تقدیر شد. 

دکتر «مسعود حبیبی» معاون فرهنگی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی اعطای تندیس را هویت ساز و اثرگذار در دانشجویان دانست و گفت: بسیاری از خانواده شهدای مدافع سلامت بدون چشم داشت مادی خواهان قدردان بودن از جانفشانی عزیزانشان هستند. 

محمدی از سازمان محیط زیست هم ۳ سهمیه را برای این سازمان مناسب خواند و در ادامه درج عبارت دانشجویان فداکار به همراه مدافعان سلامت بر روی تندیس را پیشنهاد داد. 

دکتر حسن زاده از کمیته امداد امام خمینی (ره) هم با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار دانشجو تحت پوشش این نهاد هستند، در ادامه افزایش سهمیه از ۳ به ۵ را خواستار شد. 

نظر شما