شناسهٔ خبر: 45375803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

داعش نیروی نیابتی آمریکا در عراق و سوریه است

نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی گفت که گروه تروریستی داعش نیروی نیابتی آمریکا است و به نیابت از این کشور در عراق و سوریه می جنگند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هادی قبیسی» نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی اظهار داشت: آمریکا در کنار گروه تروریستی داعش در جنگ ویرانگرش در عراق و سوریه قرار دارد.

وی افزود: آمریکا تلاش می کند که از داعش هرجا که باشند، حمایت امنیتی و سیاسی کند.

این تحلیلگر امروز در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق تصریح کرد: آمریکا از جنگجویان داعش در طول هشت سال اخیر در عراق و سوریه استفاده کرده است.

وی گفت: داعش ارتش نیابتی آمریکا است و در سطح بالایی بویژه در مرحله آینده به آنها تکیه می کند.

اخیرا نگرانی‌ها در زمینه بازسازی ساختار داعش از سوی آمریکا با کمک هم پیمانان منطقه ای این کشور - در سایه تحرکات مشکوک آمریکایی در مرز سوریه و عراق - افزایش یافته و از همین رو، درخواست‌ها در عراق برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در این کشور بیشتر شده است.

«عبدالمنعم الساعدی» کارشناس امنیتی عراقی روز گذشته تصریح کرد: همه نشانه ها حکایت از آن دارد که ورود تروریست های خارجی به عراق از طریق نیروهای آمریکایی صورت می گیرد که بین عراق و سوریه بدون هرگونه نظارتی تردد می کنند.

«صباح العکیلی» کارشناس امنیتی عراقی نیز پنجم بهمن ماه جاری گفت: اطلاعات تایید شده ای داریم که نشان می دهد کاروان های نظامی آمریکا چهار هزار داعشی را از خاک سوریه وارد عراق کرده اند و اجازه بازرسی و تفتیش این کاروان های نظامی آمریکایی به نیروهای امنیتی عراقی داده نمی شود.

در همین راستا، سخنگوی «کتائب حزب الله» عراق پیشتر گفته بود که گروهک‌های تروریستی در پایگاه‌های آمریکا در داخل سوریه یا در مرز سوریه و عراق یا مرزهای اردن و عراق آموزش می‌بینند.

یکی از مقرهای نیروهای آمریکایی در سوریه پایگاه «التنف» است و اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر اقدام واشنگتن در انتقال تروریست‌ها از این پایگاه به پایگاه خود در منطقه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب عراق منتشر شده است.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما