شناسهٔ خبر: 45375782 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در روز نهم نمایشگاه مجازی کتاب تهران روی داد

عبور از فروش یک میلیون نسخه کتاب و تشکر وزیر از شرکت پست

تهران-ایرنا- تشکر وزیر از شرکت پست و عبور از یک میلیون جلد کتاب فروخته شده، مهم ترین رویدادهای روز نهم نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نهمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکی از بهترین روزهای این نمایشگاه بود که با درصد بالای تحویل کتاب‌ها از طریق پست، توانست اعتماد مخاطبان را به شکل قابل توجهی جلب کند.

تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت ملی پست ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه توئیتری خود از شرکت ملی پست ایران در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تشکر کرد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حساب توییتری خود نوشت:

برابر گزارش پست، تاکنون بیش از ۱۰۶ هزار مرسوله پستی در نمایشگاه مجازی کتاب به مخاطبان رسیده و بیش از ۲۲۰ هزار در مسیر توزیع قراردارد. دسترسی سریع و سالم خریداران به مرسوله‌ها، سهم مهمی در اطمینان ‌به نمایشگاه مجازی دارد. از شرکت ملی ‎پست ایران بابت همکاری صمیمانه‌شان سپاسگزارم.

تعداد خرید کتاب از مرز یک میلیون نسخه گذشت

یکی دیگر از اخبار روز نهم نمایشگاه، تعداد کتاب‌های فروخته شده در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که از مرز یک میلیون نسخه عبور کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، تاکنون یک میلیون و ۳۳هزار و ۷۵۰ نسخه کتاب به ارزش ۵۳۷میلیارد و ۶۲۸میلیون و ۵۰۱هزار و ۷۹ ریال با آغاز نهمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوی ناشران به فروش رسید.

آمارهای نهمین روز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان می دهد که تعداد کل سفارش‌ها ۱۸۱هزار و ۶۸۴ مورد است که از این میان سفارش‌های در انتظار ارسال ۹۶ هزار و ۷۲۴ سفارش است و تعداد کل سفارش‌های ارسال شده ۸۴هزار و ۹۶۰ کتاب است.

همچنین در این نمایشگاه تا کنون ۲۲هزار و ۷۸۸بسته توسط خود ناشر ارسال و ۴۴۲هزار و ۴۴۱بسته از سوی پست کتاب ارسال شده است.

رضایت ناشران دانشگاهی

موضوع مهم دیگری که در روز نهم نمایشگاه مطرح شد، رضایت ناشران دانشگاهی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود چون دانشجویانی که در یک سال اخیر نتوانسته بودند کتاب تهیه کنند، در این رویداد بزرگ فرهنگی، آثار مورد نظر خود را تهیه کردند.

به نظر می رسد درصد زیادی از دانشجویان و اعضای هیأت علمی با استفاده از بن تخفیف، کتاب های زیادی را خریده اند و بن خود استفاده کرده اند. 

به گزارش ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود چون این شکل برگزاری نمایشگاه مجازی در این وسعت، با حضور این تعداد ناشر، و با لحاظ دارا بودن بخش فروش، و بخش بین‌الملل، رایت سنتر و نشست های فرهنگی در دنیا بی‌نظیر بوده تا آنکه تصمیم گرفت با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی را در ایران به شکل مجازی برگزار کند.

ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی شد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۱۰۰۰ ناشر حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

کاری در سطح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در واقع یک ابر پروژه چه در حوزه فناوری و زیرساخت و هم در بحث مجازی و حتی کارهای غیرمجازی و بحث لجستیک پشتیبانی مالی اداری و حتی پشتیبانی است.

همچنین فروش بیش از ۵۰ میلیاردی این نمایشگاه کتاب همراه با ثبت بیش از ۷۰۰ میلیون درخواست در سامانه و ارائه پاسخ های درست در کسری از یک ثانیه نشانگر اقبال و استقبال مخاطبان از این رویداد بزرگ فرهنگی و مجازی کشور دارد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگیر ناشران و مخاطبان با دو نوبت تمدید از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دهم بهمن ماه جاری میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در فضای مجازی خواهد بود.

نظر شما