شناسهٔ خبر: 45375722 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور خبر داد:

ارایه طرح مشخص برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای واحد‌های سلولزی

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: در جلسه مقرر شد تا با همکاری وزارت نفت، سوخت مورد نیاز کارخانجات سیمان استان سیستان و بلوچستان که در ردیف مصوبه اخیر هیات دولت قرارنگرفته است، تامین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، بابک دین پرست در حاشیه صدوهفتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: این واحد‌های تولیدی مشمول دریافت سوخت بودند، ولی در زمان تنظیم تصویبنامه اخیر دولت، این واحدها مشمول تصویبنامه نشدند که با توجه به ابلاغیه معاون اول رییس جمهور و قول همکاری مسئولین ذیربط وزارت نفت، مقرر شد که مشکلات این گروه از واحدها در اسرع وقت با تامین سوخت مورد نیاز آنها مرتفع شود.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: در جلسه امروز ستاد تسهیل، آخرین وضعیت واحد‌های تولیدی استان سیستان و بلوچستان بررسی شد.


دین‌پرست افزود: رسیدگی و تمرکز دستگاههای مسئول و مرتبط، به منظور احیای واحد‌های تحت تملک شبکه بانکی، واحد‌های راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی، مولد سازی معادن غیر فعال و بررسی آخرین وضعیت روند تامین منابع مالی برای طرح‌های سرمایه گذاری استان، از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

وی افزود: یکی از تصمیمات مهم جلسه امروز، ارزیابی روند اجرای تصویبنامه هیات وزیران برای توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه ای در استانهای شرق و غرب کشور بود.


وی با اشاره به اینکه این تصویبنامه در اجرای مصوبات شورای توسعه و امنیت پایدار شرق کشور در دی ماه سال ۸۹ تصویب و اصلاحات مورد نظر در آذرماه سال ۹۷ از تصویب هیات دولت گذشته است.

دین پرست ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشوق های مصرح در این تصویبنامه که قلمرو جغرافیایی آن استانهای آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه و کردستان در غرب کشور و استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان،کرمان و هرمزگان در شرق کشور تعیین شده، این است که؛ نرخ سود تسهیلات ریالی و ارزی اعطایی و همچنین تسهیلات سرمایه در گردش، برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، فرهنگی، خدماتی و گردشگری مناطق موضوع این تصویبنامه تا پایان برنامه ششم توسعه را در سود اعتبارات سرمایه گذاری ، به میزان پنجاه درصد(۵۰ ٪) نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تعیین می شود و مابه التفاوت تا نرخ مصوب، هر سال در بودجه سنواتی درج می شود.

قائم مقام وزیر صمت در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه علیرغم ابلاغ موضوع توسط رییس سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی و ابلاغ موضوع از طریق بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور در سال ۱۳۹۷، تاکنون گزارشی از سوی استانهای مشمول، مبنی بر بهره مندی مشمولین، از تصویبنامه ابلاغی دولت دریافت نشده است.

دین پرست تصریح کرد: امروز در جلسه ستاد تسهیل تصمیم گرفته شد که استانداری سیستان و بلوچستان، نسبت به بررسی روند اجرای تمامی بند‌های تصویبنامه هیات وزیران در آن استان اقدام و نتیجه را ظرف مدت ۱۰ روز به دبیرخانه ستاد تسهیل اعلام نماید. ضمنا دستگاه‌های مسئول و موظف در تصویبنامه نیز از جمله وزارت خانه های صمت، اموراقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز مکلف شدند، بطور همزمان گزارشی از روند اجرای تکالیف ابلاغی خود در تصویبنامه موصوف را به دبیرخانه ستاد تسهیل منعکس نمایند. نتیجه ارزیابی مربوط به نحوه اجرای تصویبنامه توسط دستگاههای مسئول، به رییس جمهور ارائه خواهد شد.


قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورد بررسی قرار گرفت ، رسیدگی به موضوع مشکل ۱۰۸ مزرعه تولید و تکثیر و تولید میگو در منطقه گواتر سیستان و بلوچستان بود که یک پرونده ۲۳ ساله است.


دین پرست گفت: با توجه به بروز سیل و برخی حوادث طبیعی، سرمایه‌گذاران این واحد‌های تولیدی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی با مشکل مواجه شدند و وزیر جهاد کشاورزی در تیرماه گذشته، طی نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور، خواستار رسیدگی به مشکلات این تولیدکنندگان و حل آن شده است.


وی افزود: در نامه وزیر جهاد کشاورزی مجموع رقم بدهی این واحد‌ها 62.5 میلیارد تومان برآورد و اعلام شده بود که این رقم در جلسه امروز و با همکاری بانک های عامل کشاورزی، ملی و صادرات و بخشش جرایم ، به ۳۶ میلیارد تومان کاهش یافت.


معاون اقتصادی وزیر کشور در این خصوص گفت: به گفته رئیس سازمان شیلات اگر مشکل مدیران این مزارع و واحدهای مرتبط حل و فصل و مرتفع شود، حداقل ۳ هزار اشتغال جدید خواهیم داشت و هزار و ۵۰۰ هکتار به مزارع تولید میگو افزوده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به پروژه کارخانه تایر هامون افزود: امروز همچنین مقرر شد، وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه، این طرح مصوب را که سابقه تصویب آن به سفر سال ۱۳۹۳ هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان برمیگردد و در اجرای تاکیدات اخیر رییس جمهور محترم در هامش گزارش مرداد ماه سالجاری وزیر کشور و جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصادمقاوتی در استان سیستان و بلوچستان، پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم را برای اجرای هرچه سریعتر طرح و در صورت لزوم با بهره جستن از تسهیلات و مشوق های مندرج در تصویبنامه مربوط به توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه ای، به عمل آورد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در خصوص مشکلات شرکت کشت و صنعت هفت تپه و تعطیلی آن توضیح داد: یکی از سیاستهای اصلی ستاد تسهیل در توافق با قوه قضاییه و ستادهماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی این است که هرگونه ورود به بررسی مشکلات واحدهای تولیدی دارای پرونده قضایی، در توافق با مراجع ذیربط صورت پذیرد.

دین پرست افزود: در مورد شرکت کشت و صنعت هفت تپه نیز اخیرا معاون قضایی دادستان کل کشور، در راستای رویکرد جدید رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه بررسی های قضایی نباید منجر به تعطیل واحدهای تولیدی خدشه به تولید و اشتغال شود، در نامه ای از ستاد تسهیل و رفع موانع درخواست نموده اند تا نسبت به بررسی و حل مشکلات اجرایی این واحد اقدام کنیم که دستورات لازم به دبیرخانه ستاد، به منظور ابلاغ موضوع، به استاندار و رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع استان خوزستان، به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات واحد موصوف صادر شده است.

ارایه طرح مشخص برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای واحد‌های سلولزی

وی همچنین در خصوص برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه کارخانجات تولید کننده کاغذ گفت:
در جلسه سه هفته قبل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، موضوع حل و فصل کارخانجات چوب و کاغذ مازندران و بالاخص تامین چوب مورد نیاز آن کارخانه مطرح شد و یکی از مصوبات مهم آن جلسه، الزام وزارت جهاد کشاورزی به تامین مواد اولیه مورد نیاز برای آن واحد تولیدی و سایر کارخانجات مشابه تولید کاغذ و دیگر واحد‌های سلولزی کشور بود که در آن جلسه رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد، حداکثر ظرف مدت یک ماه، طرح وزارت متبوع خود را برای تامین مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای سلولزی کشور به دبیرخانه ستاد ارائه نمایند.
دین پرست افزود: در حال حاضر تنها یک هفته از این فرصت چهار هفته‌ای باقی مانده است و امروز هم به دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ابلاغ شد که نتیجه را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و اعلام نماید، چرا که وزارت جهاد کشاورزی موظف است، فرآیند‌ها را پیگیری کند و از محل واردات و یا تولید داخل، نیاز کارخانجات سلولزی به مواد اولیه را هرچه سریعتر برطرف نماید.

نظر شما