شناسهٔ خبر: 45375549 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

روایت «پولتیکو» از

جنگ نیابتی در آمریکا بر سر «رابرت مالی» و ایران / برخی دموکرات ها می گویند او در قبال تهران مواضع چپ گرایانه افراطی دارد

اینکه آیا بایدن علی رغم مخالفت برخی از قانون گذاران کلیدی در کنگره مالی را انتخاب می‌کند، نشان دهنده میزان سرمایه‌گذاری سیاسی وی برای خاورمیانه است. دولت اوباما تقریباً به طور مداوم با اسرائیل، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و متحدان آن‌ها در مورد سیاست ایران در طول مدت هشت سال فعالیت خود درگیری داشت و برخی از شرکت کنندگان در این بحث‌ها اکنون می‌گویند که‌ای کاش اوضاع به گونه دیگری پیش می‌رفت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پولتیکو نوشت: رو خانا نماینده دموکرات در سال ۲۰۱۹ به دیدار رئیس جمهور جیمی کارتر در خانه وی رفت. او در این دیدار در جستجوی راهنمایی‌های از سوی این مقام ارشد سابق دولتی در مورد طیف وسیعی از مسائل بود. در جریان این دیدار کارتر توصیه‌ای به قانونگذار جوان کالیفرنیا کرد که تا امروز هرگز فراموش نکرده است، کارتر گفت به توصیه‌های راب مالی گوش کن!

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: خانا در مصاحبه‌ای یادآوری کرد: من در حال صحبت با رئیس جمهور کارتر در مورد کره شمالی و ایجاد راهی برای توافق صلح بودم. کارتر در جریان این دیدار گفت: کسی که باید در مورد مسائل حقوق بشری، دیپلماسی و سیاست خارجی با او مشورت کنی، راب است.

این اظهارات خانا است، یک دموکرات مترقی که گفته از همکاران جمهوری خواهش خواسته تا از بایدن حمایت کنند. خود خانا فکر می‌کند که مالی متخصص حل اختلافات است، فردی که حالا قرار است نماینده ویژه امور ایران شود خودش از حامیان و دست اندرکاران توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با این کشور بود.

خانا با تمجید از اقدامات مالی گفت که فکر می‌کند وی یک انتخاب شگفت انگیز خواهد بود. مالی، یک مقام سابق اوباما شخصیتی آرام و متین دارد که در حال حاضر رئیس گروه بحران بین المللی به حساب می‌آید. او از زمان مطرح شدن نامش برای سمت نمایندگی ویژه در امور ایران، در مرکز درگیری‌های سیاسی بر سر سیاست دولت جدید در قبال تهران قرار گرفته است. در مجموع پیش‌بینی می‌شود که مساله ایران اولین مورد اختلاف بین بایدن و مخالفان‌اش باشد. جمهوری خواهان مالی را متهم کرده‌اند که نسبت به ایران بسیار نرم و نسبت به اسرائیل بسیار تند رفتار می‌کند. در حالی که مترقیان و همکاران فعلی و سابق برای دفاع از وی پیش قدم شده‌اند، برخی از دموکرات‌ها در جمع‌هایی خصوصی نگرانی خود را در مورد برخی اظهارات علنی مالی ابراز داشته‌اند.

یک مقام ارشد دولت از مالی دفاع کرد و وی را یک متخصص خاورمیانه فوق العاده متبحر خواند. او تاکید کرد که وی به دلیل برخورد اصولی با موضوعات پیچیده سیاست خارجی شخصیتی مورد احترام است.

این مقام مسئول اضافه کرد که روحیه کار جمعی و از خودگذشتگی مالی بی نظیر است، او همچنین گفت کسی که تا به حال با راب کار کرده می‌داند که وی هرگز از به چالش کشیده شدن و یا پرسیدن سوالات سخت در اتخاذ سیاست بهتری برای مردم آمریکا ابایی ندارد.

اگرچه وی برای انتصاب در سمت تعیین شده نیازی به تأیید سنا ندارد، اما هفته گذشته، هنگامی که وبسایت جوئیش اینسایدر برای اولین بار گزارش داد که وی کاندیدای اصلی این سمت است، درگیری و اختلاف نظر‌ها بر سر انتصاب مالی در سمت نماینده ویژه امور ایران کلید خورد. سناتور تام کاتن (R-Ark.) در توئیتی نوشت: مالی سابقه طولانی مدتی در همدردی با ایران و خصومت با اسرائیل دارد.

نمایندگان دیگری، چون جو ویلسون جمهوریخواه هم از این اظهارات کاتن حمایت کردند. این انتقادات باعث واکنش دنیس راس، فرستاده سابق صلح خاورمیانه در دولت اوباما شد. راس در توئیتر خود نوشت: من نظرات در مورد راب مالی را دیدم و به جرات می‌توانم بگویم که نادرست است. او شخصیتی جدی و متفکر است که دقیقا می‌داند چه چیزی مهم است. او به هیچ روی جزم اندیش نیست و می‌دانم که نظرات موافقان و مخالفان را به دقت می‌سنجد تا بر اساس آن تصمیم بگیرد. من بسیار به وی احترام می‌گذارم.

ماجرای خبر دشمنی مالی با اسرائیل به اواخر دهه ۱۹۹۰ زمانی که او به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور بیل کلینتون در امور اعراب و اسرائیل خدمت می‌کرد، بر می‌گردد. مالی که در مورد لزوم تعامل با دشمنان آمریکا بار‌ها استدلال کرده، در سال ۲۰۰۸ زمانی که فاش شد با اعضای حماس دیدار داشته از مسئولیت در دولت اوباما استعفا داد. وی پس از بازگشت به دولت اوباما در سال ۲۰۱۵، نه تنها خواستار برکناری فوری بشار اسد نبود، بلکه برعکس از تعامل با وی حمایت هم می‌کرد.

مواضع وی برخی از دموکرات‌های محافظه کار نزدیک به بایدن در کنگره را هم ناخشنود کرده است. آن‌ها معتقدند که اظهارات مالی، او را به سیبلی آسان برای حملات جمهوری خواهان تبدیل خواهد کرد که خواهان عدم مذاکره با ایران هستند. یکی از مقامات سابق اوباما گفت: او در مورد مسائل ایران، اسرائیل، سوریه بیش از اندازه مواضع چپ گرایانه دارد بنابراین انتصاب وی در این حوزه مناسب نیست.

با این وجود مدافعان مالی می‌گویند که منتقدان وی بیش از اندازه در قبال‌اش بدجنسی می‌کنند. آن‌ها یادآور می‌شوند که این دونالد ترامپ، سلف بایدن بود که در سال ۲۰۱۸ برجام را ترک کرد آن هم در حالی که ایران به توافق پایبند بود، با خروج ترامپ از برجام ایران ضمن تقویت نیرو‌های نیابتی‌اش روی به تولید بیشتر اورانیوم نیز آورد.

یکی از نمایندگان مجلس دموکرات که خواست نامش فاش نشود در مورد این موضوع گفت: آن‌ها نمی‌توانند در حال حاضر در مورد اصل سیاست بایدن اعتراض کنند چرا که کاملاً واضح است که عقب نشینی از برجام باعث بدتر شدن وضعیت شده است. به همین خاطر روی به انتقاد از انتخاب‌های بایدن برای سمت‌های مختلف می‌اورند.

چشم انداز کنونی به ویژه پس از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، که حتی در آخرین روز‌های فعالیت خود تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد، پر از سنگلاخ است. یکی دیگر از مقامات کاخ سفید گفت: مالی با فضای گفتگو‌ها با ایران آشنا است و این عمده‌ترین دلیلی است که دولت بایدن آماده است تا از او برای این نقش استفاده کند. این فرد خاطر نشان کرد که جدول زمانی مذاکرات فشرده است و فرصت کمی وجود دارد تا دولت آمریکا پیش از انتخابات ژوئن ایران به توافقی با این کشور دست یابد. تا شش ماه آینده، حسن روحانی، رئیس جمهور معتدل که حامی برجام و گفتگو است کنار می‌رود و پنجره بایدن برای مذاکره مجدد با ایران بسته می‌شود.

اینکه آیا بایدن علی رغم مخالفت برخی از قانون گذاران کلیدی در کنگره، مالی را انتخاب می‌کند، نشان دهنده میزان سرمایه‌گذاری سیاسی وی برای خاورمیانه است. دولت اوباما تقریباً به طور مداوم با اسرائیل، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و متحدان آن‌ها در مورد سیاست ایران در طول مدت هشت سال فعالیت خود درگیری داشت و برخی از شرکت کنندگان در این بحث‌ها اکنون می‌گویند که‌ای کاش اوضاع به گونه دیگری پیش می‌رفت.

این نماینده دموکرات با اشاره به لزوم تقویت بیشتر توافق هسته ای گفت: من شخصاً نمی‌خواهم به سیاست ۲۰۱۶ با ایران برگردیم، با این حال کاملا اطمینان دارم که دولت به دنبال گسترش و تقویت توافق هسته‌ای برای رسیدگی به سایر جنبه‌های رفتار‌های خصمانه ایران است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما