شناسهٔ خبر: 45375449 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور:

فضاها برای تردد کم‌بینایان باید ایمن باشد

تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به میزان اختلالات بینایی قابل‌ توجه در افراد مسن و معلول گفت: فضاها برای تردد افراد مسن، نابینایان و کم‌بینایان باید ایمن باشد درحالیکه در موارد بسیاری اینگونه نیست.

صاحب‌خبر -

ابراهیم کاظمی مومن سرائی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: موارد بسیاری وجود دارد که چاله‌ای در خیابان رها می‌شود و خطرات جسمی و حادثه نابینایان و کم‌بینایان را تهدید می‌کند.

وی گفت: گاهی حواس ما نیست که برخی افراد در این شهر به واسطه سن بالا یا اختلالات بینایی و معلولیت، نمی‌توانند ببینند و به ‌طور مثال چاله‌ها در خیابان را بدون ‌توجه رها می‌کنیم و یا تکه‌ای از پلی را می‌بُریم و می‌رویم تا نیم ساعت دیگر آن را درست کنیم و در همین مدت کم، افراد دارای اختلالات بینایی دچار صدمات جدی شوند.

مومن سرائی اضافه کرد: فضای فرهنگی کشور باید به جایی برسد که به فکر همه اقشار جامعه باشد. افراد مسن و دارای اختلالات بینایی از هر محلی امکان دارد، تردد کنند بنابراین باید همه جوانب احتیاط را برای حفظ سلامتی آنان در نظر گرفت.

مومن سرائی ادامه داد: گاهی مغازه‌داران، وسایل خود را در پیاده‌روها می‌چینند و فرد سالم به سختی از کنار آنها هر طور که شده، رد می‌شود اما نابینا هنگام ردشدن از آن صدمه می‌خورد یا گاهی کرکره مغازه به حدی پایین آورده می‌شود که نابینا نمی‌تواند از آن رد شود. توجه به این مسائل باید در سطح جامعه باید به گونه‌ای نهادینه شود که مناسب‌سازی را سرلوحه کارهایشان قرار دهند.


لزوم دسترس‌پذیر کردن درگاه‌های الکترونیکی برای نابینایان در شرایط کرونایی

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در ادامه با تاکید بر لزوم دسترس‌پذیر کردن درگاه‌های الکترونیکی برای نابینایان در شرایط کرونایی، گفت: وبسایت‌ها و درگاه‌های الکترونیکی باید برای همه اقشار جامعه مناسب سازی شود.

مومن سرائی افزود: با توجه به شیوع کرونا و لزوم کمتر شدن ترددها به منظور حفظ فاصله اجتماعی، مناسب‌سازی درگاه‌های الکترونیکی نه تنها برای افراد معلول بلکه برای همه اقشار جامعه می‌تواند مفید باشد.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در مقوله مناسب‌سازی باید به‌آن توجه داشت این است که باید همه اقشار جامعه را در نظر بگیریم و مناسب‌سازی را فقط مختص گروه خاص نبینیم. به‌طورمثال نابینایان باید بتوانند به‌راحتی از امکانات شهری استفاده کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور تاکید کرد: نیاز است محیط‌ها به صورت دقیقی برای نابینایان مناسب‌سازی شود و برای اینکه بدانیم برای آنان چه استانداردها و امکاناتی باید فراهم کنیم لازم است علم و تخصص کافی به این موضوع داشته باشیم.

مومن سرایی گفت: به ‌طورمثال در مناسب‌سازی بانک‌ها، امکانات سخت‌افزاری آنها باید به گونه‌ای باشد که نابینایان به تنهایی و بدون نیاز به کمک دیگران بتوانند از این امکانات استفاده کنند. درگاه‌های الکترونیکی باید طوری مناسب‌سازی شوند که اگر واقعا نیاز به تردد نیست، تمام افراد جامعه بتوانند از خدمات آن درگاه استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مناسب‌سازی استاندارد فضاهای فیزیکی سطح شهر افزود: مناسب‌سازی فق محدود به پیاده‌رو نیست و تمام فضاها اعم از بوستان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و متروها باید مناسب‌سازی شوند.

نظر شما