شناسهٔ خبر: 45375431 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

جلسه امروز را به منزله دریافت شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ تلقی می‌کنیم/ مسئولین عالی مرتبط با معدن به مجلس احضار می‌شوند

شجاعی با اشاره به معنای وجودی کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما یک گزارش از طرز کار دستگاه‌های مرتبط با موضوع تهیه می‌کنیم سپس این گزارش بدون نوبت در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. اگر در این گزارش به این نتیجه برسیم قوانین ما ایراد دارد، می‌تواند منجر به اصلاح قوانین مرتبط با موضوع معدن شود.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسن شجاعی امروز در نشست مطالبه گران حوزه معدن اظهار کرد: این جلسه مصداق آیه قران است که «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» لذا سخنان شما حتی اگر تند باشد باید احترام قائل باشیم و هیچ مسئولی حق ندارد ازاین فریاد‌ها ناراحت شود. این فریاد‌ها برخواسته از عدالت خواهی ست.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ مطابق با اصل ۹۰ قانون اساسی تشکیل شده و معنای وجودی آن اینگونه است که هرکس از طرز کار همه قوای سه گانه و دستگاه‌های کشور اگر شکایتی داشته باشد در این کمیسیون مطرح وبررسی می‌شود. کمیسیون اصل ۹۰ ورود در مصادیق ندارد یعنی در سوژه‌های معادن مختلف ورود نمی‌کند، اما اینکه طرز کار ما در معادن کشور ایراداتی داشته باشد قطعا قابل پیگیری است.

وی گفت: بنده در برخی دیدار‌ها در نقاطی از روستا‌های کشور جاده‌هایی را می‌بینم که مانند جاده‌های جنگ زده سوریه می‌باشد. ایا توسعه و پیشرفت کشور باید با لگدمال کردن مردم همراه باشه. انچه که ما در عمل می‌بینیم یک زمانی تئوریزه شد یعنی تفکر غرب گرا و لیبرال بدین گونه است. اقایان غرب گرا دو دهه پیش در نامه‌ای به رهبر انقلاب گفتند طرح توسعه‌ای را در کشور اجرا کنیم که از قبل ان کشور توسعه پیدا می‌کند، اما یک میلیون نفر اسیب می‌بینند. پاراف رهبر انقلاب این بود ک یک نفرش هم زیاد است.

شجاعی ادامه داد: طرز کار ما ایراد دارد. اگر مدیریت ما در عرصه معدن یک مدیریت درست بود در کف میدان شاهد لگد مال شدن مردم و حقوق ان‌ها و از طرفی گردن کلفت شدن یکسری از مفسدین نبودیم. مدیریت ما به گونه‌ای بوده است که علاوه بر فسادی ک درمعدن رشد کرده اند، منشا فساد بسیاری در عرصه سیاسی مثل انتخابات‌ها و عزل و نصب‌ها دسده است که این امر کشور را به قهقرا می‌برد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: شکایت از طرح کاردستگاه‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی میشود بنابراین من گزارش این جلسه را به منزله دریافت شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ تلقی می‌کنم و در این موضع ورود حدی خواهیم داشت. کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان یک دستگاه عالی نظارتی این اختیار را دارد که وسئولین ذی ربط ک در طرز کار ایراد دارند رو به کمیسیون بخواهد. ما ان شاالله جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و همه مسئولین عالی ک در موضوع امروز تعهد دارند مشخصا وزیرصمت، مسئول سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی را دعوت و در کمیسیون حاضر می‌کنیم و از طرف دیگر جمعی به نمایندگی از شما حاضر باشند تا این دغدغه‌ها مطرح شوند.

شجاعی با اشاره به اینکه خروجی‌هایی ک رسیدگی‌های کمیسیون اصل ۹۰ دارد دقیقا در همین جهتی ست که مطالبه گران مد نظر دارند افزود: ابتدا گزارشی از طرز کار دستکاه‌های مرتبط با موضوع تهیه می‌کنیم و سپس ان گزارش بدون نوبت در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. اگر احراز شود تخلف یا جرمی در مدیریت معادن وجود داشته به قوه قصاییه ارجا می‌شود و اگر در این گزارش به این نتیجه برسیم قوانین ایراد دارد می‌شود منجر به اصلاح قوانین مرتبط با موضوع معدن شود.

شجاعی ادامه داد: متاسفانه اشکالی که در مدیریت کشور وجود دارد این است که مشکلات کشور را قطعه قطعه می‌کنیم و مدیریت هر قطعه را به یک نفر می‌سپاریم. معدن در خاک یک منطقه نمینشیند، معدن در بستر اجتماعی یک منطقه می‌نشیند. چنین مدیریت ناقصی قطعا اسیب‌های بسیاری به کشور وارد میکند؛ بنابراین نگاه ما باید به معدن جامع باشد؛ ابعاد فنی و تخصصی و در کنار ان ابعاد فرهنگی و محیط زیستی ان باید در کنار هم دیده شود.

وی تاکید کرد: اگر ما ناکارامدی و فساد و رانت در بخش قابل توجهی از دستگاه‌های دولتی هستیم بیانگر این است که سازوکار نظارتی ما هم حفره دارد لذا یکی از اقدامات ما در کمیسیون اصل ۹۰ این است که نظارت بر نظارت را اسیب شناسی کنیم و بفهمیم در مجموع دستگاه‌های نظارتی ما در بخش‌های مختلف چه حفره‌هایی دارند. در موضوع معدن هم نظارت بر مدیریت معدن معقوله جداگانه‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. ما انقلاب کردیم که یک فرهنگ و مکتب رو از بین ببریم اگر قرار باشه سازوکار‌های جمهوری اسلامی همان فرهنگ بازتولید شود این به معنای ضایع شدن انقلاب است.

نظر شما