شناسهٔ خبر: 45375371 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بهبود عملکرد مغز با ایمپلنت‌های شارژی

دانشمندان در مؤسسه پیشرفته علم و فناوری کره دستگاهی را ابداع کردند که می‌توانند به تنظیم فعالیت در مغز کمک کنند و در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون و افسردگی مؤثر باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، ایمپلنت‌های پزشکی که به تنظیم فعالیت در مغز کمک می‌کنند می‌توانند تا حد زیادی به درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون و افسردگی کمک کنند و دانشمندان در مؤسسه پیشرفته علم و فناوری کره یکی از این ویژگی‌ها را با عملکرد بسیار مفید ایجاد کرده اند. این دستگاه برای دستکاری نورون‌های هدفمند در مغز از نور استفاده می‌کند و به لطف قابلیت‌های جدید، می‌تواند از خارج بدن به صورت بی سیم شارژ شود.

این دستگاه در ادامه تحقیقاتی است که ما سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتیم، جایی که همان گروه از دانشمندان نوعی پلاگین و کاشت مغز را نشان دادند که از LED های کوچک برای تغییر رفتار سلول‌های مغز حساس به نور استفاده می‌کند. اینها به پروب های بسیار ریز در ضخامت موی انسان ثابت می‌شوند، همچنین می‌توانند برای رساندن دارو به اندام مورد استفاده قرار گیرند.

همه اینها بر روی دستگاهی ساخته شده است که می‌تواند در مغز سوار شود و توسط تلفن هوشمند به صورت بی سیم کنترل شود، اما دانشمندان اکنون اصلاحاتی را در سیستم ایجاد کرده اند. نسخه جدید و بهبود یافته شامل یک دستگاه جمع آوری انرژی بی سیم با یک آنتن سیم پیچ است که میدان‌های مغناطیسی متناوبی را که بی ضرر از طریق پوست پالس می‌شوند، تولید می‌کند و باتری کوچک آن را شارژ می‌کند.

پروفسور ژائو وونگ جیونگ، سرپرست این تحقیق گفت: دستگاه قدرتمند وی نیازی به جراحی‌های دردناک اضافی برای جایگزینی باتری خسته شده در ایمپلنت، و اجازه می‌دهد تا یک مدولاسیون عصبی مزمن بدون وقفه را از بین ببرد.

وی در ادامه افزود: ما بر این باوریم که می‌توان از همان فن آوری اساسی در انواع کاشتها، از جمله تحریک کننده‌های عمیق مغز، و ضربان سازهای قلب و معده استفاده کرد تا بار بیماران را برای استفاده طولانی مدت در بدن کاهش دهد.

این دستگاه دارای تراشه بلوتوث است که امکان کنترل چراغ‌های LED را از طریق تلفن هوشمند فراهم می‌کند و الگوهای قابل برنامه ریزی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای نتایج خاص طراحی شود. این آزمایش در موش‌های صحرایی که با کوکائین تزریق شده بودند، جایی که از کاشت برای سرکوب رفتارهای ناشی از کوکائین استفاده می‌شد، نشان داده شد.

جونگ هون کیم، استاد فیزیولوژی در کالج پزشکی دانشگاه یونسی گفت: این واقعیت که ما می‌توانیم رفتار خاص حیوانات را کنترل کنیم، فقط با یک دستکاری ساده در برنامه تلفن‌های هوشمند، تحریک نور به مغز، تماشای حیوانات آزادانه در حال حرکت در نزدیکی، بسیار جالب است و تخیل زیادی را تحریک می‌کند. این فناوری راه‌های مختلف تحقیقات مغز را تسهیل می‌کند.

این تحقیق در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

نظر شما