شناسهٔ خبر: 45375012 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با برگزاری مراسمی صورت گرفت؛

موزه هنرهای معاصر تهران رسما افتتاح شد/انتقاد از حضور کم هنرمندان

موزه هنرهای معاصر تهران عصر پنجشنبه ۹ بهمن با حضور مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفرای خارجی و جمع محدودی از هنرمندان به صورت رسمی بازگشایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران عصر پنجشنبه ۹ بهمن با حضور مدیران هنری، سفیران خارجی و تعدادی از هنرمندان در محل سینماتک موزه برگزار شد.

در این مراسم سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، عدادی از سفرای کشورهای خارجی و جمعی محدودی از هنرمندان حضور داشتند.

موزه هنرهای معاصر در شبیه‌ترین حالت به روز اول بازگشایی‌اش دارد

در ابتدای مراسم، احسان آقایی که به منظور ارائه گزارشی پشت تریبون قرار گرفت، در سخنانی گفت: به یمن بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۳۰ ماه مرمت و بازسازی، به همه هنرمندان و مهمانان خیرمقدم می‌گویم. مرمت موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان بزرگترین مرکز هنری ایران، هنرمندان و علاقمندان بسیاری را به حق نگران کرده بود اما موجب خرسندی است این مرکز هنری در حالی بازگشایی می‌شود که به شبیه‌ترین حالتش نسبت به روز اول بازگشایی‌اش شباهت دارد، یعنی الحاقاتی که طی سال‌های متمادی به آن اضافه شده بود، حذف شدند.

وی بیان کرد: در زمانی که موزه درگیر مرمت بود، مطالعات وسیعی روی گنجینه موزه هنرهای معاصر صورت گرفت که حاصل آن در قالب ۶ عنوان کتاب به چاپ رسید که به فراخور رونمایی خواهند شد. همچنین برنامه‌های متعددی را برای موزه پیش رو داریم که آنها نیز اعلام خواهند شد.

آقای در پایان صحبت‌هایش به رسم مهر و سپاس از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نقش مؤثری در بازسازی و مرمت موزه داشتند و همچنین مدیران هنری و هنرمندان تشکر کرد.

جمشید ناصری همسر زنده یاد منیژه میرعمادی نیز در سخنانی به چگونگی جمع‌آوری آثار هنری توسط همسرش طی ۳۴ سال اشاره کرد.

بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، آرزوی بزرگی بود که سال‌ها به دلایل مختلف که از جمله آنها بی‌توجهی مدیران نسب به آن بود، پشت گوش می‌افتاد و اراده‌ای برای عمل به آن وجود نداشتانتقاد کلهرنیا به حضور کم هنرمندان در مراسم بازگشایی رسمی موزه هنرهای معاصر تهران

بهرام کلهرنیا هنرمند نقاش و نماینده هنرمندان در شورای نظارت بر روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، آرزوی بزرگی بود که سال‌ها به دلایل مختلف که از جمله آنها بی‌توجهی مدیران نسب به آن بود، پشت گوش می‌افتاد و اراده‌ای برای عمل به آن وجود نداشت.

وی با اشاره به روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: کلنگ به زمین گیر داده و گرفتاری‌ها خودش را نمایان کرده بود؛ ما روزها کنار هم با بوی خاک و آهن جمع می‌شدیم و بزرگی کار به درستی خودش را نشان نداده بود و بزرگترین موزه ایران قرار بود بازساخته شود. ما استخوان‌های یک معماری جذاب را باید باز می‌ساختیم و ما نیز باید بر روند این کار نظارت می‌کردیم. روح موزه به آرزوهای ما شباهت نزدیکی داشت و با این موضوع درگیر شدیم. بیماری ساختمان و سازه درمان شد و حتی چیزهای به آن برای به‌روز شدن افزوده و سیستم‌های قدیمی معاصر شدند به منظور حفاظت و نگهداری آثار و حتی افزایش گنجایش فضا مورد نظر قرار گرفت. این اقدامات یکی از یکی دشوارتر بود اما با حساسیت کامل اجرایی شد.

کلهرنیا با ابراز تأسف از حضور کمرنگ جامعه هنری در این مراسم، گفت: متأسفم که امروز از جامعه هنری در جمع کم می‌بینم و فکر می‌کنم باید حضوری پررنگ‌تری می‌داشتند اما به عنوان نماینده آنها، اعلام می‌کنم که موزه به سامان شده است و همچنان مستندسازی زندگانی ایرانی و جهانی را ادامه خواهد داد.

در ادامه سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای تجسمی اعلام کرد که به دلیل شرایط ناشی از کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد حضور محدود هنرمندان در این مراسم هستیم اما موزه هنرهای معاصر تهران طی روزهای آتی پذیرای هنرمندان خواهد بود.

موزه هنرهای معاصر تهران جایگاه ممتازی دارد

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی فجر انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت گفت و بیان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران در منظومه هنرهای معاصر ایران و جهان دارای جایگاه ممتازی است و یکی از وجوه امتیاز آن سرمایه اجتماعی آن از دوستداران و علاقمندان است که با نهایت مهر و مسئولیت به موزه توجه کردند. می‌توان گفت موزه مانند تمامی موزه‌ها، یادخانه‌ای از ایران و هم خاطره‌خانه‌ای از مخاطبان و علاقمندان پیگیر است.

وی با اشاره به موانع بر سر راه بازسازی موزه هنرهای معاصر و اقتضائات آن، تاکید کرد: اصولاً مسئولان به تأسیس علاقه بیشتری دارند تا استقرار؛ اما فرض ما بر این بود که ضرورت بر استقرار است و راه پرتلاطم‌تر بازسازی را برگزیدیم و با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه و عمرانی و همکارانم در معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی کار آغاز شد و طی ۳۲ ماه فعالیت، کارها به سرانجام رسید.

حسینی همچنین از اهدای آثار منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران تشکر ویژه‌ای کرد و گفت: قطعاً گردش و نمایش مجموعه «ارمغان» که ارمغانی از سوی خانم میرعمادی و همسرشان است، در سال‌های آینده تحسین و ستایش بیشتری را برخواهد انگیخت.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با انتقادهایی از حضور کمرنگ هنرمندان در مراسم بازگشایی موزه مواجه شده بود، نیز در این مورد بیان کرد: ۴۲ نفر از اساتید صاحب نام اعلام کردند در فواصل زمانی به بازدید از موزه هنرهای معاصر خواهند آمد.

موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی ۳۰ ماهه، با افتتاح نمایشگاه‌های «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» گشایش یافت و بازدید عمومی این دو نمایشگاه نیز از روز ۱۴ بهمن ماه برای عموم با وقت قبلی و تهیه بلیت میسر خواهد بود.

در نمایشگاه «ارمغان» ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه نیز که متناسب با نمایشگاه آثار اهدایی مجموعه میرعمادی است، به نمایش گذاشته می‌شود.

آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت الله شکیبا، حسین زنده رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان و رعنا فرنود از مجموعه اهدایی زنده یاد میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران می‌رود.

نمایشگاه «عکس مفهومی» نیز گزیده‌ای از گنجینه عکس موزه هنرهای معاصر تهران است که ۱۸ اثر از ۱۳ هنرمند از جمله دنیس اپنهایم، برند و هیلا بکر، گروان الک، گوردون ماتا کلارک، ادوارد روشا، جرج و گیلبرت، جان گروور و … در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

نظر شما