شناسهٔ خبر: 45374878 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان مطرح کرد:

ساخت موتور سه‌سیلندر ملی با ۹۵ درصد داخلی‌سازی

تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: تولید موتور سه‌سیلندر ملی با داخلی‌سازی ۹۵ درصدی به شکل تولید انبوه، امکان‌پذیر است.

صاحب‌خبر -

«آرش محبی‌نژاد»  امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شاید به دلایل اقتصادی و محدودیت تیراژ باشد که پنج درصد دیگر این موتور داخلی‌سازی نمی‌شود.

وی بیان ‌داشت: این پنج درصد شامل سنسورها، اقلام برقی و کنترلی و همچنین برخی قطعات با فناوری بالا (HighTech) است که ساخت آنها نیازمند هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری هنگفتی است.

محبی‌نژاد ادامه‌ داد: برای نخستین بار است که نمونه‌سازی اولیه یک موتور با بیش از ۸۰ درصد داخلی‌سازی در کشور انجام می‌شود و بعد از اینکه به تیراژ انبوه برسد، بیش از ۹۵ درصد قطعات داخلی خواهد بود که موضوعی بی‌نظیر در صنعت خودروسازی است.

این مقام صنفی یادآور شد: نخستین بار ساخت موتور سه سیلندر با مشارکت شرکت‌های خارجی از جمله شرکت «ماهله»  آلمان رقم خورد، اما بعدها متاثر از موضوع تحریم‌های ظالمانه، این شرکت از کشورمان خارج شد.

وی گفت: امروز شاهدیم همان اتفاقی که در تولید پژو ۳۰۱ افتاد و خروج فرانسوی‌ها سبب شد تا «تارا»  ایرانی از دل آن پروژه بیرون بیاید در مقیاس کوچکتر در تولید موتور رخ داد و این پیشرانه سه سیلندر طراحی و تولید شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو اظهار داشت: فناوری موتور خودرو در جهان خاص بوده و در انحصار چند شرکت موتورساز است و بسیاری خودروسازان بزرگ نیز از این شرکت‌ها موتورهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

وی ادامه‌ داد: تحریم‌ها در چند سال گذشته سبب شد تا حرکت به سمت داخلی‌سازی و تعمیق ساخت داخل به خوبی اتفاق بیفتد و قطعه‌سازان کشورمان نیز به خوبی در این راستا حرکت کردند.

محبی‌نژاد خاطرنشان ‌کرد: در این راستا و برای ساخت این موتور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، جلسات مشترکی زیادی با مرکز تحقیقات موتور ایران و قطعه‌سازان برگزار شد.

وی گفت: هرچند تعداد سیلندر یک موتور در حقیقت سلیقه طراح خودرو است و هنوز موتورهای چهار، ۶ و حتی هشت سیلندر در جهان تولید و استفاده می‌شود، اما منظور اصلی از ساخت موتورهای سه سیلندر کاهش مصرف سوخت است که امروز در جهان رو به افزایش است.

این مقام صنفی بیان ‌داشت: این موتور در حقیقت یک «خانواده موتور»  بوده که با اهداف کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی ساخته شده و حتی قابلیت توربوشارژ شدن را دارا است.

وی تاکید کرد: تحقق این مهم نشان داد صنعت موتورسازی در ایران پویا است و این طور نیست که بخواهیم از یک نسل موتور، سالیان سال استفاده کنیم، بلکه بنا به نیاز و اقتضائات روز موتورهای مختلفی را تولید و بکارگیری خواهیم کرد.

محبی‌نژاد ابراز امیدواری کرد: خودروسازان قرارداد ساخت قطعات مختلف این موتور را جدا از قراردادهای پیشین ببینند، زیرا میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به رقم بسیار بالایی رسیده و اگر مسوولان صنعت خودرو بابت این موتور جدید نخواهند به وعده‌های خود عمل کنند، پروژه عقیم خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، در ۲۹ دی‌ماه نخستین پیشرانه سه سیلندر صنعت خودروی کشور، در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

کاهش مصرف سوخت به پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کاهش انتشار آلایندگی و رسیدن به اهداف استانداردی محیط‌زیست یورو ۶، استفاده بهینه از زیرساخت سوخت پاک گاز طبیعی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از اثرات مضر آن و ایفای تعهدات ملی و بین‌المللی، چهار ویژگی کلی این طرح است.

نظر شما