شناسهٔ خبر: 45374592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمادگی انصارالله برای تحقق قرارداد تبادل جامع اسرا/ نگرانی سازمان ملل از تنش حدیده

سپیده حسینی

یک منبع آگاه از مذاکرات اسرا در پایتخت اردن فاش کرد، کمیته اسرای انصارالله آمادگی خود را برای ورود به یک قرارداد کلی شامل حال اسرا و بازداشتی‌های همه طرف‌ها اعلام کرده است اما اختلاف‌نظرها میان طرف‌های مزدور مانع این امر شده‌اند. سازمان ملل نیز نسبت به دور جدید تنش نظامی در استان حدیده واقع در غرب یمن ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این منبع در گفت‌وگو با شبکه خبری المسیره وابسته به جنبش انصارالله یمن اظهار کرد: قرار است امروز (پنج‌شنبه) توسعه این قرارداد بررسی شود تا شامل تعداد بیشتری از اسرای همه طرف‌ها شود.

این منبع در ادامه گفت: مذاکرات جاری مربوط به تایید نهایی لیست‌های بخش دوم توافق امان ۳ است که شامل اسامی ۳۰۰ تن از هر دو طرف است که تاکنون درباره آنها توافق نشده است.

منبع یاد شده افزود: اختلاف‌نظر بر سر جایگزین‌های برادر فراری هادی است که پیش از این درمورد آنها توافق شده بود و اکنون طرف مقابل قصد دارد لیست توافق شده را دور زده و آن را تغییر دهد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات باقی مانده انکار عربستان و طرف‌های مزدور در مورد لیست اسرای ارائه شده از سوی کمیته اسرای انصارالله است که شامل اسامی نیروهای وابسته به حاکمیت عربستان بود که در جبهه‌های مرزی به اسارت درآمده بودند.

تیم مذاکره‌کننده کمیته ملی امور اسرای جنبش انصارالله جهت شرکت در دور جدید مذاکرات  اسرا با نظارت سازمان ملل ۲۳ ژانویه جاری وارد امان، پایتخت اردن شد.

همچنین سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به دور جدید تنش نظامی در استان حدیده یمن تاکید کرد: گزارش‌های اولیه حاکی از کشته شدن تعدادی غیرنظامی در پی بروز دوباره درگیری در این استان، خسارت دیدن خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی در دو منطقه حیس و الدریهمی و نیز آوارگی بیش از ۱۰۰ خانواده یعنی دستکم ۷۰۰ تن هستند.

سازمان ملل اعلام کرد، اطلاعاتی دال بر کشته شدن دستکم هشت غیرنظامی که بیشترشان زن و کودک بودند، در حدیده طی یک هفته گذشته دریافت کرده است.

طبق بیانیه این سازمان، گزارش‌های دریافتی حاکی از استمرار درگیری‌ها و بمباران مناطق جنوبی استان حدیده از جمله الدریهمی و التحتیا ظرف چند روز گذشته هستند.

اوکی لوتسما، معاون هماهنگ‌کننده امور انسانی یمن در سازمان ملل طی بیانیه‌ای تاکید کرد: حملات بی‌هدف به مناطق مسکونی نقض قوانین بین‌المللی انسانی محسوب می‌شوند و از طرف‌های درگیر می‌خواهیم فورا این دست حملات  را متوقف کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، مناطق هم‌مرز با جنوب شهر حدیده در چند روز گذشته شاهد درگیری‌های شبانه‌ای میان نیروهای دولت مستعفی یمن تحت حمایت ائتلاف عربی و نیروهای گروه انصارالله بودند، همچنین طبق گزارش ساکنان محلی، شامگاه سه‌شنبه دو انفجار پیاپی در بخش جنوبی این شهر رخ دادند.

انتهای پیام

نظر شما