شناسهٔ خبر: 45369953 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین حکیم:

شناخت شخصیت حضرت ابوطالب نیازمند کار علمی و پژوهشی است

حجت الاسلام حکیم گفت: شناخت شخصیت ابوطالب(ع) نیازمند کار علمی و پژوهشی است و مسؤولان همایش دانشجویان را برای ارائه پایان نامه های مرتبط با شخصیت و زندگی ایشان فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدریاض حکیم، هفتم بهمن‌ماه در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی ابوطالب(ع)، گفت: برگزاری این همایش کار بسیار مهمی است، چرا که ایشان یکی از شخصیت‌های بزرگ اسلام است که به ناحق مظلوم و ناشناخته‌اند.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: جدای از بحث ایمان ایشان، حتی فعالیت‌های انسانی او در قبل و بعد از اسلام نیز نادیده گرفته شده و این ظلم مضاعفی در حق این انسان بزرگوار است.

وی بیان کرد: کار علمی مخاطبان خود را دارد که همان اهل علم هستند، اما برای رفع مظلومیت از چهره حضرت ابوطالب(ع)، لازم است جنبه‌های مختلف شخصیت ایشان به مردم هم معرفی شود و یکی از کارهایی که در معرفی ایشان به مردم می‌توان انجام داد، این است که برخی از خیابان‌ها و میادین به نام ایشان مزین شود و این مستلزم رایزنی با شهرداری‌ها و نهادهای مسئول است.

این استاد حوزه علمیه افزود: شناخت شخصیت ایشان نیازمند کار علمی و پژوهشی است و چه خوب است برای این منظور، مسئولین همایش با همکاری با دانشگاه‌ها موجبات تشویق دانشجویان را برای ارائه پایان‌نامه‌های مرتبط با شخصیت و زندگی ابوطالب فراهم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم اظهار کرد: آنچه در این همایش حائز اهمیت است، استفاده از آثار اهل سنت و به خصوص اندیشمندان غیرمسلمان است، چرا که وقتی یک غیرمسلمان در تجلیل از ابوطالب(ع) دست به قلم می‌برد، این انگیزه‌ای می‌شود تا اندیشمندان شیعه هم به این کار تشویق شوند.

بین‌المللی شدن همایش

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام آل ایوب، مدیر کل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) با اشاره به فعالیت‌های گسترده انجام شده برای آماده‌سازی مقدمات همایش ابوطالب(ع) گفت: تأخیری که کرونا در برگزاری همایش ایجاد کرد، برکاتی هم داشت و آن این بود که این همایش از سطح ملی به سطح بین‌الملل ارتقا پیدا کرد.

مدیر کل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: نشست‌های علمی متعددی تاکنون در راستای همایش با اساتید مختلفی برگزار شد، اما به کار علمی صرف در این زمینه بسنده نشد و در حوزه هنر نیز مانند شعر و ادبیات و حتی فیلم نیز آثاری را خواهیم داشت.

وی افزود: در جریان فعالیت‌های مرتبط با همایش به کسانی برخورد کردیم که حتی مسلمان نبودند، اما در مورد حضرت ابوطالب(ع) دست به قلم شده‌اند و ما به دنبال این بودیم تا کسانی را به میدان بیاوریم که شبهاتی در مورد شخصیت جناب ابوطالب(ع) داشته‌اند تا به این واسطه به عمق شخصیت حقیقی ایشان پی ببرند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به تعویق سه ساله برگزاری همایش ابوطالب(ع) اظهار کرد: در سال ۹۶ تصمیم به برگزاری همایش در مجمع جهانی اهل بیت گرفته شد، اما اتفاقاتی نظیر تغییر رئیس مجمع و کرونا سبب این تأخیر شد.

برگزاری مجازی همایش

وی بیان کرد: همایش در یک بازه زمانی سه روزه در ایام رحلت حضرت ابوطالب در ماه رجب و به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حائری شیرازی، دبیر علمی همایش نیز با اشاره به تنوع زبانی شرکت‌کنندگان در همایش گفت: آثار متنوعی به زبان‌های عربی، اسپانیولی، سواحیلی و دیگر زبان‌ها به دبیرخانه همایش رسیده است و در این همایش نهادها و دانشگاه‌هایی از سراسر دنیا مانند دانشگاه کشمیر، جامعه اسلامی کوفه و انجمن‌های اسلامی اروپا درگیر شدند.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، قرار است روز ۲۶ رجب، مصادف با رحلت ابوطالب(ع) به عنوان حمایت از ایتام نامیده شود و در کنار این از برجسته‌ترین حامیان ایتام با جایزه‌ای تحت عنوان جایزه ابوطالب(ع) تجلیل شود.

اختصاص بورسیه

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌تبار، قائم مقام و معاون فرهنگی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به لزوم پرداختن به شخصیت ابوطالب(ع) در دانشگاه‌ها گفت: بورسیه شدن دانشجویان برای مطالعه در خصوص بررسی ابعاد زندگی حضرت ابوطالب(ع) در دستور کار قرار داده شده است.

وی ادامه داد: ما اکنون کسی را داریم که بیش از ۷ یا ۸ سال است که در مورد حضرت ابوطالب(ع) در حال تحقیق است و مسلمان هم نیست و این بسیار قابل توجه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تبار افزود: ابوطالب(ع) با دو گروه مقابله کرد؛ یکی یهود که اقدامات زیادی علیه خاندان ایشان مرتکب شدند و حتی هاشم را مسموم کردند و دوم مشرکین که ما امروز با هر دو گروه مواجهیم؛ لذا لازم بود تا کمیته مقاومت در این همایش فعال شود و از این جنبه نیز شخصیت حضرت ابوطالب(ع) مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: مقالات خوبی جمع‌آوری شده است و علمای اهل سنت و حتی برخی از سلفی‌ها به میدان آمدند و البته این همایش آغاز حرکت است و باید نقطه آغاز کارهای علمی پیش رو باشد./۹۸۸/

برچسب‌ها:

نظر شما