شناسهٔ خبر: 45369827 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

افزایش ۱۸۵ درصدی قیمت سبزی خوردن

درحالی‌که تا دو هفته پیش قیمت هر کیلوگرم سبزی خوردن در میادین بار مشهد، ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان بود، قیمت این سبزی در روز‌های گذشته به کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان هم رسید.

صاحب‌خبر -
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ درحالی‌که تا دو هفته پیش قیمت هر کیلوگرم سبزی خوردن در میادین بار مشهد، ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان بود، قیمت این سبزی در روز‌های گذشته به کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان هم رسید. بر این اساس در این مدت، قیمت سبزی خوردن در مشهد ۱۸۵ درصد افزایش یافته است. براساس نرخ‌نامه اتحادیه بارفروشان، در میادین بار، سبزی درجه‌یک، ۲ و ممتاز به‌ترتیب به قیمت‌های ۵۰۰۰، ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.
 
باتوجه‌به اینکه واحد‌های صنفی شهر مجاز به افزایش ۳۵ درصد سود بر میوه و سبزی‌ها هستند، هم‌اکنون سبزی خوردن درجه‌یک، ۲ و ممتاز به قیمت‌های ۶۷۵۰ تومان، ۹۵۰۰ تومان و ۱۰ هزارو ۸۰۰ تومان در فروشگاه‌های شهر عرضه می‌شوند. البته در برخی مواقع، عرضه اقلام سبزی خوردن به‌صورت بسته‌بندی جداگانه، سبب می‌شود که قیمت هرکیلو سبزی خوردن تا ۱۳ هزار تومان نیز افزایش بیابد.
 
در روز‌های گذشته، قیمت سایر سبزی‌ها و صیفی‌ها نیز در میدان‌بار مشهد افزایش یافته است. بر این اساس، قیمت هر کیلو کلم‌بروکلی ممتاز ۱۴ هزار تومان، بادمجان ممتاز ۹۰۰۰ تومان و هر کیلو خیار گلخانه ممتاز ۱۴ هزار تومان شده است. قیمت سیر و فلفل ریز تند نیز به ترتیب به ۳۵ هزار و ۲۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز، ضمن تایید افزایش قیمت سبزی خوردن در روز‌های گذشته گفت: قیمت سبزی خوردن که تا کیلویی ۱۰ هزار تومان نیز رسیده بود، اکنون مقداری کاهش یافته و به کیلویی ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در میدان‌بار رسیده است. حیدر ساکن کاهش تولید محصولات و سرمای هوا را دلیل افزایش قیمت سبزی خوردن اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با ورود سبزی‌های مناطق گرمسیر به بازار، در هفته‌های آینده قیمت سبزی خوردن کاهش بیابد. وی تاکید کرد: افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و کارگری در افزایش قیمت سبزی‌ها مؤثر بوده است، اما انتظار می‌رود این گرانی‌ها دوام چندانی نداشته باشد و در ماه آینده شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم.

ساکن همچنین با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر اینکه حامیان واردات میوه، محصول را از باغداران خریداری و در انبار نگهداری می‌کنند تا شوک انتظاری ایجاد نمایند و در ادامه، دولت و ستاد تنظیم بازار را مجاب به واردات کنند، گفت: نگهداری میوه در انبار‌ها و توزیع تدریجی آن در بازار، سیاستی است که از گذشته تاکنون اجرا می‌شده است، زیرا اگر میوه‌ها به‌صورت انبوه به بازار تزریق شود، شاید مدت کوتاهی قیمت‌ها کاهش شدیدی بیابد، اما بعد از آن به‌دلیل کمبود، بازار میوه دچار شوک گرانی می‌شود. نکته دیگر نیز اینکه نگهداری محصولات کشاورزی به‌منظور عرضه سالم آن‌ها به بازار، نیازمند نگهداری آن‌ها در سردخانه‌هاست.

نظر شما