شناسهٔ خبر: 45369177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

پروژه های عمرانی باید با مطالعات اقلیم شناسی و هواشناسی اجرا شود

تاجبخش گفت: باید در طرح های جامع شهرها و پروژه های عمرانی بازنگری کرده و مطالعات اقلیم شناسی و هواشناسی باید در پروژه های عمرانی وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سحر تاجبخش» در جلسه شورای اداری استان که امروز (پنجشنبه ۹ بهمن) در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بین کرد: هدف از سفر به استان قزوین بازدید از ایستگاه ها و بررسی نحوه چگونگی تولید داده ها و اطلاعات بوده و امروز هواشناسی جزو موضوعات بسیار مهم و با اهمیت در سطح بین الملل است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه توسعه پایدار ۱۷ هدف بنیادی وجود دارد که یکی از آنها فعالیت مرتبط با اقلیم است و متولی بحث هواشناسی و پیش بینی های اقلیمی، سازمان هواشناسی است.

 

وی افزود: دانش هواشناسی یک دانش بین رشته ای بوده و فعالیت هایی که حوزه هواشناسی در کشورها تولید می کند، فرابخشی است، در کشور علاوه بر حوزه حمل ونقل که زیرمجموعه آن هستیم، هواشناسی در محیط زیست، بهداشت و کشاورزی ارائه خدمات دارد.

 

تاجبخش عنوان کرد: امروز تغییر اقلیم جزو مسائل امنیتی در برخی کشورها شده زیرا گرمایش اتمسفر و زمین، تعادل بین جو و اقیانوس را از بین برده و شاهد پیامدهای مختلفی هستیم به طوری که در منطقه ما خاورمیانه، این تغییر موجب رخداد پدیده هایی مانند سیلاب ها، تگرگ، بارش های بسیار شدید، برف و باران و ورزش بادهای شدید به تعدد شده و پیامد اینها روی مسائل اقتصادی و اجتماعی اثرگذار است.

 

وی اعلام کرد: ما مکلف هستیم بر اساس وظایفی که در سطح ملی و بین المللی برای سازمان هواشناسی تعریف شده در حوزه مدیریت ریسک، با صدور پیش بینی های درست، حداکثر کاری که در پیشگیری از خسارات ها وجود دارد را داشته باشیم.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: وظیفه اصلی ما پایش جو و پیش بینی پدیده های جوی است و اینها الزاماتی دارد که باید رعایت شود و اطلاع رسانی وظیفه دیگر ماست.

 

وی گفت: کمک به هواشناسی سرمایه گذرای برای پیشگیری از مخاطراتی است که به دنبال آن وجود دارد، ما مکلف هستیم در ایجاد اصول بنیادی که می تواند پیش بینی ها را بهبود دهد، تلاش کنیم و یکی از راه ها که می تواند پیش بینی ما را ارتقا دهد تکمیل شبکه پایش و دیدبانی ما است.

 

تاجبخش تأکید کرد: شبکه دیدبانی با ۴۰۰ ایستگاه روی زمین و ۱۵ ایستگاه در لایه های بالای جو پاسخگو نیست و باید این شبکه دیدبانی را تکمیل کنیم.

 

وی تصریح کرد: موضوع دیگر فرهنگ سازی نسبت به اخطارها و هشدارها است بسیاری از اخطارها که صادر می شود کاملا درست است و آنچه تعجب برانگیز است واکنش مردم و مسسولان به هشدارهاست که بی توجه به آن هستند و توجه به هشدارها نیازمند فرهنگ سازی است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این فرهنگ سازی علاوه بر رسانه ها، باید توسط کسانی که تریبون در اختیار دارند هم صورت گیرد و ما در سطح استان و ملی باید سواد فرهنگی در حوزه توجه به هشدارها را افزایش دهیم.

 

وی یادآور شد: نکته دیگر توجه به زیرساخت ها است در رخداد سیل ۱۱ پارامتر در وقوع آن دخیل است که یک مورد پیش بینی هوا است.

 

تاجبخش اظهار کرد: در سیلاب قم ۶ میلی متر باران آمد ولی چون مسیل آب بسته شده بود آب  داخل جاده آمد، موضوع دیگر زیرساخت های نامناسب است که برای راه اندازی پل ها و جاده ها مطالعات هواشناسی و اقلیم شناسی نقش اساسی دارد و باید در طرح های جامع شهرها و پروژه های عمرانی بازنگری کرده و مطالعات اقلیم شناسی و هواشناسی باید در پروژه های عمرانی وجود داشته باشد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه ایستگاه های هواشناسی نکته مهم دیگری است که توسعه شبکه دیدبانی یکی از راهکارها برای کمک به ارائه سرویس های بهتر است.

 

پایان پیام/293

نظر شما