شناسهٔ خبر: 45368939 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

چه زمانی غربالگری جنین اجباری است؟

با نفس غربالگری مشکلی نداریم، مسأله اصلی این است که دوست داریم اتفاقی بیفتد اجبار بر پزشکان برای ارجاع مادران برای غربالگری و همین طور ادغام در شبکه برداشته شود.

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین> سلامت > عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه غربالگری باید با تشخیص پزشک انجام شود، گفت: اگر مادری سنی بالای ۴۰ سال و سابقه مونگول‌زایی داشته باشد، باید غربالگری شود.

به گزارش شفاآنلاین : زهرا علامه امروز با اشاره به اجبار بودن طرح غربالگری اظهار داشت: با نفس غربالگری مشکلی نداریم، مسأله اصلی این است که دوست داریم اتفاقی بیفتد اجبار بر پزشکان برای ارجاع مادران برای غربالگری و همین طور ادغام در شبکه برداشته شود.

 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: بهورز و یا ماما که در شبکه کار می‌کنند در بعضی از روستاها که از شهر فاصله دارند و آزمایشگاه خیلی معتبری هم در دسترس نیست بهورز موظف شده حتی یک خانمی که حاملگی خوشایندی را تجربه می‌کند، به او بگویند ممکن است بچه مونگول به دنیا بیاوری که احتمال آن یک در هزار است و به او استرس وارد می شود و باید برود آزمایش بدهد.

وی با تأکید بر اینکه غربالگری هنوز یک تست ارزان ساده و در دسترس نیست، تصریح کرد: بعد از اینکه مادر باردار را نگران می‌کنیم و به سمت غربالگری سوق داده می‌شود، فقط یک ریسک‌سنجی به او داده می‌شود و هرگز به شما نمی‌گوید که بچه سالم است، حتی وقتی تمام تست‌های غربالگری انجام شد، ممکن است بچه یک ناهنجاری ژنتیکی داشته باشد و یک درصد یعنی ده برابر ممکن است مشکلات دیگری داشته باشد که با این تست قابل شناسایی نیست.

علامه ادامه داد: تست غربالگری به تنهایی نمی‌تواند بگوید بچه قطعاً سالم است و صد برابر وقوع مثبت گزارش می‌کند، یعنی می‌گوید شما یک درصد شانس مونگول‌زایی داری و باید وارد مرحله بعدی آزمایش شوی، یعنی صد نفر خانم که ۹۹ نفر آن‌ها بچه سالم به دنیا می‌آوردند باید برای مراحل بعدی بفرستیم و یا اینکه باید نمونه خون را به خارج بفرستیم که بررسی DNI انجام شود و حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد و باز هم این نتیجه قطعی نیست و باید به مرحله آمنیوسنتز برود که در این مرحله تنها راه قطعی آن است که تعداد کروموزوم را برای تشخیص ناهنجاری بفهمیم.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه این نگرانی عواقب سختی برای مادران باردار دارد و باید به اختیار پزشک گذاشته شود، گفت: خود پزشک تشخیص می دهد اگر مریض دارای خطر بالایی باشد او را برای غربالگری ارجاع دهد نه اینکه هر مریضی را به او بگوییم شما ممکن است مونگول‌زایی داشته باشید.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید شبکه را در نظر بگیرد، بیان کرد: کشور انگلستان بعد از ۳۳ سال نصف کشورشان غربالگری می‌شود، ما چندین تفاوت با کشورهای اروپایی داریم اول اینکه درآمد سرانه ملی ما پایین است و هزینه این غربالگری را مردم می‌توانند در جای دیگری هزینه کنند؛ دیگر اینکه گستردگی کشور ما باعث شده بعضی مناطق صعب‎‌العبور باشد و در سال چند ماه راه‌های آن بسته باشد، وقتی ادغام در شبکه باشد بهورز موظف است در یک جای صعب‌العبور حتماً مادر را نگران کند.

 علامه با بیان اینکه در این مسیر احتمال وقوع خطر که ۴ ساعت باید برود و ۴ ساعت دیگر بازگردد، بیش از یک در هزار است برای کسی که سالم دارد زندگی می‌کند، خاطرنشان کرد: ادغام در شبکه باید نباشد تا در همه جای کشور این اتفاق بیفتد، اگر مادری سنی بالای ۴۰ سال و سابقه مونگول‌زایی داشته باشد، باید غربالگری شود و این غربالگری درمانی ندارد، تنها یک راه دارد و آن سقط جنین است، با غربالگری سلامت مادر زیاد نمی‌شود و مادر برای یک قتل نفس هدایت می‌شود.

نظر شما