شناسهٔ خبر: 45368732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس جمهور:

قیمت اجناس از حالت تعادل خارج شده| گرانی، رنج بزرگ مردم است

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از طرح های وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز ما در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم؛ باید از ملت ایران برای ۴۲ سال ایستادگی، صبر، مقاومت، سازندگی و دفاع از کشور، قدردان باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این طرح‌ها برای امنیت غذایی و محیط زیست کشور و همچنین زندگی و سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر افزود: این ایام را به ملت فداکار و بزرگ ایران و همچنین همه خانواده‌هایی که جان عزیزانشان را در جریان نهضت و انقلاب اسلامی فدا کردند، به خاطر این ایثار و فداکاری تبریک می‌گویم.

روحانی گفت:‌ باید از مردم عزیز ایران به خاطر ۱۶ سال مبارزه از سال ۴۱ تا ۵۷ برای پیروزی نهضت اسلامی، و همچنین ۴۲ سال ایستادگی، صبر، مقاومت و سازندگی و دفاع از کشور، قدردان باشیم.

رئیس جمهور افزود:‌ باید از مردم برای صبر و مقاومت در یک جنگ اقتصادی بی نظیر در تاریخ، در این سال‌ها به ویژه سه سال اخیر قدردان باشیم؛ شاید چنین جنگ اقتصادی نظیر نداشته و یا بسیار اندک باشد که در دهه‌ها و قرن‌های اخیر این چنین کشور و ملتی را تحت فشار قرار دهند.

روحانی با اشاره به تلاش دشمنان برای فرود آوردن سر ملت ایران در مقابل ابرقدرت و جلادی بزرگ تصریح کرد:‌ ملت ما در طول این سه سال اخیر ایستادگی و مقاومت کرد و البته ما همیشه در این سال‌ها دل نگران بودیم و خدا را گواه می‌گیرم که هیچ شبی نبود که من با خیال آسوده سر بر بالین بگذارم و احساس من در تمام این سه سال همان احساس سال‌هایی بود که در هشت سال جنگ تحمیلی مسئولیت داشتم.

رئیس جمهور گفت: حس من این بود که آن هشت سال به شکل دیگری ظهور و بروز پیدا کرده است و امروز ما در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم.

روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای مثال در سال‌های اولیه دولت یازدهم به لطف مقام معظم رهبری که من از ایشان متشکر هستم دولت توانست ۸ میلیارد دلار منابع دریافت کند و به کمک آن طرح‌های بسیاری را در زمینه آب و خاک در غرب و شمال غرب کشور به انجام برساند.

رئیس جمهور گفت: به دلیل هزینه‌های بسیار در سرمایه گذاری‌های بزرگ، دولت باید وارد عمل شود.

وی گفت: تمام سدها و کانال‌هایی که در بخش کشاورزی در غرب و شمال غرب ایجاد شد به دلیل همین موافقت مقام معظم رهبری با اعطای این ۸ میلیارد دلار بوده است.

رئیس جمهور افزود: طی هفت سال گذشته ۵۲۱ هزار هکتار زمین در کشور احیا، کانال کشی، زهکشی، پمپاژ و لوله کشی شده است که از این مقدار ۲۹۵ هزار هکتار مربوط به خوزستان و ایلام، ۱۰۲ هزار هکتار مربوط به طرح‌های غرب کشور و ۷۸ هزار هکتار مربوط به زهکشی در استان گلستان بوده است که اگر این زهکشی‌ها انجام نمی‌شد شرایط بعد از سیل بسیار وخیم‌تر از این می‌بود.

روحانی گفت: طرح‌های اجرا شده تاکنون بسیار عظیم و بزرگ بوده است و ما این طرح‌ها را تا پایان دولت ادامه خواهیم داد برای مثال در استان گلستان در صورت تامین منابع دولت می‌تواند تا ۵۰ هزار هکتار زمین دیگر را احیاء کند.

رئیس جمهور افزود: همچنین در سیستان و بلوچستان بخصوص در دشت سیستان ۴۶ هزار هکتار زمین احیاء شده که البته بخشی از آن در انتظار افتتاح است.

وی تاکید کرد: طرح‌هایی که ما به اجرا رساندیم از یک طرف باعث می‌شود تا زمین دیم تبدیل به زمین آبی شود و کشاورز قطعا در زمین آبی دستش برای کاشت هر محصولی بازتر است و از طرف دیگر این طرح‌ها باعث افزایش سرمایه کشاورزان خواهد شد و زمینی که شاید چند سال پیش ۱۰ میلیون تومان می‌ارزید حالا به ۱۰ برابر قیمت پیشین خود افزایش پیدا کرده است.

روحانی افزود: حدنگاری موضوع بسیار مهمی است که ما آماده هستیم منابع لازم را برای عملیاتی شدن آن و صدور اسناد مالکیت تامین کنیم تا کسی نتواند به حریم زمین‌های کشاورزی تجاوز کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت صدور اسناد مالکیت برای کشاورزان در طرح حدنگاری گفت:‌ برای اجرای این طرح سازمان ثبت اسناد برای ثبت اسناد همه زمین‌های منابع طبیعی و کشاورزی اعلام آمادگی کرده است.

روحانی افزود: یکی از فعالیت‌های خوب آغاز شده موضوع زراعت چوب است که ما تاکید داریم در این زمینه اگر کمکی نیاز است با اعلام وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد، زیرا این طرح هم برای مردم درآمد خوبی دارد و هم برای آب و هوا موثر خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما هم اکنون حجم قابل توجهی چوب وارد می‌کنیم که این موضوع ارز بری به همراه دارد گفت: ما می‌توانیم در این زمینه با زراعت چوب خودکفا شویم همچنین مقابله با بیابان زایی و حراست از جنگل‌ها با اجرای این طرح محقق می‌شود.

روحانی با اشاره به شرایط سخت روزهای گرد و غباری در استان خوزستان افزود: یادم نمی‌رود در انتخابات به اهواز رفتم و مردم شعار می‌دادند «ما که هوا نداریم، ولی هواتو داریم» برای این مردم خوب و صبور با این روحیه بلند باید کارهای موثری در خصوص کاهش گرد و غبار انجام شود.

رئیس جمهور گفت: در برخی نقاط در این زمینه، طرح‌هایی از جمله مالچ پاشی در برخی نقاط و بوته کاری و درخت کاری انجام می‌شود و البته ما هم اکنون در هر دو زمینه فعال هستیم.

وی افزود: من از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار کشاورز کشور که در این بخش فعال هستند تشکر می‌کنم و دست پرتلاش آن‌ها را می‌بوسم که ما را در این شرایط سخت در بسیاری از محصولات خوداتکا و خودکفا کردند، دولت حامی آنهاست.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم روزی کشور در همه محصولات کشاورزی خودکفا شود و آن‌ها را صادر کند که البته هم اکنون نیز صادرات محصولات کشاورزی را داریم.

روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سه سال ما را در یک جنگ بی نظیر قرار دادند منابع مالی ما را سد و قفل کردند و نفت و میعانات گازی را نتوانستیم صادر کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در دیگر موارد صادرات نیز برای ما مشکلات زیادی ایجاد کردند، اما علیرغم سختی‌ها در ۱۰ ماه امسال ۳۰ میلیارد دلار واردات و ۲۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که این رقمی حدود ۶۰ میلیارد دلار است.

روحانی گفت: البته رقم صادرات و واردات غیرنفتی باید بیشتر از این ارقام می‌بود، اما علاوه بر تحریم‌ها سال سختی را به خاطر شیوع کرونا پشت سر می‌گذاریم و امیدواریم در این دو ماه پایانی سال جبران شود.

وی تاکید کرد: ملت ما در برابر فشار، توطئه و ویروس سر خم نکردند و ایستادگی و مقاومت از خود نشان دادند و امیدوارم این وحدت و یکپارچگی باقی بماند.

رئیس جمهور گفت: مردم رنج فراوانی برای تهیه مایحتاج خود متحمل می‌شوند و این که امروز قیمت اجناس از حالت تعادل خارج شده، رنجی بزرگ برای مردم است.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح طرح‌های کشاورزی گفت: در دوران شیوع کرونا کشورهایی بودند که به علت این بیماری مواد غذایی صادر نکردند و اگر ما در گندم و برنج خودکفا نبودیم با مسائل زیادی مواجه می‌شدیم.

روحانی افزود: حتی در زمینه تامین شکر و روغن نیز تلاش کردیم در شرایط مناسبی قرار بگیریم گرچه مردم در این مدت رنج بیشتری تحمل کردند.

نظر شما