شناسهٔ خبر: 45368686 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: دهه فجر امسال ۹۶۰ پروژه در کردستان افتتاح می‌شود

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: با تلاش همه دستگاه‌ها، دهه فجر امسال ۹۶۰ پروژه در بخش اقتصادی و عمرانی در این استان با یک هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری کردستان اظهار داشت: از این تعداد، ۶۱۴ پروژه در بخش عمرانی و ۲۴۶ پروژه هم در حوزه اقتصادی به بهره‌برداری خواهد رسید و در این طرح‌ها یک هزار و ۵۳۳ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگتری نیز در آستانه افتتاح و در هفته آینده با حضور دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه تصمیم‌گیری خواهد شد، افزود: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ پروژه‌های مهمی در کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار کردستان در ادامه خواستار رعایت الگوی مصرف انرژی توسط تمام بخش‌ها در استان شد و اضافه کرد: همه دستگاه‌ها از جمله استانداری باید نسبت به رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه گاز، جدی باشند و رفتارشان را در این حوزه تغییر دهند.

مرادنیا با بیان اینکه سومین کشور در تولید گاز و چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان هستیم و اما اندازه اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم، یادآور شد: بی‌تفاوتی نسبت به سرمایه‌های ملی گناه بزرگی است و بجای آن باید از انرژی برای افزایش تولید، درآمد و اشتغال بهره برد.

وی با بیان اینکه استانداری و مدیران خود باید الگوی مردم در مصرف بهینه انرژی باشند، اظهار داشت: اینکه خودمان را مستثنی کرده و نسبت به رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی بی‌تفاوت باشیم، قابل قبول نیست و اداراتی که رعایت نمی‌کنند باید توبیخ شوند.

مشترکان خانگی با کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز مانع از قطع برق شوند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم در این نشست گفت: در صورتیکه مشترکان خانگی ۱۰ درصد مصرف گاز خود را کاهش دهند، قطعی برق در استان اتفاق نخواهد افتاد.

هیوا لهونیان با بیان اینکه اغلب سوخت نیروگاه‌ها از گاز طبیعی تامین می‌شود، اظهار داشت: تاکنون ۲۶.۷ مگاوات مصرف برق کردستان مدیریت و ۳۱۰ مگاوات ساعت در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه در ایران سه برابر استانداردهای جهانی برق و گاز مصرف می‌شود، اضافه کرد: با توجه به این بالا بودن مصرف انرژی در کشور، به راحتی و با رعایت الگوی مصرف برق، می‌توان در این راستا صرفه‌جویی کرد و مانع از خاموشی برق شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه مشترکان درکشورمان بد مصرف هستند، اضافه کرد: باید از دوره بد مصرفی خارج و به سمت درست مصرف کردن و در نهایت صرفه‌جویی را در مصرف انرژی در زندگی پیش بگیریم.

لهونیان بر ضرورت رعایت صرفه‌جویی مصرف برق توسط ادارات و به ویژه بخش خانگی تاکید کرد و گفت: ادارات با استفاده از نور طبیعی در طول روز و مشترکان با خاموش کردن لامپ اضافی می‌توانند مانع از بروز خاموشی در استان شوند.


افزایش هشت درصدی مصرف گاز در کردستان

مدیرعامل شرکت گاز کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه ۷۰ درصد سبد انرژی در استان به گاز طبیعی اختصاص دارد، گفت: در این استان با وجود مشکلات و موج سرما، جریان گاز برقرار بوده و خللی در انتقال گاز به مشترکان ایجاد نشد که نشان از پایداری شبکه گاز استان دارد.

احمد فعله‌گری افزود: در طول امسال تا هفتم بهمن ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون گاز طبیعی در استان مصرف شده که نسبت به مدت مشابه بیش از هشت درصد رشد داشته است، ضمن اینکه مصرف گاز نیروگاه سنندج بیش از ۸۱۸ میلیون مترمکعب بوده که ۱۳ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه بخش خانگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۷ میلیون بیشتر گاز مصرف کردند، یادآور شد: ۳۳ درصد مصرف گاز طبیعی در استان مربوط به نیروگاه سنندج، ۵۳ درصد خانگی، هشت درصد صنعت و ۶ درصد نیز جایگاه‌های سی ان جی است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان به بخش‌نامه‌ لزوم کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز توسط ادارات اشاره کرد و گفت: در همین راستا یک هزار و ۴۱ واحد دولتی شناسایی شد و پنج هزار و ۱۶۰ بازدید صورت گرفت که یک هزار و ۱۷۹ اخطار صادر و گاز ۱۲۰ اداره دولتی نیز قطع شد.

فعله‌گری تاکید کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های دهه فجر در استان، جمعیت تحت پوشش در استان به ۹۸ درصد، جمعیت شهری ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی به ۹۵ درصد ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به گازرسانی به یک هزار و ۳۵۵ روستای استان، اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار و ۶۵ واحد صنعتی در کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شده که ۶۲۰ مورد آن در قالب مصوبه شورای اقتصاد و به صورت رایگان انجام شده است.

۶۵۰ هزار اشتراک برق و ۵۵۵ هزار مشترک گاز در کردستان وجود دارد.

نظر شما