شناسهٔ خبر: 45368621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمالوندی: قبل از سه ماه، هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را در نطنز نصب خواهیم کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قانون مجلس را مو به مو اجرا می‌کنیم، گفت: قبل از سه ماه، هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را در تأسیسات غنی سازی نطنز نصب خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران و در حاشیه بازدید محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از تاسیسات غنی سازی فردو (شهید مسعود علیمحمدی) عنوان کرد: امیدواریم آقای قالیباف و نمایندگان از هر فرصتی استفاده و از همه تأسیسات هسته‌ای بازدید کنند.

 

 

کمالوندی خاطرنشان کرد: این صنعت به نحوی که مورد نظر مقام معظم رهبری و مردم بوده به خوبی پیش می‌رود. غنی سازی یکی از حوزه‌ها است و امروز در غنی سازی حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان داریم و از صفر تا صد غنی سازی را در تسلط داریم و غنی سازی را بومی سازی کرده‌ایم.
وی گفت: بحث ما فقط غنی سازی نیست، در حوزه رادیودارو، تولید کیک زرد و اکسیژن ۱۸ دستاوردهای زیادی داشته‌ایم. صنعت ما صنعت گسترده‌ای است و در همه حوزه‌ها در شرایط خوبی هستیم که ان‌شاءالله رو به سمت بهتر و بهتر شدن خواهیم رفت.

*قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را نصب شده خواهیم داشت
به گزارش فارس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره نصب سانتریفیوژهای IR2m در نطنز براساس قانون اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: الان آمار دقیق را ندارم ولی با قاطعیت می‌گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین‌ها را باید تولید می‌کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین‌ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد.

 

 

وی درباره انجام تعهدات طرف‌های برجامی و بازگشت آمریکا به برجام و اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا که برای بازگشت واشنگتن به برجام شرط گذاشته و اینکه اگر ایران به تعهداتش بازگردد ما نیز به تعهداتمان برمی‌گردیم، گفت: البته در سازمان انرژی اتمی کار فنی انجام می‌دهیم ولی آنچه از مسؤولان کشور شنیده‌ام قرار است طرف‌های مقابل تعهدات خود را انجام دهد و اگر قرار است ایران هم به قبل از کاهش تعهدات بازگردد، مسئولان و مقامات رده بالا و مجلس تصمیم می‌گیرند. ما در سازمان انرژی اتمی آمادگی داریم با ظرفیت کامل فعالیت‌های خودمان را داشته باشیم و منتظر دستورات هستیم.

* قانون مجلس را مو به مو اجرا می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اینکه اگر تحریم‌ها برداشته نشود و طرف‌های مقابل به تعهداتشان پایبند نباشند، آیا در زمان مقرر از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم؟ گفت: قانون مجلس را مو به مو اجرا می‌کنیم و اینکه برگردیم یا برنگردیم مربوط به سازمان انرژی اتمی نیست و مربوط به مجلس و دولت و تصمیمی است که آنها اتخاذ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در این خصوص آمادگی داریم و اجرای قانون برای ما امری شدنی است و ان‌شاءالله کار را پیش می‌بریم. در عنوان قانون، «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» آورده شده است و امیدواریم بتوانیم با تحمیل اراده مردم ایران بر بدخواهان شرایط را بهتر کنیم و ظرفیت‌های ما در صنعت هسته‌ای قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست. این صنعت اقتدارآفرین و غرورآفرین است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این امکان دیگر برای آنها وجود ندارد که پیچ و مهره صنعت هسته‌ای را باز کنند و نمی‌توانند اراده خود را بر ما تحمیل کنند و ان‌شاءالله سال‌های درخشانی در این صنعت در پیش خواهد بود. 

 

 

* ۱۷ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد
کمالوندی همچنین گفت که از زمان آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو تاکنون در حدود ۱۷ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید شده است.

وی درباره تولید برق هسته‌ای که سؤال دیگری بود، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بلندمدت این است که سهم انرژی هسته‌ای را در سبد انرژی کشور افزایش دهیم. الان حدود یک و نیم درصد است و سهم بسیار کمی است. البته کشورهایی هستند که سهم بالایی دارند مثل فرانسه که حدود ۷۵ درصد است. ما شروع خوبی داشتیم ولی رسیدن به میزان مورد نظر زمان بر است.

کمالوندی اضافه کرد: واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر ما را به تحقق این هدف نزدیک‌تر می‌کند. هر نیروگاهی که به مدار می‌آوریم در حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می‌کنیم و آلودگی کمتری نیز ایجاد می‌کند.  

 

 

به گزارش فارس، براساس ماده یک «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در راستای تأمین شروط ۹گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور مؤظف شد نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. در ماده ۲ این قانون آمده است در اجرای بند (۳) قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب ۱۳۹۴.۷.۲۱ و در جهت تحقق ظرفیت ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند. (بیشتر بخوانید)

در همین راستا سازمان انرژی اتمی ۱۵ دی ماه غنی سازی ۲۰ درصد را مجددا در تأسیسات غنی سازی فردو از سر گرفت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعد از آغاز غنی سازی در اظهاراتی با بیان اینکه مصوبه مجلس برای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد برای ما به راحتی قابل تحقق است، گفت: شاید زودتر از هشت ماه بتوانیم به این میزان برسیم. (اینجا بخوانید)

در بازدید رئیس مجلس از تأسیسات غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی و بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان حضور داشتند.
انتهای پیام/

نظر شما